در گفت‌وگو با پانا

حیدری، کارشناس محیط زیست: باروری ابرها راه حل رفع مشکل خشکسالی کشور نیست

تهران (پانا) - کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه بارورسازی ابرها تأثیر آشکاری بر جبران کم‌بارشی و خشکسالی کشور ندارد، گفت بارورسازی ابرها راه حل مشکل خشکسالی و کم‌آبی کشور نیست.

کد مطلب: ۷۱۳۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد

محمد حیدری در گفت‌وگو با پانا درباره قابلیت بارورسازی ابرها در ایران گفت: بارورسازی ابرها مشکل بحران آب کشور را حل نمی کند و گذشته از این، اجرای چنین طرحی کار ساده‌ای نیست. نمی‌توان به آسانی ابرها را بارور کرد بلکه باید اطلاعات فیزیکی ابر در اختیار و نسبت به رفتار ابر آگاهی کافی وجود داشته باشد.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه باروری ابرها باید بسیار حساب‌شده و با اطلاع دقیق از رفتار ابر صورت گیرد، تأکید کرد: در غیر این صورت نه تنها بارش افزایش نمی‌یابد بلکه حتی همان بارشی که قرار بود به شکل طبیعی باشد نیز صورت نمی‌گیرد. در واقع افزایش بارش در حالتی رخ می‌دهد که در ابتدا ابر وجود داشته باشد و در مرحله بعد وضع جوی سنگین نباشد.

وی با اشاره به پیشینه بارورسازی ابرها در ایران گفت: در ایران ۲۰ سال است که وزارت نیرو این کار را انجام می‌دهد و این پروژه در مناطق خشک و کم‌بارش از جمله یزد انجام شده است و توانستند میزان بارش‌ را حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش دهند اما نه تنها مشکل بی‌آبی این مناطق حل نشده بلکه آب مورد نیاز هم از جاهای دیگر تأمین شده است.

وی همچنین درباره تأثیر بارورسازی ابرها بر روی کاهش آلودگی هوا گفت: در وضع فعلی که آلودگی هوا افزایش یافته است، نمی‌توان ابرها را بارور کرد چرا که وضع جوی سنگین است و ابرها بارور نمی‌شوند.

به گفته حیدری، برای بارورسازی ابرها ملاحظاتی وجود دارد که رادارهای هواشناسی باید ابرهایی را که به کشور وارد می‌شوند، از نظر سرعت، تراکم و جهت حرکت از مبدا رصد کنند تا بتوان در زمان و محل مناسب عملیات باروری ابرها را انجام داد.

وی با طرح این پرسش که اگر چه بارورسازی ابرها از نظر علمی پذیرفته شده است، با توجه به هزینه اقتصادی زیاد آن و تأثیر کمی که بارورسازی ابرها بر میزان بارش دارد آیا باید این کار انجام داد یا خیر؟ در پاسخ به آن گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا که صاحب تکنولوژی بارورسازی ابرها هستند این شیوه را رها کرده و سراغ مدیریت منابع آب رفته‌‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار