پانا گزارش می‌دهد؛

طوفان قیمت میوه‌های نوبرانه در بازار/گوجه سبز و زردآلو پیشتاز

خبرگزاری پانا: با تمام شدن میوه های ذخیره شده برای ایام عید که با حواشی زیادی همراه بود امسال سیاه بهار میوه زودتر از سال های گذشته بازار میوه را با رشد قیمت ها دچار شوک کرد.

کد مطلب: ۷۱۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، روزهای پایانی فروردین فرا رسید و ذخایر میوه های شب عید با تمام حواشی خود در حالی به اتمام رسید که میوه های نوبرانه شوک جدیدی بر بازار میوه وارد کرده است.

با تغییر فصل که هنوز میوه ای به بار ننشسته و محصولات صیفی نیز برداشت نشده اند به اصطلاح سیاه بهار میوه فرا می رسد اما در این میان قیمت های درشت میوه های نوبرانه چشم هر خریداری را به خود خیره می کند.

البته با توجه به افزایش میزان تقاضا در ایام عید را می توان یکی از دلایل رشد قیمت ها دانست که البته مسوولان ماه ها پیش برای پیشگیری از چینین اتفاقی برنامه ریزی کرده بودند که البته به نظر می رسد منطق بازارهای اقتصادی ایران از معادله جهانی میزان عرضه و تقاضا پیروی نکرده و بر اساس منطق دلالان شکل می گیرد.

اکنون با تمام شدن نارنگی، مقادیر کم پرتقال که زمان فسادپذیری آن بسیار کم است موجبات گسترش دلال بازی در بازار مرکبات را فراهم کرده است.

البته عنایت الله بیابانی -نایب رییس اتحادیه مرکبات- در گفت و گو با پانا اظهار می کند: پرتقال به اندازه کافی تولید شده و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد.

بیابانی می افزاید: کمبود پرتقال در ایام نوروز به دلیل نبود نظارت و مدیریت در بازار و توزیع میوه بود که باعث شد جو کاذبی مبنی بر کمبود این میوه در بازار و افزایش قیمت آن ایجاد شود.

البته گرانی در بازار میوه و تره بار تنها به پرتقال و سیب ختم نمی شود بلکه گرانی و کمیابی برخی از صیفیجات چون گوجه فرنگی و بادمجان و همچنین قیمت های درشت میوه های نوبرانه از جمله ویژگی های بهار 1392 است.

مصطفی دارایی نژاد- رییس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار- در گفت و گو با پانا با اعلام اینکه نارنگی تمام شده است اظهار می کند: اکنون پرتقال به مقدار کافی در میدان وجود دارد و بر اساس کیفیت از 2000 تا 3000 هزار تومان فاکتور می شود البته فروشندگان سطح شهر مجاز به فروش با سود 30 درصد هستند ما قیمت ها به گونه ای است که سود آنها 100 درصدی است.

رییس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار می فزاید: با تغییر فصل کمبود برخی از محصولات موجب گرانی آن می شود اما با رسیدن این محصولات از جنوب کشور قیمت ها شکسته می شود.

قیمت نوبرانه ها را مصرف کننده تعیین می کند

اول بهار نوبرانه ها رنگ لعاب تازه ای به میوه فروشی ها می دهند اما قیمت آنها امسال چشم گیرتر از سال های قبل است.
بر اساس بررسی میدانی خبرنگار اقتصادی پانا،اکنون هر کیلوگرم چغاله با توجه به ریز و درشت بودن آن تا 10 هزار تومان فروخته می شود.

البته چغاله نسبت به روزهای پایانی سال 1391 و ایام عید کاهش داشته است.

بر اساس اعلام رییس اتحاده خرده فروشان میوه و تره بار گوجه سبز در میدان تره بار با قیمت ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد اما این قیمت در مغازه های سطح شهر بین 18 تا 20 هزار تومان است.

توت فرنگی نیز با قیمت کیلویی 9 تا 12 هزار تومان، به فروش می رسد.

زردآلو نیز بین 20 تا 22 هزار تومان فروخته می شود.

البته مدیران و مسوولان که کنترل بازار را در اختیار دارند هر کدام دلایلی را در انجام اقدامات خود برای کنترل قیمت ها ارایه می کنند اما این فرافکنی ها تا کنون چیزی جز خالی شدن جیب مصرف کننده نداشته است.

گزارش از نسترن تقی پور/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار