رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران: حق نداریم افراد را بر اساس هوش دستچین کنیم

تهران (پانا) - رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران با تاکید بر اینکه هوش یک موهبت طبیعی و خدادادی است، جداسازی دانش‌آموزان بر مبنای هوش را غیراصولی توصیف کرد.

کد مطلب: ۸۰۰۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران: حق نداریم افراد را بر اساس هوش دستچین کنیم

دکتر فریبرز دُرتاج دبیر همایش «روانشناسی مدرسه» و رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران در گفت‌وگو با پانا درخصوص مصوبه حذف آزمون‌های مدارس خاص در دوره ابتدایی با درست‌ خواندن تصمیم وزارت آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: کشورهایی که در حوزه آموزش‌ و پرورش پیشرو هستند به جداسازی اعتقاد ندارند؛ حتی در کشورهایی که به غربالگری اعتقاد دارند این جداسازی به شیوه علمی و پیش از دوره دبستان انجام می‌شود نه در دوره راهنمایی. در واقع آزمون‌های ورودی دوره پس از ابتدایی بیشتر پیشرفت تحصیلی را اندازه می‌گیرند و همین باعث دامن زدن به انواع کلاس‌های تست‌زنی می‌شود.

اضطراب امتحان جایگزین خلاقیت می‌شود

وی افزود: این آزمون‌ها نوع یادگیری را نیز تستی می‌کند و همان‌طور که می‌دانید در یادگیری به شیوه تستی تنها بخشی از اطلاعات منتقل می‌شود. علاوه بر آن، اضطراب امتحان جایگزین خلاقیت در دانش‌آموزان ابتدایی می‌شود.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه در جامعه همه افراد باید در کنار یکدیگر زندگی کنند گفت: وقتی جداسازی کمتر باشد افراد بهتر می‌توانند در کنار هم زندگی کنند، چون جداسازی منجر به تصور «خود بهتر پنداری» نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: در جوامع پیشرفته مدارس حق گرفتن آزمون ورودی سنجش هوش ندارند، چرا که هوش یک توانایی طبیعی و خدادادی است و ما حق نداریم انسان‌ها را بر این اساس دستچین کنیم؛ این یک غربالگری غیرعلمی و غیراصولی است.

باید برای دانش‌آموزان قوی‌تر برنامه غنی‌تر داشته باشیم

دُرتاج با اشاره با بیان اینکه باید برنامه‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزانی که از لحاظ آموزشی قوی‌ترند، وجود داشته گفت: می‌توانیم برنامه آموزشی این دسته افراد را غنی‌تر کنیم، همانطور که باید به دانش‌آموزان ضعیف‌تر کمک کنیم. در اینجا آموزش معلمان کاملا ضروری است و معلمان ما باید در این زمینه توانمند شوند.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران با تاکید بر اینکه حذف نمره و حذف آزمون‌ها از دوره ابتدایی را تصمیم درستی می‌داند، افزود: این تصمیم باعث می‌شود کودکان ما از سنین پایین جذب کلاس‌های تست‌زنی نشوند و از سوی دیگر، ارزیابی کیفی در مقطع ابتدایی نیز به تثبیت فرایند یادگیری کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار