یک بام و دو هوای دانشگاه آزاد در اخذ شهریه از دانشجویان

اعتراض جمعی از دانشجویان به افزایش 100درصدی هزینه مازاد بر نقل و انتقال

تهران (پانا) - در نیم‌سال دوم تحصیلی دانشگاه‌ها، بسیاری از دانشجویان مهمان علوم پزشکی دانشگاه آزاد نسبت به اخذ شهریه نجومی توسط این دانشگاه معترض هستند و معتقدند که هزینه شهریه دانشجویان مهمان نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته است.

کد مطلب: ۸۰۰۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
اعتراض جمعی از دانشجویان به افزایش 100درصدی هزینه مازاد بر نقل و انتقال

اخیرا جمعی از دانشجویان علوم پزشکی مهمان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نسبت به اخذ شهریه مازاد توسط مسئولان دانشگاه اعتراض کردند. یکی از دانشجویان دختر که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد مهمان شده است به پانا گفت: دو ترم است که به واحد مشهد مهمان شده‌ام. ترم گذشته یک میلیون و 500 هزار تومان بابت شهریه مهمانی و خارج از شهریه‌ای که باید بپردازم از من گرفته شد و برای ترم جاری نیز 3 میلیون و 800 هزار تومان باید بپردازم. البته بعضی از دانشجویان هم از واحدهای یزد، زاهدان و شاهرود نیز با همین مشکل روبرو هستند.

این دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: حدود 10 نفر از دانشجویانی که مثل من متقاضی مهمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد هستند با این مشکل روبرو شدند و نسبت به این موضوع معترض هستند اما علی رغم پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم دانشگاه هیچ توجیهی برای این موضوع ندارد. حتی بخش‌نامه‌ای برای این موضوع وجود ندارد و گویا این موضوع بخش‌نامه داخلی دانشگاه است چرا که به رغم رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر رایگان بودن هزینه مهمانی برای دانشجویان علوم پزشکی، دانشگاه نسبت به اخذ شهریه مهمانی اقدام کرده است.

امیر خالقی مدیرروابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با پانا درخصوص اعتراض دانشجویان مهمان این واحد دانشگاهی نسبت به اخذ شهریه اضافه گفت: این موضوع به دانشجویان تفهیم شده است ضمن اینکه دانشگاه آزاد واحد مشهد نیز مانند سایر واحدهای دانشگاهی، هر دستورالعملی که از سوی سازمان مرکزی دانشگاه صادر شده باشد را اجرا می‌کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خراسان رضوی ادامه داد: من از نحوه تعیین ارقام شهریه اطلاعی ندارم اما دریافت شهریه تحصیلی طبق ضوابط دریافت شهریه از سوی سازمان مرکزی دانشگاه انجام می‌شود و هیچ واحد دانشگاهی خارج از این ضوابط تصمیم‌گیری نمی‌کند.

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر رایگان شدن نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی به پانا گفت: طبق رأی دیوان عدالت اداری که در خردادماه سال جاری صادر شد درباره هزینه نقل و انتقال دانشجویان حکمی در قوانین موضوعه وجود ندارد و این انتقال رایگان است. در واقع پیش از این هزینه‌ای برای مهمانی و نقل و انتقال از دانشجویان دریافت می‌شد که طبق رأی دیوان عدالت اداری این هزینه نباید گرفته شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: هزینه نقل و انتقال پیش از این نیز توسط دانشگاه‌های دولتی علوم پزشکی نیز گرفته می‌شد چرا که معتقد بودند وقتی دانشجو از دانشگاه مبدا گرفته می‌شود و به دانشگاه مقصد داده می‌شود، هزینه جداگانه‌ای به دانشگاه مبدا وارد می‌شود و باید این هزینه تأمین شود تا دانشگاه متضرر نشود.

وی ادامه داد: دریافت هزینه اضافه از دانشجویان برای نقل و انتقال عادلانه نیست و بهتر است که این هزینه دریافت نشود چرا که معمولا خانواده‌ها برای تأمین شهریه برنامه‌ریزی می‌کنند و دریافت هزینه اضافه برای مهمانی منطقی و قانونی نیست.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستورالعمل نقل و انتقال هیأت امنای دانشگاه آزاد گفت: طبق دستور العمل هیأت امنای دانشگاه آزاد، دانشجو در دانشگاه مبدأ، شهریه ثابت را می‌پردازد و علاوه بر آن شهریه ثابت و متغیر دانشگاه مقصد را نیز می‌پردازد و این شامل همه رشته‌های تحصیلی است و جزو دستورالعمل هیات امنای دانشگاه آزاد است اما اخذ شهریه‌ای اضافه بر آنچه تعیین شده صحیح نیست.

این در حالی است که طبق قوانین آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی شرایط نقل و انتقال دانشجویان را تسهیل کرده است به طوری که همه دانشجویان می‌توانند به راحتی درخواست نقل و انتقال و مهمانی داشته باشند و دانشجویان این دانشگاه در صورت برخوداری از شرایط 7 گانه زیر می‌توانند درخواست مهمانی یا انتقال داشته باشند:

1-نداشتن منع ادامه تحصیل به دلیل شرایط آموزشی، انضباطی و نظام‌ وظیفه

2-دانشجوی متقاضی حداقل یک نیمسال در واحد مبدأ ثبت‌ نام کرده باشد

3-انتقال صرفاً برای پذیرفته‌شدگان با آزمون و با توجه به ضوابط امکان‌پذیر است

4-انتقال تنها در صورت وجود مقطع رشته/ گرایش و سال قبولی در واحد مقصد امکان‌پذیر است

5-انتقال در هر یک از مقاطع تحصیلی در نیمسال آخر تحصیل ممنوع است

6-انتقال و میهمانی دانشجویان پژوهش محور ممنوع است

7-در صورت داشتن مجوز میهمانی، اخذ «پایان‌نامه» تنها با موافقت واحدهای مبدأ و مقصد امکان‌پذیر است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار