روانشناس و استاد دانشگاه تهران: در مدارس تیزهوشان دانش‌آموزان تک بعدی تربیت می‌شوند

تهران (پانا) - یک روانشناس و استاد دانشگاه یکی از آثار منفی مدارس تیزهوشان را تربیت و رشد تک بعدی دانش‌آموزان عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۰۰۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
روانشناس و استاد دانشگاه تهران: در مدارس تیزهوشان دانش‌آموزان تک بعدی تربیت می‌شوند

جواد خلعتبری، مدرس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا ضمن تحسین اقدام اخیر وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمون‌های مدارس خاص و کتاب‌های کمک درسی از مدارس ابتدایی اظهار کرد: حذف آزمون‌های دوره ابتدایی اقدامی شجاعانه بود که در طرح تحول نظام تعلیم و تربیت کشور ضرورتا باید اجرایی می‌شد.

وی افزود: زمانی که در مقطع ابتدایی اثر نمره را حذف کردیم و جنبه کیفی به ارزشیابی تحصیلی دادیم، وجود این آزمون‌ها و امتحانات تستی در واقع نقش خنثی کننده را ایفا می‌کرد و اثر منفی بر این تغییر مثبت داشت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به برخی آثار منفی مدارس خاص بر شخصیت دانش‌آموزان گفت: این مدارس نوعی کمالگرایی افراطی و معیارهای سرسختانه را در بچه‌ها ایجاد می‌کنند که در آینده چه بسا منجر به اهمال کاری در زندگی می‌شود.

خلعتبری افزود: یکی از جنبه‌های منفی این مدارس این است که در مدارس استعدادهای درخشان بچه‌ها تک بعدی رشد می‌کنند چون بیشتر مهارت‌های تست زنی و برخی رشته‌های درسی در آن‌ها تقویت می‌شود در حالی که همین افراد قادر به برقراری یک ارتباط سالم با اطرافیان خود نیستند.

وی خاطرنشان کرد: تاکید بیش از حد بر یکی از ابعاد وجودی شخصیت انسان یعنی درس و نمره و کنکور باعث می‌شود سایر ابعاد شخصیتی در دانش‌آموزان تیزهوش رشد نیافته بماند و همین موضوع بعدها در زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها مشکل‌ساز خواهد شد.

این روانشناس در پایان از تصمیم سیدمحمد بطحایی،‌ وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمون‌های مدارس خاص تشکر و ابراز امیدواری کرد این اقدام گامی بزرگ در جهت دستیابی به نظام آموزش و پرورش کارآمد و تربیت نسلی شایسته ساختن آینده کشور باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار