استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه تهران:

نخبه‌پروری به شیوه طبقه‌بندی کردن دانش آموزان جایگاهی در دنیا ندارد

ناهمگونی دانش‌آموزان در کلاس‌های درس سبب افزایش بهره‌وری می شود

تهران (پانا) - یک استاد دانشگاه تهران حذف آزمون ورودی مدارس خاص را اقدامی صحیح از سوی آموزش و پرورش می‌داند و معتقد است نخبه پروری به شیوه طبقه‌بندی کردن دانش آموزان جایگاهی در دنیا ندارد.

کد مطلب: ۸۰۰۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
نخبه‌پروری به شیوه طبقه‌بندی کردن دانش آموزان جایگاهی در دنیا ندارد

محمدرضا کرامتی در گفت‌وگو با پانا درخصوص تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون ورودی مدارس خاص گفت: در مجموع موضوع حذف آزمون‌‌ها کار درستی است چرا که دایر بودن این آزمون‌ها، رقابت سالم میان دانش‌آموزان با یکدیگر را زیر سوال می‌برد.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه موضوع نخبه پروری در دنیا جایگاهی ندارد، گفت: پژوهش‌هایی که در سال‌های 2016 و 2017 در راستای آموزش‌های مدارس انجام شده است نشان‌می‌دهد هر قدر ناهمگونی دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بیشتر باشد و ترکیب دانش‌آموزان متشکل از قوی، متوسط و ضعیف باشد، بهره‌وری آن کلاس بالاتر است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در دنیا رویکرد یادگیری مشارکتی در مدارس دنبال می‌شود به گونه‌ای که رویکرد فعال در آموزش از طریق کار تیمی انجام می‌شود و هدف از این رویکرد پرورش مهارت‌های زندگی است. بنابراین هر قدر که دانش آموزان از لحاظ جنس، قومیت و سطح یادگیری ناهمگون باشند منجر به بهره‌وری کلاس خواهد شد و در این شرایط هم دانش آموزان قوی سود می‌برند و هم دانش‌آموزانی که سطح یادگیری متوسط و ضعیف دارند.

کرامتی در ادامه با تأکید بر اینکه برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس خاص برای طبقه‌بندی دانش آموزان توجیه علمی ندارد، گفت: نتیجه این طبقه‌بندی کردن جز اضطراب و استرس دانش آموزان و غفلت از پرورش مهارت‌های زندگی در دانش آموزان نیست.

استاد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر این آزمون‌ها به درستی انجام شود و دانش‌آموزان از یکدیگر متمایز شوند نیز ضرر دارد چرا که این آزمون‌ها نمی تواند افراد را تفکیک کند و قدرت متمایز کردن افراد را ندارد چرا که محور برگزاری آزمون، حافظه دانش آموز است و اگر دانش آموزی حافظه قوی داشته باشد موفق‌تر است در صورتی که این رویه اشتباه است.

وی یادآور شد: فرزندان من هم در مدارس تیزهوشان درس می‌خوانند و جزو مخالفان آزمون ورودی مدارس تیزهوشان هستند و معتقدند که برخی از دانشجویان این مدارس به معنای واقعی تیزهوش نیستند. بنابراین از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم برگزاری آزمون ورودی مدارس خاص توجیه علمی و منطقی ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار