مژگان قدوسی:درپیش نگاه نگاه سلیقه ای و جهت گیری نداریم

تهران (پانا) - نشست رسانه ای آیین رونمایی دومین کتاب سال پیش نگاه با حضور مژگان قدوسی صاحب امتیازومدیرمسول ماهنامه پیش نگاه٬ سامان اسطلخی مدیرسایت پیش نگاه و علیرضا آدم بکان نقاش در گالری ثالث برگزارشد.

کد مطلب: ۸۰۱۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
مژگان قدوسی:درپیش نگاه نگاه سلیقه ای و جهت گیری نداریم

به گزارش روابط عمومی پیش نگاه٬ مژگان قدوسی صاحب امتیازومدیرمسول ماهنامه پیش نگاه گفت: انتشارنخستین پیش‌نگاه ازآذر ۹۲ شروع شد. ما با ۱۰ گالری شروع کردیم و کم‌کم تعداد گالری ها بیشتر شد. پیش نگاه از زمان انتشارش مثل هر رویداد فرهنگی فرازو نشیب هم داشت ولی چون به آینده آن خوشبین بودم ادامه دادم. البته پیش نگاه ابتدا صفحات محدودی داشت٬ اما به مرور به تعداد صفحه ها و گالری ها اضافه شد.

او افزود: البته پیش نگاه هیچ گاه ادعای این را نداشته که درعرصه معرفی برنامه گالری ها پیشگاه بوده است؛ پیش از ما هم گروه های دیگری فعال بودند٬ اما به دلایل مختلف فعالیت آن ها ادامه پیدا نکرد. من نقاشی خوانده ام و در دوران دانشجویی ما نشریه تندیس بود که صفحاتی را به اخبار برنامه های گالری ها اختصاص می داد. خوشبختانه امروزه با وجود روزنامه های متعدد٬ خبرگزاری ها و گروه های خبری تلگرامی می توان در جریان برنامه های گالری ها قرار گرفت.

قدوسی ادامه داد: ما درابتدا تنها برنامه گالری ها را در پیش نگاه انعکاس می دادیم اما به مرور برنامه تیاتر و سینماها را نیز در پیش نگاه انعکاس می دهیم و آخرهر ماه برنامه ماه آتی را در پیش نگاه منتشر می کنیم.

به گفته قدوسی٬ درابتدا تیراژ پیش نگاه محدود بود اما امروزه پیش نگاه با تیراژ ۷ الی ۱۰ هزار نسخه به صورت رایگان منتشر و توزیع می شود.

او افزود: از سال سوم به بعد سایت پیش نگاه را نیز راه اندازی کردیم و دراین سایت تمام اطلاعات نمایشگاه ها منتشرمی شود و برای هنرمندان نیز پروفایلی راه اندازی شده است. تا کسانی که قصد دارند درباره فعالیت گالری ها و هنرمندان در یک دوره زمانی پژوهش کنند با کمبود منابع روبرو نشوند.

قدوسی ادامه داد: همچنین از سال گذشته کتاب سال پیش نگاه را منتشر می کنیم و تاکنون کتاب سال پیش نگاه ۹۴ و ۹۵ منتشر شده است و کتاب پیش نگاه سال ۹۵ پنجشنبه سوم اسفندماه با سخنرانی لیلی گلستان و تاها بهبهانی در گالری ثالث رونمایی خواهد شد.

صاحب امتیاز کتاب سال پیش نگاه ادامه داد: درپیش نگاه نگاه سلیقه ای و جهت گیری نداریم و برنامه های هر گالری را در چهارچوب هنر معاصر فعالیت می کند را انعکاس می دهیم. البته ما در پیش نگاه به این نکته توجه داریم که فضا و امکانات این رسانه را در اختیار گالری هایی بگذاریم که در طول سال فعال هستند و برنامه های گالری هایی که گاهی سالی یکی و دو نمایشگاه می گذارند را در پیش نگاه منتشر نمی کنیم.

علیرضا آدم بکان درباره اهمیت پیش نگاه برای آرشیو سازی اطلاعات هنرمندان و گالری ها گفت:ما در کشوری زندگی می کنیم که تاریخش بیشتر شفاهی است و تاریخ تصویری و مکتوب نداریم و در حوزه تجسمی این ضعف به خوبی احساس می شود. من اگر به عنوان یک نقاش بخواهم به تاریخ هنرمندان نسل های قبل رجوع کنم منبع درستی در اختیار ندارم.در چنین شرایطی انتشار پیش نگاه ضمن این که می تواند مخاطب امروز را در جریان برنامه های ماه آتی قرار دهد این امکان را برای او فراهم می کند که حداقل نمونه ای از آثار هنرمندان را ببیند.

او ادامه داد: با وجود پیش نگاه٬ امکان این فراهم می شود که هر هنرمندی بدون سند حرف نزند.همچنین با وجود پیش نگاه می توان بررسی کرد که مثلا هنرمندان در یک فصل به چه موضوعاتی توجه کرده اند و یا چه المان هایی در آثار هنرمندان هر دوره تکرار شده است.

قدوسی ادامه داد: گالری ها برای انتشار برنامه هایشان در پیش نگاه آبمان بسیار اندکی پرداخت می کنند و بخشی از هزینه های پیش نگاه با آگهی هایی که دریافت می کنیم تامین می شود. اما گالری‌ها در قبال کتاب سال پیش نگاه هیچ هزینه‌ای نکردند، هزینه با حامی مالی پیش نگاه مازیارمصور رحمانی است.

او ابراز امیدواری کرد٬ پیش نگاه منبع پژوهش خوبی برای آینده باشد و گفت: همیشه یک اتفاق باید ته نشین شود و جای خود را پیدا کند و به بار بنشیند. پیش‌نگاه اطلاع رسانی بی‌طرفانه‌ای دارد. تاکید می‌کنم، بی‌طرفانه متعلق به همه است سعی کرده ام با همراهی تیم پیش نگاه بهترین خروجی را بگیرم، نقدی اگر بوده، پیشنهادی بوده لحاظ شده، این که برای یک ماه سی تا گالری جمع می‌شود، اتفاق کمی نیست.

قدوسی ادامه داد: پیش نگاه سال ۹۵ دربرگیرنده اطلاعات ۳۰ گالری در سال ۹۵ است. این کتاب شامل ۴۳۰ صفحه است و براساس اطلاعات پیش نگاه بیش از ۱۵۰۰ هنرمند در سال ۹۵ در این ۳۰ گالری نمایشگاه برپا کرده اند. همچنین امسال براساس فراخوانی که دادیم اطلاعات ۳۰ هنرمند مستقل در کتاب سال پیش نگاه منتشر شده است. این کتاب دو زبانه است و در آن یک گفت وگو با بهنام کامرانی و محمد رضا مریدی به اتفاقاتی که این یک‌سال افتاد منتشر شده است.

او درباره اهمیت و تاثیر پیش نگاه گفت: بی شک انتشار پیش نگاه سهم عمده ای داشته در گسترش تعداد و طیف گالری گردها داشته و مخاطبان گالری ها دیگر افراد محدودی نیستند. امیدواریم که با گسترش تعداد مخاطبان گالری ها تاثیرشگرفی نیز دراقتصاد هنر تجسمی به وجود آید.

به گفته قدوسی در حال حاضر براساس آمار٬ ۸۰ گالری در سطح تهران به ثبت رسیده اند اما در این میان تعداد گالری های فعال بسیار کمتر است. در پیش نگاه برای سال های آتی برنامه های متعددی را دنبال می کنیم و امیدواریم به اهداف مان برسیم. کما این پیش نگاه درسال های گذشته با اطلاعاتی که در اختیار نمایشگاه گردان ها گذاشته٬ سهم بزرگی درمعرفی هنرمندان جوان و برپایی نمایشگاه های گروهی داشته است.

سامان اسطلخی مدیر سایت پیش نگاه گفت: بی شک سایت پیش نگاه یکی از مهم ترین سایت های تجسمی کشور است و در این سایت آرشیو پیش نگاه در سال های اخیر در دسترس علاقه مندان گذاشته شده است. مهم ترین ویژگی این سایت دسترسی آسان و سریع به اطلاعات است.

او ادامه داد: درسایت در کنار اطلاعات هر نمایشگاه یک تصویر ازآثار هنرمند قرار گرفته است. پس از پایان نمایشگاه برخی از یادداشت ها و نقدهایی که درباره نمایشگاه منتشر شده نیز در سایت انعکاس داده شده است. همچنین هر یک از هنرمندان نیز در سایت صفحه ای اختصاصی دارند که در این صفحه اطلاعات نمایشگاه های پیش آن ها گنجانده شده است.

آیین رونمایی دومین کتاب پیش نگاه عصر روز پنج شنبه سوم اسفندماه با حضور و سخنرانی تاها بهبهانی و لیلی گلستان در گالری ثالث برگزار می شود.

گالری ثالث در کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار