مدیرکل دفتر مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا

شکار پرندگان همچنان تا اطلاع ثانوی ممنوع است

تهران (پانا) - مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست می‌‌گوید سازمان محیط زیست در سال جاری به دلیل آنفلوآنزای حاد پرندگان، هیچ‌گونه مجوزی برای شکار پرندگان صادر نکرده و شکار پرندگان همچنان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

کد مطلب: ۷۱۳۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

علی تیموری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: در سال‌های گذشته پرندگان مهاجر ناقل بیماری آنفولانزای حاد پرندگان بودند اما در سال 96 قبل از ورود پرندگان مهاجر به داخل کشور، آنفولانزای حاد پرندگان در برخی مرغداری‌ها دیده شد .

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان دامپزشکی کشور براساس آمارهایی که توسط بازرسان این سازمان ارائه شده اعلام کرده است که ویروس آنفولانزای حاد پرندگان در کشور وضعیت مناسبی ندارد و با توجه به این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست در سال 96 هیچ گونه دستورالعملی مبنی بر مجوز شکار پرندگان صادر نکرد و اگر موارد تخلف مشاهده شود، متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

تیموری با بیان اینکه سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه برخورد با شکار غیرمجاز پرندگان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: سال گذشته اقداماتی در راستای جمع‌آوری تورهای هوایی صید انجام شد و با همکاری همه دستگاه‌ها متخلفان شناسایی و تحویل مراجع قضایی شدند و اگر دستگاه‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست حمایت نکنند این سازمان نمی‌تواند آن‌طور که باید با متخلفان برخورد کند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست درباره زمان صدور مجوز شکار پرندگان در سال آینده نیز گفت: به طور معمول در شش ماه دوم سال مجوز شکار پرندگان صادر می‌شود ولی با توجه به شیوع آنفولانزای پرندگان باید منتظر ماند تا وضعیت در سال آینده بررسی شود و پس از آن روند صدور مجوزها از سر گرفته شود.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اخیرا گفته است که احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان «H۵N۶» به انسان بسیار ناچیز است، اما همچنان لازم است که مردم از تماس و شکار پرندگان وحشی خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند. مردم باید از تماس با پرندگان وحشی و شکار آنها خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند چون می‌تواند باعث انتقال بیماری شود. علاوه بر آن اگر مواردی از تلفات پرندگان را مشاهده کردند به سازمان دامپزشکی گزارش کنند. تلاش می‌کنیم که بیماری به شهرهای دیگر منتقل نشود اما به هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار