جمعه خبر؛ از بغض «سقوط آسمان» تا شهادت 3 مامور جوان؛ سوال از «روحانی» به «هوا» رفت

تهران (پانا) - – هفته ای که گذشت با «سقوط هواپیمای آسمان» در کنار ناآرامی ها و اغتشاشات رخ داده در «خیابان پاسداران» که در نهایت منجر به شهادت 3 تن از ماموران جوان نیروی انتظامی کشورمان شد، هفته ای مملوء از اندوه و غم بود که مسائلی نظیر استیضاح وزیر راه و سوال از رئیس دولت به علاوه سفر ظریف به مونیخ و مسکو نیز در آن خودنمایی می کرد.

کد مطلب: ۸۰۱۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از بغض «سقوط آسمان» تا شهادت 3 مامور جوان؛ سوال از «روحانی» به «هوا» رفت

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم .

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد .

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 28 بهمن تا سوم اسفند شاهد اتفاقات رخ دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته ای همراه با بغض و اندوه بود، هفته ای که آسمان امانت زمین را به مقصد نرساند و 3 مامور جوان نیروی انتظامی در اقدامی داعش وارانه راهی دیار باقی شدند.

آسمان سقوط کرد؛ زخم قدیمی سر باز کرد

صبح یکشنبه بود، خبرها یکی پس از دیگری مخابره می شد، هواپیمای ATR72 شرکت آسمان از رادار محو شده و تمام ارتباطات با این هواپیمای 25 ساله غیر برجامی قطع شده است.

هیچ اثری از 66 مسافر این هواپیما در دست نبود، جستجو آغاز شد و در نهایت منطقه ای در رشته کوه زاگرس و نزدیکی قله دنا به طور تخمینی محل سقوط این هواپیما اعلام شد.

برودت و سرمای استخوان سوز هوا در این مناطق جستجو برای یافتن لاشه هواپیما و پیکر جانباختگان را با سختی فراوان مواجه کرد به طوریکه تلاشها برای یافتن هواپیمای سقوط کرده آسمان 48 ساعت به طور مداوم ادامه پیدا کرد تا اینکه 3 شنبه خبر پیدا شدن این هواپیما توسط پهپادهای نیروی هوافضای سپاه اعلام شد.

بر اساس اخرین اخبار اعلام شده تا لحظه تهیه این گزارش، پنجشنبه اقدامات لازم جهت DNA گیری از خانواده قربانیان پرواز بی سرانجام آسمان آغاز شده است.

اما با از دست رفتن جان 66 انسان بحث های کهنه درباره خرید هواپیما و نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی کشورما سر باز کرد. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به کمیسیون عمران مجلس رفت تا درباره سقوط هواپیما توضیح دهد و ماجرای استیضاح وزیر مطرح شد.

برخی نیز در این میان تلاش کردند از فضای حاکم سوء استفاده کنند . پای برجام بار دیگر به میدان آمد و عده ای گفتند که هواپیما پس از برجام خریداری شده است!

به هر حال هنوز دلایل اصلی سقوط هواپیمای آسمان مشخص نیست و تا زمان استخراج اطلاعات جعبه سیاه باید منتظر ماند و دید عامل انسانی اصلی ترین دلیل این فاجعه است یا عامل دیگری نظیر نقص فنی این هواپیمای سال خورده...

رهبر انقلاب: از گلایه ها و شکوه ها مطلعیم...

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه در دیدار با هزاران نفر از مردم تبریز به مشکلات کشور و برخی نارسایی ها اشاره کردند و گفتند: «نه فقط از دولت و قوه قضائیه و مجلس، بلکه ممکن است فردی از شخص حقیر نیز انتقاد داشته باشد اما انتقاد هیچ منافاتی با ایستادگی پای نظام اسلامی و انقلابیِ برآمده از پایداری ملت و فداکاری صدها هزار شهید ندارد و به همین علت، مردم با همه وجود از این انقلاب دفاع می‌کنند .

ایشان در ادامه با اشاره به سوابق برجسته و انقلابی مردم تبریز، این دیدار را بهترین فرصت برای بیان چند مسئله اساسی در خصوص «کارکردهای انقلاب»، «آسیب‌شناسی انقلاب»، «اولویت‌ها» و در نهایت «آینده انقلاب اسلامی» خواندند .

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به عظمت و ابعاد خارج از درک انقلاب اسلامی و تلاش فراوان دشمنان برای انکار خدمات و کارکردهای آن، مهمترین کار انقلاب اسلامی را «تبدیل نظام طاغوت به نظام مردم‌سالار» برشمردند و افزودند: «مردمسالاری یعنی در همه چیز «مردم» اصل هستند»

رهبر انقلاب اسلامی، انتخابات و رأی مردم در تعیین مستقیم یا غیرمستقیم رهبری، رئیس‌جمهور و سایر مسئولان را تنها بخشی از مردم‌سالاری دانستند و گفتند: «مردم‌سالاری یعنی «مردم را در همه امور زندگی صاحب رأی و تدبیر و تصمیم قرار دادن» و این درست در نقطه مقابل هیچ‌کاره بودن مردم و استبداد مطلق سلاطین و طواغیت در قرنهای متمادی قبل از انقلاب است . »

ظریف در مونیخ؛ از پاسخ به سیرک نتانیاهو تا اعلام آمادگی برای گفتگو با عربستان

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هفته پر سفری داشت. ابتدای هفته حسن روحانی، رئیس جمهوری کشور بود که به منظور مذاکرات دو جانبه و با دعوت همتای هندی اش به این کشور سفر کرد. ظریف در کنار روحانی در این سفر حضور داشت.

وزیر امور خارجه به مجض ورود به تهران راهی مونیخ شد تا در اجلاس امنیتی سالانه مونیخ شرکت کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیش از آغاز سخنرانی ظریف در آخرین روز اجلاس در غیاب وزیر امورخارجه کشور پشت تریبون رفت و با نشان دادن تکه آهنی سقوط پهپاد ایرانی در سوریه و مرزهای اسرائیل را یادآوری کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اما در سخنرانی اش قاطعانه به نتانیاهو پاسخ داد، او یاد آوری کردکه جهان با مشکلات و معضلات جدی تری مواجه است وباید از سیرک به موضوعات پر اهمیت تر کوچ کرد.

ظریف یادآور شد که نابودی و شکست داعش به این معنا نیست که ما از ریشه های تروریسم رهایی یافته ایم و با نام بردن از نتانیاهو تاکید کرد که به رغم تلاشهای فریبکاران وی، برجام حفظ خواهد شد، هرچند که پنجشنبه مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا اعلام کرد که ترامپ دیگر به توافق هسته ای با ایران پایبند نخواهد ماند. با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید سرنوشت برجام که از پشتوانه شورای امنیت و سازمان ملل متحد برخوردار است، چه خواهد شد.

یکی از نکات جالب حضور ظریف در مونیخ، اظهاراتش در خصوص روابط با عربستان بود، او گفت که ایران آماده گفتگو با سعودی هاست و ایران هرگز از پشت به آنها خنجر نخواهد زد. ظریف در حاشیه اجلاس مونیخ با همتایان خود نیز دیدار کرد و مصاحبه ای نیز با یک شبکه آمریکایی داشت.

ظریف در مسکو؛ اینبار برای والدای

محمد جواد ظریف در هفته پر کار و پر سفر خود بعد از هند و مونیخ راهی مسکو شد تا در اجلاس موسسه بین المللی والدای روسیه شرکت و همتای روس زبان خود دیدار و گفتگوهایی را ترتیب دهد.

وزیر امور خارجه در اسن سفر مجددا بر عدم وجود پایگاه نظامی ایران در سوریه تاکید کند.

لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه نیز در ادامه در اظهاراتی در خصوص برخی مسائل مطرح شده در داخل کشورمان مبنی بر نابودی اسرائیل، اعلام کرد که کشورش مخالف این قبیل اظهارات است و پیشتر نیز این مسئله را بیان کرده است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان نیز بعد از آن دراظهارنظری یاداور شد که اگر خطایی از سوی تلاویو صورت بگیرد، ایران اسلامی اسرائیل را با خاک یکسان خواهد کرد.

استیضاح؛ تاوان سقوط آسمان

بعد از سقوط هواپیمای مسافربری آسمان در ارتفاعات دنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از روزها قبل دل خوشی از وزیر راه و شهرسازی دولت های یازدهم دوازدهم نداشتند، مجددا با استفاده از اختیارات قانونی خود به دنبال استیضاح آخوندی باشند.

این نمایندگان مجلس در نامه ای به رئیس جمهوری با یاداوری قصورات این وزیر دولت از وی خواستند تا آخوندی استعفا دهد پیش از آنکه نمایندگان وی را استیضاح کنند.

چهارشنبه صبح نیز وزیر راه به منظور ارائه توضیحاتی در خصوص سقوط هواپیما در کمیسیون عمران مجلس حاضر شد و مسائلی را با نمایندگان مطرح کرد.

حال باید منتظر ماند و دید وزارت راه با سکان دار 5 ساله خود خداحافظی می کند یا آخوندی همچنان در قامت وزیر راه در دولت تدبیر و امید حضور خواهد داشت.

سوال از روحانی؛ همچنان روی هوا!

تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دیرباز و به هربهانه دنبال سوال از حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری و فراخواندن وی به بهارستان هستند.

روزگاری هیات رئیسه را مانع خود می دیدند و روزگاری با توجه به تلاشهای نمایندگان پارلمانی دستگاه های اجرایی ناکام می ماندند، اینبار بهانه سوال از روحانی موسسات مالی و اعتباری بود، بهانه ای که بر اساس آخرین اظهارات مقامات بانکی کشور نخ نما شده چرا که بیش از 90 درصد مطالبات مردم پرداخت شده است.

با وجود آن که نمایندگان مصر بر سوال از روحانی بودند، امضاها روز به روز کاهش می یافت و از حدود 180 امضا به 73 امضا رسید، و معاون اقتصادی رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی به عنوان نمایندگان رئیس جمهوری در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شدند و نمایندگان برای حل و فصل این معضلات به بانک مرکزی یک ماه فرصت دادند.

مطابق آخرین شنیده های خبرنگار پارلمانی پانا ، تعداد امضاها تا پنجشنبه به کمتر از 54 امضا رسیده و این یعنی سوال از روحانی از دستور کار مجلس خارج خواهد شد اما تا اعلام اخبار رسمی باید منتظر ماند ولی بر اساس آخرین شنیده ها از نمایندگان می توان اذعان کرد که سوال از رئیس جمهوری احتمالا دیگر موضوعیتی ندارد.

غول بازار ارز

بازار چموش ارز که در روزهای حضور شیخ تدبیر در پاستور حدود 4 سال آرامی را پشت سر گذاشته بود اخیرا با نوساناتی غیر منطقی همراه شد و با اتکا به اخرین اظهارنظرهای مقامات مسئول گویا این مهم نیز خط ربطی به خارج از مرزهای کشور دارد که دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با پانا با یادآوری وظایف بانک مرکزی خواستار دخالت مقامات امنیتی در این بازار برای جلوگیری از توطئه دشمنان شده است.

این روزها اما بازار ارز بعد از تشدید نظارت های بانک مرکزی و اقدامات مقامات امنیتی کشور روزهای آرامی می گذراند و دلار که تا آستانه 5 هزار تومان هم بالا رفت دوباره به کانال 4400 تومان بازگشته و امیدواری ها برای رسیدن به قیمتی حدود 4200 تومان وجود دارد.

خون بازی در پاسداران...

دوشنبه شب بود که اخبار یکی پس از دیگری مبنی بر درگیری جمعی معدود از دراویش با نیروهای انتظامی کشورمان درخیابان پاسداران تهران مخابره می شد.

ماجرا در ابتدا مشخص نبود اما اوضاع بعد از مدتی به خشونت کشیده شد و فردی با نام «محمدثلاث» در اقدامی داعش گونه با اتوبوس به صف ماموران نیروی انتظامی حمله کرد که در نتیجه آن 3 مامور جوان این ارگان به درجه شهادت نائل آمدند.

در نتیجه این اقدامات مجلس شورای اسلامی جلسه غیرعلنی برگزار کرد و به بررسی ابعاد پیدا و پنهان این حادثه پرداخت.

بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت که بر اساس شواهد موجود که در حال بررسی های هرچه بیشتر قرارگرفته است، این حمله وحشیانه به ماموران نیروی انتظامی که توسط برادر فرد بازداشت شده صورت گرفته، خط و ربطی به خارج از مرزهای کشور داشته است.

نیروی انتظامی در جریان این اغتشاشات به واسطه حساسیت موجود و بر اساس تصمیم های شورای تامین استان حتی یک تیر به اغتشاشگران شلیک نکرده است.

سوت پایان بررسی بودجه در بهارستان

صبح پنجشنبه، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 97 در بخش هزینه ای با حضور 194 تن از نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و نمایندگان با سرعتی مثال زدنی از تبصره های 15، 16، 17 و 18 بودجه بدون حتی یک مورد پیشنهاد، موافق یا مخالف گذشتند و این موارد را به تصویب رساندند.

ظهر همان روز حدود ساعت 13 مجلس شورای اسلامی با 148 رای موافق، 38 رای مخالف و 3 رای ممتنع دخل و خرج دولت در سال 97 را تصویب کردند و سوت پایان ماراتن 13 روزه بررسی بودجه در بهارستان را به صدا در آوردند.

بودجه شفاف 97 پس از چکش کاری های فراوان شاهد حذف افزایش قیمت حامل های انرژی بود و کاهش تعداد حذف شدگان از زمره یارانه بگیران در سال 97 بود، جدول 17 (دستگاه های به اصطلاح فرهنگی بودجه بگیر و غیرپاسخگو) را نظارت پذیر شده دید، بیماران مبتلا به اوتیسم و بال پروانه ای را مشمول بیماری های خاص کرد، 5 هزار میلیارد تومان برای تولید از محل منابع یارانه ها اختصاص داد و شاید عجیب تر از همه این موارد، برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی شاهد «رد کلیات بودجه» و بازگشت آن به کمیسیون تلفیق بود.

با تمام این موارد و تمام حاشیه های بهارستان در جریان بررسی بودجه سال 97، در جلسه علنی پنجشنبه مجلس همه راضی بودند، از رئیس قوه مقننه که با سرعت توانسته بود بر خلاف پیش بینی ها بودجه را سوم اسفند ماه ببندد، گرفته تا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور که تاحدود قابل توجهی شاهد اعمال نظراتش در جریان بررسی بودجه بود.

حال شورای نگهبان به صورت غیرعلنی وارد بررسی حزئیات لایحه بودجه (مصوبات مجلس شورای اسلامی) شده است و باید دید مفادی از بودجه به صحن بازخواهد گشت یا خیر.

نمایندگان هفته آینده را به استراحت و بازدید از حوزه های انتخابیه می گذرانند از یکشنبه 2 هفته دیگر برای پیگیری روال عادی اقدامات خود در صحن علنی حاضر خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار