معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: به‌جای نخبه‌پروری سعی کنیم عموم دانش‌آموزان را با قرآن عترت و نماز آشنا کنیم

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با نفی نگاه نخبه‌پروری در فعالیت‌های قرآنی خواستار ترویج این نوع فعالیت‌ها در کف مدارس و برای عموم دانش آموزان شد.

کد مطلب: ۸۰۰۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش: به‌جای نخبه‌پروری سعی کنیم عموم دانش‌آموزان را با قرآن عترت و نماز آشنا کنیم

اولین جلسه هیات اندیشه ورز ، فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز ، مدرسان سراسر کشور امروز یکشنبه 29 بهمن 96 با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل قران عترت و نماز آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در این نشست با ذکر این مطلب که توسعه فرهنگ اقامه نماز و قران و عترت یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های ما در حوزه پرورشی است اظهار کرد: فعالیت‌های اخلاق محور و ایجاد روحیه نشاط و امید هم با استراتژی دیگر ما در این حوزه است و همه برنامه‌های ما حوزه این سه استراتژی تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: ما برای اجرای این ایده‌ها نیاز به ساختارسازی و گفتمان‌سازی داریم که اتاق فکر یا هیات اندیشه ورز در واقع این نقش را ایفا می‌کند یعنی مرکز تبادل اطلاعات برای کم کردن خطاها و افزایش اثربخشی اقدامات ما به شمار می‌رود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از ساختار سازی باید بتوانیم گفتمان‌ها را به برنامه تبدیل کنیم. بعد از آن هم نوبت تمرین سازی برنامه،‌ نهادینه سازی آنها و در نهایت جریان سازی است. ما به دنبال این هستیم که در حوزه قرآن و عترت و نماز جریان سازی فرهنگی داشته باشیم.

کاظمی خطاب به همکاران خود در حوزه قرآن،‌ عترت و نماز گفت:‌ همه شما صاحب تجاربی هستید که باید آن را در اختیار هیات اندیشه ورز بگذارید تا بتوانیم آن تجارب را عمومی سازی کنیم. این جا مرکز سیاست گذاری قرآن ، عترت و نماز کشور در حوزه دانش آموزی است.

مجاری ارتباطی هیات اندیشه ورز ایجاد می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با ذکر این مطلب که امروز سند راهبردی مرکز آموزش عمومی قرآن آماده شده است گفت: این سند باید تبدیل به برنامه عملیاتی شود.

وی بعد از ذکر مأموریت‌های هیات اندیشه ورز گفت:‌ این هیات باید دارای ساختار ثابت و مشخص باشد و مجاری ارتباطی اعضا با یکدیگر ایجاد شود. جلسات حضوری می‌تواند یک بار در سال تشکیل شود و سایر ارتباطات از طریق سامانه‌های ارتباطی غیرحضوری برقرار شود.

کاظمی در خصوص کلیات برنامه‌های قابل تدوین در حوزه قرآن،‌ عترت و نماز گفت:‌ بهتر است تعداد برنامه‌ها زیاد نباشد تا به سمت برنامه‌هایی که کمتر هزینه بر هستند برویم. همچنین پیشنهاد می‌کنم به‌جای نخبه پروری سعی کنیم عموم دانش آموزان را با قرآن ، عترت و نماز آشنا کنیم.

وی توضیح داد: در هیات اندیشه ورز ضمن اینکه مسابقات قرآن را برای پرورش نخبگان حفظ می‌کنیم بهتر است از تعدد رشته‌های مسابقات و تعدد شرکت کنندگان مرحله کشوری کم کنیم و به‌جای آن فعالیت‌ها را به کف مدرسه ببریم. علاوه بر آن باید نگاه کیفیت بخشی به برنامه‌ها داشته باشیم. اگر جایی می‌بینیم از نماز کمتر استقبال می‌شود معنای آن این است که معرفت نماز در دانش آموزان کمتر ایجاد شده است و کیفیت بخشی می‌تواند این معرفت را ایجاد کند.

در فعالیت‌ های قرآنی نگاه عدالت محور داشته باشیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با ذکر این مطلب که باید در فعالیت‌های قرآنی نگاه عدالت محورانه داشته باشیم گفت: خلاصه فلسفه نبوی و علوی عدالت است.اگر فعالیت قرآنی تعریف می‌کنیم نگاه ما فقط نباید به مدارس سطح بالا باشد؛ باید حتی به فکر آن مدرسه چند پایه‌ای که در روستاهای سرخس فعالیت می‌کند هم باشیم.

استفاده از همکاری و مشارکت دستگاه‌های دیگر نکته پایانی سخنان کاظمی بود که در خصوص آن گفت: مواردی همچون وقف مشارکتی که کمک بالایی را جذب فعالیت‌های قرآنی کرد می‌تواند توسعه یابد و ما همکاری بخشهای مرتبط برای سرمایه گذاری در امور قرآنی استفاده کنیم.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر که یک مجمع مشورتی برای حوزه معاونت پرورشی پیش‌بینی کرده است گفت: فقط مربیان پرورشی عضو این مجمع مشورتی هستند که از استان‌ها معرفی می‌شوند و مستقیماً با من در ارتباط خواهند بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار