وزیر آموزش‌ و پرورش: گسست بین محتوای دروس و نیاز جامعه رو به افزایش است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش معتقد است گسست ایجادشده میان محتوای آموزشی، تربیتی و فضای جامعه، آموزش و پرورش ما را کم‌اهمیت کرده است.

کد مطلب: ۷۱۳۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
سیدمحمد بطحایی در چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، اظهار کرد: آموزش و پرورش هم مانند هر دستگاهی فرهنگ سازمانی مختص خود را دارد؛ مجموعه قوانین و هنجارهای نانوشته که عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
به گفته او، دلیل اینکه برخی سازمان‌ها از کار جمعی استقبال یا دوری می‌کنند، فرهنگ سازمانی است
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بنده به عنوان یک آموزش و پرورشی اعتراف کنم از ویژگی سازمانی این سازمان مقاومت در برابر تغییر است که به همین دلیل تغییرات نتوانسته است اثر مثبتش را در مدارس بگذارد. شما کوچک‌ترین تغییر را بخواهید اجرا کنید با مقاومت رو‌به‌رو می‌شوید که شاید ناشی از گستردگی ذی‌نفعان در آموزش و پرورش است.
تدریس کتاب درسی همه فرصت‌ها را گرفته است
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به تعداد کل کشور، اشخاص تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم از آموزش و پرورش دارند و این باعث مقاومت می‌شود. وقتی صحبت از ضرورت تحول می کنم زیاد پیچیده نیست؛ منظورم این است که در وضع موجود فاصله با وضع ایده‌آل داریم. هر چقدر فاصله زیاد شود ضرورت تحول بیشتر و هر چه با کندی تحول ایجاد شود با گسست روبه‌رو می‌شویم.
وی اظهار کرد: مبانی آکادمیک برای تحول وجود دارد. گسست بین محتوای دروس و نیاز جامعه را که رو به افزایش است به همین دلیل باید به سرعت برنامه‌های تحولی را مستقر کنیم.
بطحایی در ادامه گفت: گسست میان محتوای آموزشی و تربیتی و فضای جامعه، آموزش و پرورش ما را کم‌اهمیت کرده است. مردم برای آموزش و پرورش چندان اهمیت قائل نیستند چون آنچه در مدرسه درس می‌دهیم با آنچه خانواده‌ها در بیرون مدرسه نیاز دارند، فاصله دارد.
وی ادامه داد: فضای مجازی، در واقع، نیاز جامعه بیرون مدارس است اما ما در مدرسه کاری به آن نداریم. تدریس کتاب درسی همه فرصت‌ها را گرفته است. این فاصله همان نیاز به تحول است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۹۰ به آموزش و پرورش ابلاغ شد سند خوبی است التبه ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد.
برگزاری آزمون‌های طاقت‌فرسا برای کودک هفت ساله به چه معناست
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما در سند تحول از بخش ساده‌تر سخت‌افزاری شروع کردیم و نظام آموزشی تغییر کرد. ضرورت امروز پرداختن به تحول محتوایی است. ما از چند موضوع محتوایی از جمله آزمون‌ها آغاز کردیم که بسیار عقلانی است و هر فرد با اندک مطالعه می‌داند برگزاری آزمون‌های طاقت‌فرسا برای کودک هفت ساله به چه معناست.
وی بیان کرد: خیلی به من هشدار دادند که در چه مسیر پر فشاری وارد می‌شوم. می‌دانستم با توجه به فرهنگ سازمانی چه فشاری باید تحمل کنیم تا در مسیر ریل قرار بگیریم. اکنون بچه هفت ساله، یک هفته در میان باید تست بدهد که در پایان پایه ششم در ماراتن حضور پیدا کند.۰ ۲۵۰هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی ما تحت فشارهای زیادی قرار می‌گیرند تا ۱۵ هزار نفر از آنها در آزمون مدارس استعدادهای درخشان پذیرفته شوند یعنی از هر ۱۷ نفر یک نفر وارد این مدارس می‌شود و به مابقی دیگر انگ ناتوانی و بی‌عرضه‌گی می‌خورد.
بطحایی گفت: اکنون مثل کنکور باید کودک ما مهارت تست‌زنی یاد بگیرد. و این وضع آموزش و پرورش ما شده است. من به مسائل مالی و فساد مالی اطراف قضیه کار ندارم بلکه به این استرس کار دارم. این چه مسیر غلطی است که داریم؟
وی ادامه داد: ما وظیفه داریم به بخش استعدادهای برتر هستند توجه کنیم. آنها نیز باید همراه سایر دانش‌آموزان تحصیل کنند اما آن استعداد مورد توجه قرار بگیرد.
دو اقدام برای جلوگیری از سوء استفاده از حذف آزمون
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما دو کار را برای جلوگیری از سوءاستفاده مدارس غیردولتی از این وضع تدارک دیده‌ایم، بیان کرد: اعلام کرده‌ایم مدارس غیردولتی حق برگزاری آزمون ندارند و سامانه‌ای طراحی کردیم تا جلوی سوءاستفاده مالی گرفته شود. الان در مدرسه دولتی هم ممکن است آزمون باشد که وظیفه ماست برخورد کنیم.
وی در پایان خطاب به حاضران در همایش گفت: نظام آموزشی کنونی ما نظام صحیحی نیست. به شما صاحب‌نظران در این حوزه نیازمندیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار