/گزارش پانا از بازار مسکن/

خداحافظی تهرانی‌ها با خانه‌های ویلایی/ماراتن خرید خانه‌های کلنگی

خبرگزاری پانا: رشد عمودی تهران باعث شده تا خانه های ویلایی جای خود را به ساختمان های چند طبقه دهد اکنون با توجه به رشد قیمت مسکن، خرید و زندگی در خانه های ویلایی به رویای تهرانی ها بدل شده است.

کد مطلب: ۷۵۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، اگرچه تنور افزایش قیمت مسکن همچنان گرم و سوزان است اما در پی کاهش توان خرید اقشار مختلف جامعه بازار مسکن در رکود تورمی به سر می برد به گفته بنگاه داران تنها آپارتمان با متراژهای کوچک هستند که از سردی بازار مسکن می کاهند.

مشخص شدن محدوده شهری تهران و همچنین افزایش جمعیت همراه با تقاضای روزافزون برای مسکن در این شهر آن را شکل افقی خود خارج و به سوی ابر شهری عمودی سوق داد چنانکه اکنون داشتن خانه ویلایی یا همان حیاط دار از جمله رویاهای تهرانی ها است.

بنگاهداران معتقدند با فراگیر شدن آپارتمان سازی در پی افزایش تقاضا برای مسکن در تهران بسیاری از متقاضیان زندگی آپارتمان‌نشینی را انتخاب کردند بر همین اساس هر روز خانه های ویلایی با متراژهای بالا تخریب و جای خود را به ساختمان های چند طبقه با متراژهای کوچک داند.

نیاز به 1.5 میلیون واحد مسکونی

ایرج رهبر- رییس کانون انبوه سازان - در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا می گوید: نیاز سالانه تولید مسکن کشور در سال 1.5 میلیون واحد مسکونی است اما تنها 400 هزار واحد مسکونی تولید می شود، پس چاره ای جز حمایت از صنعتی سازی مسکن نیست.

یکی از بنگاه داران شرق تهران با اشاره به نقش بساز و بفروش ها در تامین مسکن می گوید: یکی از دلایل اصلی رونق گرفتن آپارتمان سازی افزایش جمعیت و رشد سالانه تقاضا برای مسکن است که البته آنهایی که به عنوان بساز و بفروش معرفی می شوند نقش موثری در تامین مسکن داشته اند.

وی ادامه می دهد: اگرچه گفته می شود که قیمت مسکن را نیز این عده متحول کرده اند اما این سیاست کلی و وضعیت اقتصادی کشور است که بر بازار مسکن اثر گذار بوده است.

همچنین عده‌ای از بنگاهداران تاکید می‌کنند یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد خانه های حیاط دار، ورود غیرحرفه‌ای‌ها به طور مستقیم به بازار ساخت‌وساز است؛ زیرا عده‌ای از مصرف کننده‌ها در بازار مسکن که صاحب املاک ویلایی بودند با مشاهده رشد ارزش بازار مسکن در چند سال گذشته پی به این امر بردند که تحویل چند واحد نوساز در ازای تخریب یک واحد ویلایی، ارزنده‌تر و سودمندتر خواهد بود، چراکه مالکان از این راه می‌توانند منبع درآمد قابل توجهی از طریق اجاره واحدهای حاصل از ساخت و نوسازی ملکشان را برای خود به راحتی تامین کنند.

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با پانا در خصوص تاثیر قیمت زمین بر مسکن اظهار می کند: زمین خود به صورت ذاتی دارای ارزش است و از جمله کالاهایی سرمایه ای محسوب می شود که نه تنها در ایران بلکه در تمام ممالک به عنوان نوعی سرمایه گذاری مطمئن برای حفظ ارزش پول روی آن حساب باز می کنند.
خسروی ادامه می دهد: در پی افزایش جمعیت و تقاضا برای مسکن و محدود شدن زمین در شهرها شرایط افزایش قیمت مهیا شد در پی آن افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد سازندگان از دیگر مسایلی است که بر روند افزایش قیمت مسکن در شهر تهران موثر بوده است.

بنا بر گفته بسیاری فعالان بازار مسکن در حال حاضر کمترین فایل فروش در بازار املاک و مستغلات در تهران مربوط به زمین‌های فروشی با کاربری‌های متفاوت است، اما فایل «خانه های ویلایی» نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.
علاوه براین شواهد نشان می‌دهد بیش از 90 درصد خانه های ویلایی نوساز نیستند، زیرا اکثر آنها حدود 25 تا 30 سال ساخت هستند.

در بیشتر فایل ویلاهای فروشی، مالکان تاکید کرده اند که قیمت ملک شان را بر اساس قیمت زمین محاسبه کرده اند و کمتر فروشنده‌ای اظهار کرده که قیمت فروش را برحسب متراژ بنا و زمین تعیین کرده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران متوسط قیمت هر مترمربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 39 هزار و 434 ریال بوده که نسبت به فصل قبل 50 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 81.9 درصد افزیش داشته است.

حداقل، حداکثر و متوسط قیمت فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی (هزار ریال) و درصد تغییرات آن در شهر تهران در پاییز 1391 به شرح زیر است:
حداقل 6550 ، حداکثر 133756، متوسط 39434، درصد تغییر نسبت به تابستان 91: 50 درصد و درصد تغییر نسبت به پاییز 90 : 81.9 درصد.

اکنون با توجه به رواج بلند مرتبه سازی در تهران، تغییر سبک زندگی و همچنین کاهش توانایی خرید مردم زندگی در خانه های ویلایی به نوعی رویا تبدیل شده و در مقابل این خانه ها سوژه قابل رقابت برای درست اندرکاران ساخت مسکن در تهران شده است.

/گزارش از نسترن تقی پور/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار