اقدام ابتکاری جوانان قاینی: را‌ه‌اندازی استارت آپی برای خرید آنلاین طلای سرخ از کشاورزران

قاین (پانا) - استارت آپی با عنوان «کشمون» که از سوی سه جوان اهل شهر قائن راه اندازی شده است که در روند فروش محصول زعفران واسطه ها را حذف کرده و مشتریان خودشان می توانند مستقیم از کشاورزان خرید داشته باشند.

کد مطلب: ۸۰۱۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد
اقدام ابتکاری جوانان قاینی: را‌ه‌اندازی استارت آپی برای خرید آنلاین طلای سرخ از کشاورزران

زعفران گران‌ترین ادویه جهان است و از این رو نام «طلای سرخ» را یدک می‌کشد. این گیاه تنها در بخش‌های محدودی از جهان امکان کشت دارد که یکی از این پهنه‌ها ایران و به طور مشخص استان‌های خراسان جنوبی و رضوی است.

در این بین البته باید شهر قائن و روستاهای اطراف آن را بهشت زعفران جهان نامید، منطقه‌ای که سالانه بخش مهمی از بهترین زعفران جهان در آن و به دست کشاورزان زحمتکشش تولید می شود.

همان کشاورزانی که البته با وجود تلاش‌های بسیار سود چندانی از این دست‌رنج نصیبشان نمی‌شود و این واسطه‌ها هستند که سود اصلی را به دست می آورند تا جایی که بسیاری از کشاورزان برای گذراندن روزگار مجبور می‌شوند محصول سالیانه خود را پیش از برداشت با قیمیتی بسیار نازل پیش فروش کنند.

در این وضع، استارت‌آپی راه اندازی شده است که به کمک این کشاورزان آمده است.

استارت آپ «کشمون» که سه جوان اهل قائن آن راه اندازی کرده‌اند، می‌کوشد واسطه‌ها را از روند فروش زعفران حذف کند تا مشتریان این محصول بتوانند به طور مستقیم از کشاورزان خرید کنند

محمد و حمزه قائم پناه به همراه سیامک خرمی سایتی را راه‌اندازی کرده‌اند که به صورت آنلاین امکان خرید زعفران را آن هم به صورت مستقیم برای مشتریان فراهم می‌کنند.

افراد می توانند با مراجعه به سایت کشمون و دیدن صفحه‌های کشاورزان، محصولات زعفرانشان، خلوص و کیفیت آن و البته قیمت به صورت مستقیم و آنلاین اقدام به خرید کنند.

همچنین یکی از ویژگی‌های این سایت استارت‌آپی این است که شما می‌توانید تا حدودی با زندگی کشاورزانی که از آنان خرید می کنید آشنا شوید و تصاویری از آن ها و خانواده و زندگی روزمریشان را روی سایت کشمون ببیندید.

برای مثال در صفحه کشاورزی که حسن میدیو معرفی شده، نوشته شده است: «حسن حاجی‌نژاد یا حسن میدیو، تا پانزده سال پیش یک بقالی کوچک داشت، ولی بعد از آن به کشاورزی رو آورد. او یک کشاورز راحت‌گیر است. او سر ظهر که آفتاب تیز است به کشمون نمی‌رود؛ اما مصرّ است که امورات کشاورزیش را درست و با کیفیت انجام بدهد. به عنوان مثال او در مزارع زعفران به هیچ عنوان از کود و سم و شیمیایی استفاده نمی کند.

برای کشاورزها استفاده از کود شیمیایی بسیار ساده تر است چون تهیه آن از کود حیوانی کم هزینه تر است، همچنین کود شیمیایی حجم و وزن کمتری دارد و پخش کردن آن در مزرعه آسان تر است. ولی کود حیوانی با زحمت بیشتری باید به سر زمین حمل شود و بعد در مزرعه پخش بشود. حسن حاجی نژاد را حسن میدیو صدا می زنند، چون نام پدرش مهدی بوده است و در واقع اشاره به این دارد که او حسن، فرزند مهدی است...»

اما اصلا داستان کشمون چگونه شکل گرفته است؟ در سایت این استارت‌آپ در این باره نوشته شده است:« کشمون یک بازار آنلاین هست که شما و کشاورزهای منتخب زعفرون بتونین هم رو پیدا کنین، ارتباط داشته باشین و از هم زعفرون بخرین. ما، محمد و حمزه قائم پناه، فرزند یک کشاورز در قاین هستیم. ما به همراه سیامک خرمی، یکی از دوستان مون، بنیان گذارهای کشمون هستیم. پدر بزرگمون، یوسف قائم پناه گفته بود "وقتی که بمیرم دستم به بیلم خواهد بود" و آخرین لحظه زندگیش، در مزرعه در حال درو کردن گندم بود. ما از وضع زندگی خودمون ناراضی بودیم و می خواستیم زندگی مون رو بهتر کنیم. اما می خواستیم که دنیا هم جای بهتری باشه و اینطوری بود که کشمون شکل گرفت.»

یکی دیگر از ویژگی‌های کشمون در کنار ایجاد امکان خرید و فروش بی واسطه زعفران توجهش به آب و توسعه پایدار است؛ در این باره در سایت نوشته شده است:« توی شهر ما دوازده قنات بوده که آخریشون سال نود و چهار خشک شد. حالا به جا شون صدها چاه عمیق هست. قنات ها یه روش پایدار برای برداشت از سفره آب زیر زمینی بودن. اما الان سفره آب زیرزمینی قاین هر سال داره نیم متر می ره پایین تر و چاه های عمیق، هی عمیق تر می شن و آبها هی شورتر. از طرف دیگه پیاز زعفرون به شوری حساسه.» ایده و امید بنیانگذاران کشمون این هست که بتوانند مردم منطقه را به کشت زعفران بدون استفاده از چاه های عمیق و در نهایت احیا دوباره قنات های محلی تشویق کنند.»

کشمون درباره مزیت خرید از طریق سایت نوشته است:« زعفرون کشاورزهای مختلف با هم قاطی می شه و معلوم نمیشه چه کسی با کیفیت کار کرده، مواد شیمیایی نزده و با هزینه بیشتر به زعفرونش کودهای حیوانی و طبیعی داده و… وقتی واسطه ها زعفرون رو از کشاورزا می خرن، همه رو به یک قیمت می خرن.»

ایده کشمون از زمان راه اندازی این استارت آپ تاکنون با استقبال خوب کشاورزان محلی و مشتریان زعفران رو به رو شده است و همچنین برای بنیانگذاران آن هم پیشرفت هایی را به دنبال داشته است که آخرین آن برنده شدنشان در رقابت کارزار و کسب جایزه 50 میلیون تومانی بود. در اینستاگرام آنها در این باره آمده است:« امروز یکی از روزهای خوب ما بود کشمون توی کارزار، بزرگترین رقابت استارت آپی ایران بین حدود 800 استارت آپ مختلف تونست رتبه اول رو مال خودش کنه...»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار