در گفت‌وگو با پانا

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران  عنوان کرد:ضرورت نظارت شهرداری بر تاکسی‌های اینترنتی

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران معتقد است یکی از چالش‌های ناوگان بزرگ تاکسیرانی موضوع نوسازی است و متوسط عمر تاکسی‌های پایتخت باید بیش از میزان فعلی باشد.

کد مطلب: ۸۰۰۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران  عنوان کرد:ضرورت نظارت شهرداری بر تاکسی‌های اینترنتی

علیرضا قنادان در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه برای معیشت رانندگان که در حال حاضر حداقل درآمدها را دارند، باید چاره اندیشی شود تا راننده تاکسی بتواند خودروی خود را وارد چرخه نوسازی کند گفت: راننده تاکسی ای که برای نوسازی خودروی خود و مدرن کردن آن سرمایه بالایی را هزینه کرده، باید بتواند یک درآمد حداقلی کسب کند که این سرمایه گذاری برای او به صرفه باشد. اکنون رانندگان به خاطر کاهش سطح درآمدهایشان، اقبالی به این موضوع ندارند. بحث مسافربرهای شخصی، هزینه‌های جاری که رانندگان تاکسی دارند سبب شده امکان سرمایه گذاری در خودروهای پاک را نداشته باشد.

او با بیان این که از موضوعات هزینه زا در حوزه تاکسیرانی پرهیز خواهیم کرد، گفت: برای افزایش سطح معیشت رانندگان تاکسی، برنامه‌ریزی‌هایی داریم تا بتوان برای اصلاح رویه‌ها، کاری کرد تا وقتی که سطح اقتصادی رانندگان بالا نرود نه می‌توانیم توقع ارتقاء کیفی خودروها را داشته باشیم و نه برخورد و رفتار و کلاس مناسب در این حوزه. باید فشارهای اقتصادی که طبیعتا آسیب زا است را برطرف کنیم البته این موضوع و مشکلات با افزایش کرایه‌ها ربطی ندارد و قصدی برای حل مشکلات از طریق بالا بردن کرایه‌ها نداریم. افزایش قیمت کرایه‌ها قیمت مصوبی دارد که شورا آن را تصویب می‌کند. ما به دنبال کاهش هزینه، افزایش بهره‌وری هستیم.

او در پاسخ به این پرسش که یکی از چالش‌های این روزها بحث تاکسی‌های اینترنتی است. مدیران شهری تاکید دارند این شرکت‌ها باید تحت نظارت آنها کار کنند و شرکت‌های اینترنتی هم معتقدند آنها تنها مسافر را به راننده مرتبط می‌کنند و فضای کاری شان به مدیریت شهری ارتباطی پیدا نمی‌کند آیا برای این شرکت‌ها برنامه‌ای دارد، گفت: یکی دیگر از اولویت‌هایی که در جلسه با اعضای شورای شهر تهران هم مطرح شد، بحث مسافربرهای اینترنتی بود، براساس مقررات، شرکت‌هایی که در حوزه شهر خدمات رسانی می‌کنند، باید تحت نظارت شهرداری باشند و طبق قانون هر گونه حمل و نقل مسافربری در داخل شهر، باید زیر مجموعه شهرداری تهران اداره شود. با توجه به حجم بالای مسافربرهای اینترنتی و بار ترافیکی و آلودگی‌ای که به شهر تهران تحمیل می‌کنند، با این ناوگان بسیار بی‌کیفیت که از جیب مردم و شهروندان هزینه می‌شود، باید چاره‌اندیشی شود. اکنون تعداد تاکسی‌های پراید در سطح شهر تهران بسیار کم است و از ناوگان 80 هزار تایی شاید 400 تا 500 تاکسی پراید باقی مانده و باقی نوسازی شده باشد اما 90 درصد تاکسی‌های اینترنتی پراید است که دود آلودگی هوای آن به چشم شهروندان تهرانی می‌رود. همچنین این شرکت‌ها زیر بار مسئولیت‌های اجتماعی خود نمی‌روند. ما مخالفتی با شرکت‌های اینترنتی نداریم اما باید برای برطرف کردن این چالش‌ها، این شرکت‌ها تحت نظارت مدیریت شهری باشد.

90 درصد تاکسی‌های اینترنتی پراید است که دود آلودگی هوای آن به چشم شهروندان تهرانی می‌رود. همچنین این شرکت‌ها زیر بار مسئولیت‌های اجتماعی خود نمی‌روند. ما مخالفتی با شرکت‌های اینترنتی نداریم اما باید برای برطرف کردن این چالش‌ها، این شرکت‌ها تحت نظارت مدیریت شهری باشد.

قنادان در خصوص شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی که همیشه یکی از موضوعات بحث بر انگیز این حوزه بوده اند، گفت: در طول سال‌های گذشته این شرکت‌ها، چالش‌های بسیاری داشته و زمینه نارضایتی برخی رانندگان را ایجاد کرده است. باید آیین‌نامه آن‌ها مورد بازنگری قرار گیرد.

او در خصوص شارژ ماهیانه‌ای که از این رانندگان گرفته می‌شد، گفت: طبق قانون و آیین‌نامه فعالیت این شرکت‌ها که شورای شهر تهران نیز به تصویب رسانده، این شرکت‌ها تنها باید حق‌الزحمه خدماتی که به رانندگان تاکسی ارائه می‌دهند را بگیرند. به هیچ وجه مجاز به دریافت هیچگونه وجه ماهیانه‌ای نیستند در غیر این صورت تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد می‌شود. متأسفانه طی سال‌های گذشته این تخلف رویه شده بود که تأکید کردم هرگونه وجه ثابتی به جز همان مصوبات قانونی خلاف قانون است و شرکت‌های تاکسی تلفنی حق ندارند وجه ثابتی را به عنوان شارژ از تاکسی‌ها بگیرند. این مدل درستی نیست زیرا همان طور که گفتید مالکیت بیشتر تاکسی‌ها در اختیار رانندگان است و این شرکت‌ها، هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در تاکسی‌ها نداشته‌اند بنابراین گرفتن شارژ ثابت بدون گرفتن خدمات مفهومی ندارد البته اگر این شرکت‌ها بتوانند زمینه سرمایه‌گذاری یا افزایش درآمد رانندگان را فراهم کنند، طبق قوانین می‌توانند 10 درصد از آن را به عنوان ارائه خدمات بردارند که آن نیز روال تعریف شده‌ای دارد. یکی از اولویت‌های اصلی ما ساماندهی شرکت‌های تاکسیرانی است.

طبق قانون و آیین‌نامه فعالیت این شرکت‌ها که شورای شهر تهران نیز به تصویب رسانده، این شرکت‌ها تنها باید حق‌الزحمه خدماتی که به رانندگان تاکسی ارائه می‌دهند را بگیرند. به هیچ وجه مجاز به دریافت هیچگونه وجه ماهیانه‌ای نیستند در غیر این صورت تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد می‌شود.

قنادان با بیان اینکه نگاه عمومی این است که تاکسی بخشی از حمل و نقل عمومی است اما در دنیا حمل و نقل عمومی، مترو و اتوبوس است و تاکسی به عنوان حمل‌ونقل عمومی محسوب نمی‌شود، گفت: برنامه‌های ما باید به سمتی برود که برند تاکسی به جایگاه اصلی خود باز گردد و به صورت دربستی و مبدا و مقصدی باشد. در دنیا نیز، تاکسی یک حمل و نقل لوکس است. یکی از ابزارهای رسیدن به این هدف بالابردن سطح کیفی ناوگان است. ناوگان مدرنی که باید توجیه اقتصادی نیز داشته باشد. اکنون آن تعداد رانندگان تاکسی‌ای که به ندای دولت و مدیریت شهری برای خریداری تاکسی‌های مدرن لبیک گفته و در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند به دلیل رقابت ناعادلانه با شرکت‌هایی که نه مجوز دارند و نه ناوگان مدرن؛ سطح درآمدهای بسیار پائینی دارند و عملاً این سرمایه‌گذاری برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته اشت. در حالی که اگر شرایط عادلانه باشد، شهروندان نیز حاضرند برای ارائه سرویس بهتر و باکیفیت تر، پول بیشتری نیز بدهند اما این مدل ناعادلانه سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه اقتصادی ندارد، در حالی که باید تعداد تاکسی‌های مدرن و هیبریدی و برقی در ناوگان تاکسیرانی افزایش پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار