در گفت‌و‌‌گو با پانا

پاک آیین: داعش نمی‌تواند تهدیدی را که در عراق و سوریه برای ایران ایجاد کرد در افغانستان تکرار کند

تهران (پانا) - رئیس سابق ستاد افغانستان معتقد است رویکرد امنیتی آمریکا به مسائل منطقه زیربنای حضور داعش در افغانستان شده است و اگرچه این حضور به قوت حضور این گروه تروریستی در سوریه نیست اما باید آن را جدی گرفت.

کد مطلب: ۸۰۰۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
پاک آیین: داعش نمی‌تواند تهدیدی را که در عراق و سوریه برای ایران ایجاد کرد در افغانستان تکرار کند

احسان میرزامحمدی _ از زمان شکست داعش و فروپاشی آن در عراق موضوع نفوذ این گروه تروریستی در دیگر کشورهای منطقه مطرح بوده است. کارشناسان در همان زمان که ارتش عراق در حال پیشروی در بخش‌های تحت سلطه داعش در این کشور بود در مورد شیوه عقب‌نشینی تروریست‌ها و پایگاه جدید آنها هشدار داده بودند. هشدارها اما ره به جایی نبرد تا جایی که حملات تروریستی در افغانستان خسته از سال‌های دراز جنگ با طالبان شکل تازه‌تری گرفت. کشتارها و بمب‌گذاری‌ها خونین‌تر شد و داعش مسئولیت حملات را به عهده گرفت.

بسیاری از کارشناسان افغانستان امروز داعش را به عنوان یک چالش عینی که در برابر دولت این کشور عرض اندام می‌کند، می‌بینند. آنها بر این باورند که افغانستان به دلایل مختلف می‌تواند برای این گروه بستر خوبی برای سربازگیری و تبلیغات مذهبی باشد. ساختار شدیداً سنتی جامعه، بی‌‌‌سوادی و نگرش‌های تندروانه‌ مذهبی در افغانستان زمینه‌ خوبی برای نفوذ تفکر افراطی و تکفیری است.

ایران به عنوان همسایه و حامی همیشگی افغانستان از جمله کشورهایی بود که بارها و بارها پیش از این درباره حضور داعش در این کشور هشدار داد. اما در حالی که مقام‌های ایرانی حملات تروریستی را محکوم کردند و در مرزهای دو کشور برای مبارزه مشترک با داعش در حال همکاری با افغانستان هستند، بسیاری بسترساز حضور این گروه در افغانستان را رویکرد جدید امنیتی آمریکا در منطقه می‌دانند.

در همین راستا نیز مقام معظم رهبری در تاریخ دهم بهمن ماه در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود با ابراز تأسف عمیق از کشتار مردم بی‌گناه در حوادث تروریستی اخیر افغانستان، فرمودند: «آمریکا به دنبال انتقال داعش به افغانستان است و هدف آمریکا از انتقال تروریست‌های داعش به افغانستان، موجه کردن ادامه حضور خود در منطقه و ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی است.»

محسن پاک آیین، رئیس سابق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه در گفت و گو با پانا به استناد به همین سخنان مقام معظم رهبری درباره حضور داعش در افغانستان می‌گوید: «مدت‌ها قبل از اینکه گروهک تکفیری داعش به طور کامل در سوریه و عراق شکست بخورند به دنبال مقصد جدیدی بودند و آمریکایی‌ها نیز آنها را تشویق کردند تا به سوی افغانستان حرکت کنند.»

او معتقد است: «یکی از اهداف آمریکایی‌ها در افغانستان بی‌ثبات‌سازی این کشور است تا بتوانند حضور خود در افغانستان را به دلیل مبارزه با تروریسیم تثبیت کنند و همچنین بتوانند منافع خود در ارتباط با افغانستان، روسیه‌، چین و ایران را در منطقه دنبال کنند.»

رئیس سابق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه گفت: «داعش با تشویق آمریکا و حمایت‌هایی که رژیم صهیونیستی علی‌الظاهر با هواپیماهای خود از این گروهک تکفیری‌ داشت، در مناطقی که در اختیار دولت افغانستان و یا طالبان بود مستقر شد تا درگیری‌هایی در آنجا به وجود آورد.»

وی ادامه داد: «گروهک تکفیری داعش فعلا در مناطقی از افغانستان مستقر هستند و نگاه به کشورهای شمالی نظیر ترکمنستان و ازبکستان دارند بنابراین خطر بالقوه‌ای که آسیای مرکزی را تهدید می‌کند باید از طرف همسایگان افغانستان مدیریت شود تا همان اتفاقی که در سوریه افتاد در افغانستان تکرار نشود.»

پاک آیین خاطرنشان کرد: «داعش پایگاه‌های مستحکمی در افغانستان ندارد و مردم، دولت و طالبان با داعش درگیر هستند، لذا با اقدامات دیپلماتیک و حرکت‌هایی جدی که خود دولت مرکزی انجام می‌دهد می‌توانند نفوذ داعش در افغانستان را کاهش دهند.»

وی یادآورشد: « بنابراین ما شاهد یک داعش ضعیف شده در افغانستان هستیم، قطعا داعش با امکاناتی که در عراق و سوریه در اختیارش بود در هیچ کجای دنیا شکل نمی‌گیرد.»

رئیس سابق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه در خصوص اینکه آیا داعش همچنان می‌تواند تهدیدی برای ایران باشد گفت: « تکفیری‌ها همواره برای ایران تهدید محسوب می‌شدند و باید مراقب آنها بود اما به این معنا نیست که آنها بتوانند تهدیدی را که در عراق و سوریه برای ایران ایجاد کرده‌اند دوباره ایجاد کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار