پانا گزارش می‌دهد

آخرین مصوبات بودجه در بخش درآمدی/مجلس وارد بخش هزینه‌ای بودجه 97 شد

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخش در آمدی بودجه 97 را به طور کامل به تصویب رساندند.

کد مطلب: ۷۱۳۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد

صبح امروز (شنبه 28 بهمن) نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی‌های خود در خصوص بخش درآمدی لایحه بودجه 97، آخرین مصوبات این لایحه را به تصویب رساندند و از لحظاتی پیش وارد بررسی بخش هزینه‌ای آن شدند.

آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه به شرح زیر است؛

گرانی تعرفه واردات کالاهای مشابه تولید داخل

بهارستان نشینان با الحاق یک تبصره به ماده واحده لایحه مذکور با 127 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این تبصره الحاقی؛ به منظور حمایت از تولید محصولات صادرات محور، مدیریت واردات، توسعه و ارتقای سهم صادرات و بهبود تراز تجاری کشور، دولت مکلف است حداکثر یک واحد درصد میانگین به نرخ تعرفه موثر کلیه کالاهای وارداتی به استثنای کالاهای اساسی که از انواع مشابه داخلی برخوردار هستند، اضافه و درآمد مازاد حاصله به مبلغ 13 هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از حقوق ورودی را به ردیف درآمدی واریز کند.

شرط مجلس برای افزایش سرمایه شرکت توانیز

نمایندگان مجلس با اصلاح بند (ج) تبصره 15 این لایحه با 148 رأی موافق، 39 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند (ج) تبصره 15 لایحه مذکور؛ به دولت (شرکت توانیر) اجازه داده می‌شود از محل مطالبات خود از شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به افزایش سرمایه در این شرکت‌ها اقدام و سپس وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، سهام مازاد بر چهل و نه درصد(49%) شرکت توانیر در این شرکت‌ها را تا سقف دویست و پنجاه هزار میلیارد (250.000.000.000.000) ریال به بخش غیردولتی با رعایت سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و قوانین و مقررات نحوه واگذاری سهام در قبال مطالبات قطعی آنها از دولت و یا آورده نقدی واگذار کند.

تکلیف جدید مجلس به سازمان برنامه و بودجه

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی، بند الحاقی 10 تبصره 12 راتصویب کردند.

براساس بند الحاقی 10 تبصره 12 لایحه مذکور؛ در اجرای بند (الف) ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه و با هدف کوچک سازی ساختار دولت، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور حداقل 5 درصد از برنامه - فعالیت های موازی، یکسان و غیرضرور دستگاه‌های اجرایی که از بودجه عمومی کشور اعتبار دریافت می‌کنند و در پیوست شماره 4 این قانون درج شده‌اند را شناسایی و پیشنهاد حذف یا ادغام آنها را به شورای عالی اداری ارائه کند، اعتبارات بخش‌های ادغامی به سازمان جدید منتقل و در صورت حذف برنامه- فعالیت، اعتبارات مربوطه تخصیص نمی یابد.

سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور مکلفند در مقاطع سه ماهه گزارش عملکرد این بند را به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

شرایط جدید افزایش سرمایه شرکت‌ها مشخص شد

نمایندگان با بند الحاقی 3 تبصره 10 این لایحه با 154 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی 3 تبصره 10 آمده است که انتقال مازاد تجدید ارزیابی شرکت ها، موضوع ماده (149) اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 94/4/31 به حساب افزایش سرمایه با رعایت شروط ذیل بلامانع است و مشمول مالیات بر نرخ صفر می شود.

بر اساس جزء یک این بند الحاقی، شرکت‌های مذکور باید براساس صورت‌های مالی عملکرد سال 1396 مشمول ماده 141 قانون تجارت شده باشند.

در بند 2 این پیشنهادی الحاقی نیز آمده است که شرکت های مذکور می بایست با این تجدید ارزیابی از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شوند.

ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.

در ماده 149 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31/4/94 آمده است که آن قسمت از دارایی‌های استهلاک‌پذیر که بر اثر به‌کارگیری یا گذشت زمان یا سایر عوامل و بدون توجه به تغییر قیمت‌ها ارزش آن تقلیل می‌یابد و همچنین هزینه‌های تأسیس، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آنها جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود. مقررات مربوط به استهلاک‌های دارایی‌های استهلاک‌پذیر شامل جداول استهلاک‌ها و چگونگی اجرای آن با رعایت استانداردهای حسابداری توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌شود و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به‌تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

سیگار در سال 97 گران می‌شود

مجلس‌نشینان با اصلاح بند الحاقی 7 تبصره 6 این لایحه با 135 رأی موافق، 66 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 7 تبصره 6 لایحه مذکور؛ از ابتدای سال 1397 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایران 75 ریال، تولید مشترک 150 ریال، تولید داخل با نشان بین المللی 250 ریال و وارداتی 600 ریال به عنوان عوارض اضافه می گردد. وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 110516 این قانون واریز نماید.

گفتنی است نمایندگان سقف در آمدی بودجه عمومی کشور در سال آینده را به شرح زیر تصویب کردند؛

منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر چهار میلیون و چهارصد و سی و دو هزار و ششصد و چهار میلیارد و ششصد و شصت و هفت میلیون (۴.۴۳۲.۶۰۴.۶۶۷.۰۰۰.۰۰۰)ریال شامل :

۱-منابع عمومی بالغ بر سه میلیون و هشتصد و شصت و یک هزار و هشتصد و شصت و شش میلیارد و صد و چهل و هشت میلیون (۳.۸۶۱.۸۶۶.۱۴۸.۰۰۰.۰۰۰)ریال

۲- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر پانصد و هفتاد هزار و هفتصد و سی و هشت میلیارد و پانصد و نوزده میلیون (۵۷۰.۷۳۸.۵۱۹.۰۰۰.۰۰۰)ریال

بدین ترتیب و با تصویب موارد آورده شده در فوق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب سقف درآمدی بودجه عمومی در سال 97، وارد بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال آینده شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار