مجتهدزاده خبر داد؛

ساماندهی مشاغل زنان دستفروش/ تشریح برنامه های هفته زن

خبرگزاری پانا: رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به ساماندهی زنان دستفروش گفت: یکی از سیاست‌های ما ساماندهی مشاغل زنان دستفروش است و جلساتی را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری برگزار کرده‌ایم و مرکز جامع توانمندسازی زنان این مبحث را پیگیری می‌کند.

کد مطلب: ۷۷۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، مریم مجتهدزاده در نشست خبری امروز، درباره لایحه تقلیل ساعت کار زنان افزود: به منظور افزایش رغبت کارفرمایان به جذب زنان با وجود ساعت کاری کمتر معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی تعیین شد که پس از تدوین آیین نامه از سوی دولت اجرایی می‌شود.


وی با توجه به آنکه بسیاری از زنان هم مادر و هم همسر هستند و هم در اجتماع حضور دارند و مقام معظم رهبری در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی تاکید کردند که دولت وظیفه دارد توازنی بین نقش‌های اجتماعی با نقش مادری و همسری زنان با تصویب قوانین به وجود آورد، این لایحه را مطرح کردیم. به طوریکه بر اساس آن ساعت کار زنان از 44 ساعت به 36 ساعت تقلیل یابد.


رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه این لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شد و دور کاری می‌تواند موجب ایجاد این تقلیل شود، خاطرنشان کرد: در این راستا دورکاری مصوب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد و بر اساس رصدهای ما در بسیاری از دستگاه‌ها قانون دورکاری زنان عملیاتی شده است.


وی تصریح کرد: در برخی از دستگاه‌ها کار زنان به گونه‌ای است که امکان دورکاری را ندارند. از سوی دیگر برخی از زنان سرپرست خانوار هستند که یا فرزند کوچک دارند و یا فرزند و همسرشان معلول هستند، در این شرایط تقلیل ساعت کاری زنان را مطرح کردیم و در کمیسیون اجتماعی دولت مصوب شد و به هیات دولت رسید.


مجتهدزاده ادامه داد: به منظور افزایش رغبت کارفرمایان به جذب زنان با وجود ساعت کاری کمتر معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی تعیین شد که پس از تدوین آیین نامه از سوی دولت اجرایی می‌شود.


مشاور رئیس جمهور در امور بانوان در بخشی از سخنان خود با اشاره به ساماندهی زنان دستفروش گفت: یکی از سیاست‌های ما ساماندهی مشاغل زنان دستفروش است تا آنان به جای قطارهای مترو بتوانند کالاهای خود را در بازارچه‌ها عرضه کنند. البته انجام این کار دشوار است و جلساتی را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری برگزار کرده‌ایم و مرکز جامع توانمندسازی زنان این مبحث را پیگیری می‌کند.


وی در ادامه با اشاره به لایحه حمایت از خانواده نیز گفت:لایحه حمایت از خانواده در شورای نگهبان تایید شد و بر اساس آن قرار شد در کنار دادگاه‌های خانواده مراکز مشاوره‌ای تاسیس شود. این طرح به صورت پایلوت از دولت نهم آغاز و در دولت دهم ادامه یافت.


مجتهدزاده افزود: این طرح ابتدا به شکل پایلوت در 20 استان در سال 89 انجام شد که بر اساس آمار به دست آمده 36 درصد از پرونده‌های ارجاع داده شده به مراکز مشاوره وزارت دادگستری منجر به مصالحه شد. به عنوان نمونه از 2000 پرونده استان خراسان رضوی، 270 پرونده منجر به مصالحه شده بود.


رئیس مرکز امور زنان با اعلام اینکه وزارت دادگستری مکلف شده طی سه سال در تمام مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها مراکز مشاوره در کنار دادگاه‌ها راه اندازی کند، با اشاره به لایحه افزایش سنوات زنان دارای بیش از سه فرزند در صورت تمایل به بازنشستگی تصریح کرد: این مورد نیز جزو مشوق‌های فرزندآوری بوده است و در جلساتی که با دکتر غلامحسین الهام و دکتر بداغی معاون حقوقی رییس جمهور داشتیم قرار شد این مورد در لایحه مدیریت خدمات کشوری گنجانده شود تا زنانی که سه فرزند یا بیشتر دارند با هر میزان سنوات بتوانند بازنشسته شوند و به ازای هر فرزند یک سال به سنوات آنها افزوده شود.


وی ادامه داد: در بند دیگراین لایحه هم آمده است که زنان به هر میزان سنوات خدمتی در صورت تمایل می‌توانند بازنشسته شوند. البته قرار شد برای این مورد سقف سنی گذاشته شود و قرار است دکتر الهام این مورد را به دولت ارائه دهد. از سوی دیگر خدمت نیمه وقت بانوان نیز در لایحه خدمات کشوری گنجانده شده است.


مجتهد زاده همچنین از راه اندازی دو مرکز پیشگیری از طلاق در تهران خبر داد و گفت: آین نامه کمیته پیشگیری از طلاق را مرکز امور زنان و خانواده تدوین کرد و سازمان بهزیستی به عنوان متولی قرار است طی دو هفته آینده دو مرکز پیشگیری از طلاق را در تهران به عنوان پایلوت راه اندازی کند.


وی با اشاره به برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر گفت: معرفی ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) و تبیین زندگی ایشان و سایر اسوه‌های دینی با هدف معاصرسازی الگوها، افزایش معرفت و ارتقای سطح فرهنگی جامعه به ویژه نسبت به ابعاد وجودی حضرت فاطمه (س) و بررسی و تبیین عوامل و موانع ارتقای وضعیت زنان در جامعه از جمله این محورهاست.


مجتهد زاده با اشاره به دیگر محورهای فرهنگی هفته گرامیداشت مقام زن گفت: بررسی راه‌های حضور زنان در عرصه اجتماع بدون ایجاد خلل در کانون خانواده، تلاش جهت حضور زنان در گفتمان جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم، تنوع بخشی و متناسب سازی آموزش‌های زنان بر اساس مطالبات جامعه دینی از آنان در سطوح مختلف آموزشی را از جمله محورهای این هفته برشمرد.


وی جایگاه زن در فرایند گسترش مشارکت‌های سیاسی، تبیین نسبت زن و حکومت دینی و نگاه نظام‌های سیاسی سکولار به زن از جمله محورهای سیاسی این هفته عنوان کرد و افزود: همچنین در حوزه‌ انتشارات ویژه نامه به مناسبت بزرگداشت مقام زن و مادر از سوی مطبوعات منتشر می‌شود و کتابی با موضوع جایگاه زن در اسلام و جمهوری اسلامی و مقالاتی در خصوص جایگاه زنان در اسلام و جمهوری اسلامی در مطبوعات انتشار می‌یابد. البته زنان برجسته تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی در مطبوعات معرفی می‌شوند.


رئیس مرکز امور زنان و خانواده با اشاره به برگزاری مسابقات و همایش‌ها و نشست‌های علمی در این هفته گفت: همایش علمی با عنوان "زنان هویت فرهنگی و انتقال ارزش‌ها" و همایش دیدگاه‌های امام خمینی درباره زنان در جامعه اسلامی از جمله همایش‌ها و نشست‌های علمی این هفته است. همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها، جشن‌ها و انجام تبلیغات از دیگر برنامه‌های هفته زن است.


وی تشکیل ستاد راهبردی هفته زن و تشکیل کمیته‌های علمی و اجرایی را از دیگر اقدامات مرکز امور زنان و خانواده اعلام کرد و افزود: از 14 سازمان و وزارت خانه بالغ بر 3605 برنامه پیشنهاد شده و از 18 استان بالغ بر 56 هزار و 480 برنامه پیشنهادی ارائه شده که در کل 60 هزار و 85 برنامه از سراسر کشور در دستور کار قرار دارد. در این میان وزارت نیرو با 614 برنامه و استان خراسان رضوی با 35 هزار و 379 برنامه بیشترین فعالیت را پیشنهاد داده‌اند.


مجتهدزاده همچنین از معرفی و تقدیر50 زن برگزیده در زمینه‌های مختلف با حضور رییس جمهور در روز دوشنبه 9 اردیبهشت ماه خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار