دبیرانجمن علمی موتورهای درون‌سوز مطرح کرد:‌ تخطی از استانداردهای کیفی موتور خودروها در کشور

تهران (پانا) - آنگونه که دبیر علمی انجمن موتور ایران می‌گوید استانداردهای تعیین شده در مورد کیفیت موتور خودروها و بنزین در ایران مطابق با استانداردهای بین‌المللی است اما در عمل و اجرا از این استانداردها تخطی صورت می‌گیرد.

کد مطلب: ۷۱۳۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد

آلاینده‌های اصلی هوای شهرها مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق است که منابع متحرک مثل خودرو عامل اصلی افزایش آلاینده های فوق به شمار می‌روند. عامل دیگر آلودگی، منابع ثابت شامل کارخانه‌ها و سوخت منازل است.

استفاده بی‌رویه سوخت‌های فسیلی از جمله دلایل عمده آلودگی هواست و طبق مطالعات ۸۰ درصد آلودگی هوا به خودروها بر می گردد و این یعنی یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای شهرها کیفیت موتور خودروها و سوخت مورد استفاده آنهاست.

مراکز علمی وتحقیقاتی کشور از جمله انجمن علمی موتور ایران در تلاش‌اند تا با اتصال به مراکزتحقیقاتی و علمی جهان و ارتباط با دستگاه‌ها و سازمان‌ها در جهت بهبود کیفیت تولید موتورها در کشور از جمله موتور خودرو، موتور کارخانجات و سایر موتورهایی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اقدامات اجرایی انجام دهند اما دبیرانجمن علمی موتور می‌گوید دستگاه‌های اجرایی استقبالی از نتایج این تحقیقات نشان نمی‌دهند.

سیدمحمد افقهی دبیر انجمن علمی موتور درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا، اظهار کرد: تمامی موتورها شامل موتور کشتی، قایق، هواپیما، هواپیماهای بدون سرنشین، موتور دستگاه‌های صنعتی یا موتور خودروها امروزه از مکانیسم‌ها و تکنولوژی پیچیده برخوردارند که موجب شده است تا عملکرد آنها را بهبود دهد.

وی افزود:‌ ما به دنبال آن هستیم تا علاوه بر انتقال فن‌اوری، کار بومی سازی موتورها را نیز انجام دهیم. شرکت ای.وی.ای و هانی ول و تکستو از شرکتهای بین‌المللی هستند که همکاری با آنها به منظور بهبود شرایط موتورهای درون‌سوز آغاز شده است.

توجه به کیفیت موتور خودروها با توجه به ادامه آلودگی هوا در شهرها ضروری است

افقهی خاطرنشان کرد:‌ بحث کیفیت بسیار مورد توجه است و تمامی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور باید به موضوع بهبود کیفیت موتور به ویژه موتور خودروها با توجه به معضل آلودگی شهرها توجه نشان دهند.

دبیر انجمن علمی موتور افزود: در بحث کیفیت خودرو مجموعه‌های متعددی هستند که باید با هم همکاری داشته باشند که از جمله آنها مراکز تحقیقات شرکت‌های خودروسازی و انجمن علمی موتوراست.

افقهی خاطرنشان کرد:‌ وضعیت کیفیت بنزین در پالایشگاه‌ها تاثیر مستقیمی در میزان آلودگی هوا دارد و می‌تواند حتی بر روی قطعات خودرو و عملکرد مناسبتر یا بدتر خودرو تاثیر داشته باشید بنابراین در زمینه کنترل آلودگی هوا بایدبه بهبود کیفیت بنزین تولید داخل یا وارداتی و کیفیت روغن‌موتورها و روان‌سازها نیز توجه لازم صورت گیرد.

دبیرانجمن علمی موتورهای درون‌سوز اظهار کرد:‌ یکی از وظایف بخش‌های علمی کشور این است که تک‌تک عوامل ومولفه‌های تاثیرگذار درکیفیت هوا و آلودگی آن را مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار دهند.

وی ادامه داد:‌ ایران در بحث طراحی موتور جایگاه مناسبی دارد و هر دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا موتورهایی طراحی کرده‌اند که دان‌سایز شده و کوچک شده هستند که ایده و نقشه راه آن در همایشی که شش سال پیش برگزار شده بود، ترسیم شد.

تمامی مولفه‌ها باید در بحث کیفیت بهتر موتور خودروها مورد توجه قرار گیرد

افقهی خاطرنشان کرد:‌ در بحث کیفیت خودرو که بسیار پیچیده است باید تمامی مولفه‌ها بررسی شود. کیفیت ساخت قطعات نیز به طور قطع در خروجی مناسبتر خودروها موثراست.

دبیرانجمن علمی موتورهای درون‌سوز اظهار کرد:‌ یکی از موضوعات مهم در بحث کیفیت کارکرد خودروها نوع روغن موتورهاست و روغن‌ موتور و روان‌سازها نیز از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

وی درباره تفاوت فاحش قیمت روغن موتورهای داخلی و خارجی گفت:‌ روغن موتورها دارای گریدهای متفاوتی هستند، طراحی روغن باید در کنار طراحی موتور در نظر گرفته شود و تمامی تست‌ها و تاییدیه‌های موتور باید با نوع روغنی که سازگار با آن است،سنجیده و صادر شود.

افقهی خاطرنشان کرد: نامه نگاری‌های متعددی با سازمان استاندارد صورت گرفته تا افرادی که تخصص علمی لازم را دارند در تعیین استاندارد خودرو، روغن و قطعات خودرو به سازمان استاندارد کمک و یاری علمی دهند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی در مورد استانداردهای موتور خودرو در دنیا و فاصله ما با آنها گفت:‌ استانداردهای تعیین شده در ایران مطابق با استانداردهای بین المللی است اما در عمل و اجرا از این استانداردها تخطی صورت می‌گیرد.

افقهی خاطرنشان کرد:‌ اکنون دوام که در بحث کیفی از جمله استانداردهای مهم است، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مقررات سختگیرانه دربخش های دیگری صورت اعمال می‌شود درحالی که کیفیت و دوام یک خودرو در طول سال‌هایی که مورد استفاده واقع می‌شود نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و استانداردهای لازم در این زمینه نیز وجود داشته باشد.

دبیرانجمن علمی موتورهای درون‌سوز اظهار کرد:‌ ارتباط بین بخش‌های علمی و اجرایی کشور بسیار نامناسب است. انجمن علمی موتور فصل مشترکی بین قسمت اجرایی و علمی است اما از توان و ظرفیت بخش علمی استفاده نمی ‌شود.

انجمن علمی موتورهای درون‌سوز زیر نظر وزارت علوم تاسیس شده است و وظیفه شناسایی اعضای علمی و گردهم‌آوری آنها رابرعهده دارد تا بتواند نقشی موثر در بهبود شرایط تولید موتور در کشور داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار