غلامعلی افروز: حذف آزمون مثبت است به شرطی‌ که قدرت تشخیص هوشمندی دانش‌آموزان وجود داشته باشد

تهران (پانا) - استاد دانشگاه معتقد است حذف آزمون در دوره ابتدایی اقدامی مثبت است به شرطی‌که قدرت تشخیص هوشمندی دانش‌آموزان وجود داشته باشد.

کد مطلب: ۷۱۳۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد

غلامعلی افروز، استاد دانشگاه و دبیر علمی همایش در چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد عنوان کرد: روانشناسی تربیتی در یک معنا، کاربرد یافته‌های روانشناسی در نظام تعلیم و تربیت و داخل کلاس‌هاست.

وی ادامه داد: آنچه در نظام تعلیم و تربیت اهمیت دارد کلاس‌های درس است و واحد مورد توجه در روانشناسی مدرسه، واحد کلاس درس است.

دبیر علمی همایش روانشناسی مدرسه بیان کرد: باید معلم هوشمند، خلاق، راضی و الگو برای نوجوانان در کلاس وجود داشته باشد تا نظام تربیتی موثر در جامعه داشته باشیم. مهم‌ترین مورد در کلاس درس رهبری است که به دست معلمان توانمند و راضی صورت می‌گیرد و باید رضایتمندی شغلی در این گروه به حد بالایی وجود داشته باشد و کارگزاران دولتی به این موضوع توجه داشته باشند.

حذف آزمون اقدامی مثبت است

افروز تصریح کرد: جمع‌آوری آزمون از دوره ابتدایی مفید است اما باید معلمان قدرت تشخیص هوشمندی دانش‌آموزان را داشته باشند و مشاوران هم باید به این شناسایی کمک کنند .

دبیر همایش علمی روانشناسی مدرسه بیان کرد: اگر قرار بر این است که با طرح شهاب مشاوره بدهیم باید مشاوران توانمندسازی شوند.

معلم محور اصلی در کلاس درس است

افروز درباره هوشمندسازی کلاس درس گفت: اگر مدارس هوشمند باشند نباید هجمه وسایل الکترونیکی به حدی در کلاس درس باشد که جایگاه معلم نادیده گرفته شود و دانش آموزان دچار عادت زدگی الکترونیکی شوند.

این استاد دانشگاه افزود: حجم بالای وسایل الکترونیکی در کلاس درس رفاقت‌ها را بین دانش‌آموزان از بین می‌برد و مشکل آنها مضاعف می‌شود.

افروز تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت نقش شایسته معلمان مورد توجه است. در چهل سال گذشته به معلمان کم بها دادیم و به این دلیل معلم شغل خود را کلیشه‌ای می‌پندارد و شغل های دیگری مانند کلاس های کنکور ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: باید حقوق معلمان بالاتر از میانگین کشور باشد و رضایت شغلی به اوج برسد. معلم هدایت فکری را بر عهده دارد و یک نفر صرفا با مدرک دانشگاهی نمی‌توان سر کلاس فرستاد امروز معلمی سر کلاس درس موفق است که فناوری اطلاعات، مدیریت رفتار را بداند هوش و خلاقیت را بشناسد، عدالت بصری و کلامی داشته باشد چنین اندیشه‌ای با کمتر از کارشناسی ارشد میسر نیست.

تاکید بر تضمین سلامت اخلاق و مصونیت رفتار بچه‌ها

افروز رسالت اصلی آموزش و پرورش را تضمین سلامت اخلاق و مصونیت رفتار بچه‌ها دانست و بیان کرد: اساسا این موضوع باید مورد توجه باشد چراکه آموزش و پرورش به عنوان نهاد پیشگیری از آسیب‌ها عمل کند و این رسالت موضوع خطیری است.

این استاد دانشگاه افزود: در جامعه‌ای حقوق معلمان کمتر از یک سوم حقوق قضات است، وضع مناسب نیست و اگر معلم واجد شرایط باشد دلیلی ندارد میانگین حقوق کمتر باشد.

دبیر علمی همایش گفت: باید جدی و عمیق فکر کنیم. چنین جلساتی برای ارائه راهکار مهم است تا آموزش و پرورش به پویایی برسد.

وی افزود: در آموزش و پرورش فعلی ما تناسب بین ضریب دشواری دروس و ظرفیت هوشی دانش آموزان ندارد یعنی ضریب دشواری باید شیب ملایمی را طی کند و زنجیره علمی و تحولی خوب تبیین نمی شود و باید دقت عظیمی شود.

دبیر علمی همایش اظهار کرد: دوره متوسطه ما میراثی در کشور است و الان نیازمند متوسطه از کاربردی مها ت محور و اخلاق مدار است اکنون نیازمند هوش عمومی هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار