عملیات انتقال پیکرهای مسافران آغاز شد

اولین گروه از پیکرهای حادثه سقوط هواپیما تحویل مراجع ذیصلاح شد

تهران (پانا) - عملیات انتقال پیکرهای سرنشینان حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج از صبح امروز آغاز شده است و طبق اعلام هلال احمر استان اصفهان اولین گروه از پیکرهای این حادثه تحویل مراجع ذیصلاح شده است.

کد مطلب: ۸۰۰۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
اولین گروه از پیکرهای حادثه سقوط هواپیما تحویل مراجع ذیصلاح شد

صبح روز یکشنبه 29 بهمن ماه هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد. طی سه روز گذشته عملیات جستجوی لاشه هواپیما با کمک نیروهای امدادی انجام شد تا اینکه روز گذشته لاشه هواپیما پیدا شد و نیروهای امدادی عملیات شناسایی پیکرها را آغاز کردند. به گفته علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۳۲ پیکر شناسایی شده است. اجساد قابل شناسایی به سرعت به خانواده‌ها تحویل داده می‌شود، دیگر پیکرها نیز در اسرع وقت توسط پزشکی قانونی شناسایی و به خانواده ها تحویل داده می‌شود.

عملیات انتقال اجساد مسافران آغاز شده است و بالگردهای امدادی به منطقه سقوط هواپیما اعزام شده‌اند و انتقال اجساد مسافران امروز انجام می‌شود.

همچنین مهرداد علی بخشی مدیرکل ستاد بحران سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: پیکر جانباختگان هواپیمای ATR در شهر یاسوج معاینه و تشخیص هویت می‌شوند.

علی بخشی گفت: پس از سقوط هواپیما و طبق تماس‌هایی که با خانواده‌ها برقرار شد، در یاسوج، تهران و شهرستان‌هایی که خانواده مسافران پرواز در آن ساکن بودند، کار نمونه گیری خون برای آزمایش‌های DNA انجام گرفت.

مدیرکل ستاد بحران سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: تیم‌های پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد و پزشکی قانونی استان فارس و اصفهان آماده معاینه پیکرها و تشخیص هویت آنها هستند و پس از انجام مراحل قانونی، اجساد در سریع‌ترین زمان تحویل خانواده‌ها می‌شود.

هیأت ۷ نفره فرانسوی وارد تهران شدند

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از ورود هیأت فرانسوی هفت نفره به منظور همکاری در روند بررسی علت سقوط هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان خبر داد.

بر اساس استانداردهای بین‌المللی، کشور طراح و سازنده هواپیما می‌تواند پس از بروز سانحه، نماینده‌ای برای شرکت در بررسی سانحه هواپیما اعزام کند.

برودت هوا در ارتفاعات باعث کندی عملیات شده است

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور نیز با اشاره به دمای هوای منطقه محل سقوط هواپیما گفت: کوهنوردان شب گذشته در دمای منفی ۳۰ درجه حضور داشتند و برودت هوای امروز در ارتفاعات باعث کندی عملیات شده است. این شرایط ممکن باعث سرمازدگی تیم‌های امدادی شود که خطر آفرین است.

وی گفت: سازمان اورژانس کشور در منطقه عملیات یک فروند بالگرد و 10 آمبولانس به منظور پشتیبانی درمانی تیم‌های امدادی مستقر کرده است.

انتقال پیکر جانباختگان سقوط هواپیما از یاسوج

اسماعیل نجار رئیس سارمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ادامه عملیات جستجوی پیکر مسافران حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفت: با توجه به شرایط جوی و عدم امکان پرواز بالگرد به نظر می‌رسد مسیر انتقال پیکرها از طریق یاسوج و منطقه سی سخت بهتر باشد.

نجار درباره ادامه عملیات جستجوی پیکرهای جانباختگان سقوط هواپیمای تهران- یاسوج اظهار کرد: تلاش برای یافتن اجساد مطهر جانباختگان تا ساعات پایانی روز گذشته ادامه داشت و تعدادی نیرو به همراه افراد محلی به عنوان راهنما خودشان را به محل حادثه رساندند و در ارتفاعات بالا و دمای منفی 20 درجه شب ماندند و از ساعات ابتدایی صبح امروز کار خود را ادامه دادند.

رییس سازمان مدیریت بحران افزود:‌ تعدادی از افراد محلی نیز اعلام آمادگی کردند تا امروز با تعدادی از کوهنورادان حرفه‌ای به صورت پیاده به محل اعزام شوند.

نجار با اشاره به اینکه با توجه به شرایط جوی امکان پرواز بالگرد وجود ندارد، درباره شیوه انتقال پیکرها گفت: بررسی‌هایی انجام‌داده‌ایم و بر این اساس مسیر انتقال پیکرها از طریق یاسوج و از منطقه سی سخت بهتر است. اگر امروز توفیق حاصل شد اجساد از آن طرف منتقل خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت بحران گفت: هواپیما 60 مسافر و 6 خدمه پروازی داشت و مجموعا 66 جانباخته داریم که تلاش برای یافتن آنها آغاز شده و اینکه تا کنون چند پیکر یافت شده و چند تن از آنها سالم است، خیلی دقیق نیست.

نجار با اشاره به دریافت DNA بازماندگان حادثه سقوط هواپیما گفت: تعدادی از پیکرهایی که یافت شده جمع آوری شده است و از آنجا که حادثه تلخی بوده و امکان دارد تعدادی از پیکرها کاملا قابل شناسایی نباشند پزشکی قانونی DNA بازماندگان را گرفته است و به محض انتقال اجساد از آنها نیز DNAگرفته می‌شود تا هویتشان مشخص شود و پس از آن پیکرها در اختیار بازماندگان قرار خواهد گرفت. با وضعیت جوی و شرایط سخت منطقه مشخص نیست چه زمانی پیکرها منتقل شود ولی تلاش ما این است که در کوتاهترین زمان این اتفاق بیفتد.

حرکت ۸۰ امدادگر به سمت محل سقوط هواپیما

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از حرکت ۸۰ امدادگر به سمت محل سقوط هواپیما خبرداد و گفت: عملیات امروز را از سمت سی سخت آغاز کردیم و صبح امروز ۸۰ نفر به سمت قله حرکت کردند.

وی ادامه داد: شرایط جوی منطقه خیلی خوب نیست و همین مسئله باعث شده که بالگردها نتوانند پرواز کنند از همین رو نمی‌توان گفت چه زمانی امکان انتقال پیکرها وجود دارد.

پیکرها با کول کردن به سمت سی سخت منتقل می‌شوند

محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در ساعت 12:03 با اعلام اینکه پیکرها با کول کردن به سمت سی سخت منتقل می‌شوند، اظهار کرد: تا این لحظه 32 پیکر پیدا شده است و باید این پیکرها از طرف سی سخت یا با کوله یا به صورت کول کردن جا به جا شوند.

وی گفت: امروز قله‌ها پوشیده از ابر و مه است و تیغه‌های کوه از سمت اصفهان کمی سخت هستند، اما از طرف سی سخت کوه هموارتر هست. امروز 70 نفر نیرو جایگزین نیروهای شامگاه گذشته می‌شوند تا عملیات سرعت بهتری پیدا کند.

اولین گروه از پیکرهای حادثه سقوط هواپیما تحویل مراجع ذیصلاح شد

همچنین مومنی، مدیرعامل هلال احمر استان اصفهان از انتقال اولین گروه از پیکرهای جانباختگان حادثه سقوط هواپیما به مراجع ذیصلاح خبر داد و گفت: اولین گروه از پیکرهای جانباختگان حادثه سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا توسط امدادگران جمعیت هلال احمر به پایین منتقل و تحویل مراجع ذیصلاح شد.

امکان جستجو برای یافتن باقی اجساد و قطعات هواپیما وجود نخواهد داشت

مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: با گروهی از امدادگران که در ارتفاعات دنا در حال تلاش برای انتقال اجساد سانحه هوایی مسیر تهران - یاسوج صحبت کردم. آنان اعلام کردند که به دلیل شرایط بسیار بد جوی و وجود طوفان و برف در ارتفاعات دنا احتمال آسیب دیدن کوهنوردان در حین انتقال اجساد وجود دارد. قرار است اجساد یا به صورت کوله‌پشتی و با شرایط کولبری یا با کمک برانکارد به پایین انتقال داده شوند اما در شرایط فعلی، عملیات انتقال با کندی مواجه شده است.

وی تصریح کرد: فردا امکان جستجو برای یافتن باقی اجساد و قطعات هواپیما وجود نخواهد داشت و هر زمان شرایط جوی اجازه دهد جست و جو ادامه می‌یابد. امکان استفاده از بالگرد برای انتقال اجساد وجود نداشت با وجود اینکه بالگردها در منطقه آماده هستند. قطعات باقی مانده از هواپیما و اجساد در فاصله 200 متری از نوک قله دنا قرار گرفته‌اند و شیب این قله بسیار زیاد و خطرناک است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: 70 نیروی جدید شامل اعضای تکاوران ارتش و هلال احمر با 40 نیروی امدادگر که در شب گذشته در ارتفاعات فعالیت می‌کردند، جایگزین خواهد شد. به میزان 2،‌ 24 ساعت انجام عملیات نیاز است، اما این در شرایطی است که شرایط جوی مناسب باشد.

عملیات جستجو و انتقال اجساد متوقف شده‌ است

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پیکرهای کشف‌شده حادثه سقوط هواپیما با کوله‌پشتی به پایین منتقل شدند، گفت: عملیات امروز متوقف شده و مشخص نیست که چه زمانی به پایان می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: قطعاتی از پیکرها و قطعاتی از هواپیما جمع آوری شده‌ است. این قطعات توسط کوله پشتی به یاسوج منتقل می‌شوند. از طرفی تمام تلاش ما این است که خسارت دیگری نداشته باشیم. حفظ جان افرادی که برای انتقال افراد رفته‌اند، بسیار مهم است و بازماندگان این حادثه با توجه به این که حق دارند، اما متوجه هستند که نباید جان افراد دیگری در این حادثه به خطر بیفتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار