ثبت‌نام در نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو تا 30 بهمن‌ماه تمدید شد

تهران (پانا) - با توجه به درخواست‌های متعدد دانش‌آموزان (به علت تداخل با ایام امتحانات) مبنی بر تمدید مهلت ثبت نام، باشگاه نانو مهلت ثبت نام نهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو را تا پایان روز 30 بهمن‌ماه سال 1396 تمدید کرد.

کد مطلب: ۸۰۰۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
ثبت‌نام در نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو تا 30 بهمن‌ماه تمدید شد

طاهره خبازی‌نژاد، سرپرست اجرایی المپیاد دانش‌آموزی نانو، در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه ثبت نام در المپیاد نانو، به دو روش انفرادی و گروهی (از طریق نهادهای ترویجی) انجام می‌شود، اظهار کرد: دانش‌آموزان پایه‌های نهم، دهم، یازدهم و پیش‌دانشگاهی همه رشته‌های تحصیلی، می‌توانند با مراجعه به سایت باشگاه نانو به نشانیnanoclub.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

تفاوت‌های المپیاد نهم با دوره‌های پیشین

وی با بیان اینکه نهمین دوره المپیاد دو تفاوت عمده با دوره‌های قبلی دارد، گفت: اولین تفاوت، تایید و حمایت بنیاد ملی نخبگان است و مورد دوم سه مرحله‌ای شدن آن است. هشت دوره قبلی در دو مرحله انجام می‌شد ولی امسال به منظور افزایش دقت در انتخاب نفرات برتر برای حضور در اردوی علمی، مرحله میانی نیز در نظر گرفته‌ایم. با توجه به اینکه میانگین تعداد داوطلبان دو دوره قبلی 26 هزار نفر بود و پیش‌بینی می‌کنیم امسال نیز تعداد شرکت‌کنندگان به بیش از 20 هزار نفر برسد، بهتر دیدیم به جای انتخاب برگزیدگان نهایی از بین این تعداد، آزمونی برای 300 رتبه برتر آزمون اول برگزار و نفرات برتر این آزمون را به عنوان برگزیدگان نهایی و شایسته حضور در اردوی علمی المپیاد معرفی کنیم.

تقویم المپیاد

سرپرست اجرایی المپیاد نانو درخصوص برنامه زمانی این رویداد اظهار کرد: مرحله اول، در تاریخ 7 اردیبهشت 1397 به‌صورت هم‌زمان در سراسر کشور و در قالب یک آزمون کتبی با سوالات تستی انجام خواهد شد.

مرحله دوم، در قالب یک آزمون کتبی متمرکز در تهران و با حضور 300 رتبه برتر مرحله اول، در تیرماه 1397 برگزار خواهد شد.

مرحله سوم، با حضور افرادی که موفق به کسب حدنصاب نمره مرحله دوم شوند، به صورت یک اردوی علمی، آموزشی و رقابتی در دهه اول شهریور ماه 1397 برگزار خواهد شد.

وی افزود: بخش‌های اصلی این اردوی علمی شامل موارد زیر است:

• انجام آزمایش کاربردی فناوری نانو به همراه انجام تست‌های علمی؛

• برگزاری کارگاه‌های عملی سنتز و کاربرد نانومواد در آزمایشگاه؛

• برگزاری دوره شبیه‌سازی در فناوری نانو؛

• برگزاری بازدیدهای تخصصی و عمومی از مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان نانو؛

• آموزش‌های شیوه ارائه، گزارش کار و مقاله‌نویسی علمی؛

• برگزاری آزمون کتبی و شفاهی نهایی.

منابع آزمون

خبازی‌نژاد مباحث اتمی و مولکولی در کتاب‌های درسی فیزیک، شیمی و مطالب درون سلولی در زیست‌شناسی، مقالات منتشر شده در سایت باشگاه و بخش آموزش سایت ستاد فناوری نانو را جزو منابع آزمون مرحله اول اعلام کرد و اضافه کرد: کتاب‌های شیمی و فیزیک پایه دهم و همچنین کتاب‌های زیر هم جزء منابع پیشنهادی باشگاه برای دریافت مفاهیم و کاربردهای علوم و فناوری نانو است.

مجموعه مقالات سایت باشگاه نانو

علوم و فناوری نانو (جلدهای 1 و 2)

آزمایش‌ها و فعالیت‌های نانو

ده به توان منفی نه

نمونه سوالات المپیاد نانو با پاسخ تشریحی

امتیازات و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان

سرپرست اجرایی المپیاد دانش‌آموزی نانو در پاسخ به این سوال که امتیازات و جوایز بنیاد نخبگان برای برگزیدگان این المپیاد چیست گفت: برگزیدگان المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو علاوه‌بر دریافت لوح تقدیر، همانند برندگان بخش دانش‌آموزی جشنواره خوارزمی و طبق شیوه‌نامه بنیاد ملی نخبگان از امتیاز فعالیت‌های نخبگانی و جوایز نقدی نیز برخوردار خواهند شد. بدین منظور، برگزیدگان مدال‌های طلا، نقره و برنز به ترتیب مشمول دریافت جوایز نقدی می‌شوند و از منظر امتیاز فعالیت نخبگانی به ترتیب ۷۰، ۵۰ و ۲۰ امتیاز به آن‌ها اعطا خواهد شد. برگزیدگان می‌توانند در زمان ثبت درخواست خود در سامانه اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان حکم برگزیدگی خود را نیز بارگذاری کنند تا امتیاز آن برای این افراد مطابق مقررات حمایت‌های موردنظر، اعمال شود.

کانون برگزیدگان باشگاه نانو

وی در پایان به راه‌اندازی کانون برگزیدگان باشگاه نانو در سال 1394 و تدوین سند چشم‌انداز برای توسعه توانمندی‌های برگزیدگان دوره‌های المپیاد اشاره کرد و افزود: کانون برگزیدگان باشگاه، تلاشی است برای شکل‌گیری یک هسته نخبگی از استعدادهای شناخته شده برتر در زمینه فناوری نانو. اعضای کانون برگزیدگان باشگاه نانو افراد برتر المپیاد دانش‌آموزی نانو و جشنوار دانش‌آموزی نانو هستند که پس از ورود به دانشگاه به صورت رسمی عضو کانون می‌شوند. فعالیت‌های کانون بر اساس یک سند چشم‌انداز و در راستای اهداف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تدوین شده و رشد همه جانبه این نخبگان را مدنظر دارد. در این راستا فعالیت‌های مختلف آموزشی، مهارتی و فرهنگی تعریف شده که در قالب کمیته‌های علمی متعدد و نشست‌های ماهانه، فصلی و سالانه پیگیری می‌شود. برگزیدگان ادوار مختلف المپیاد نانو می‌توانند در کانون برگزیدگان باشگاه نانو فعالیت کنند. این کانون با هدف ارتقای برگزیدگان تا محقق و فناور برتر شدن در سطح کشور پشتیبان اعضا خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار