در گفت‌وگو با پانا

موسوی‌زاده، جامعه‌شناس: حذف آزمون‌های ورودی مدارس خاص تب زودهنگام کنکور را کنترل می‌کند

تهران (پانا) - یک جامعه شناس و استاد دانشگاه معتقد است حذف آزمون‌های ورودی مدارس خاص سبب می‌شود تا حدودی تب کنکور زودهنگام میان دانش‌آموزان کنترل شود و استرس در میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها کاهش یابد.

کد مطلب: ۷۱۲۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد

حمیده موسوی‌زاده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به دستور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و تصمیم شورای عالی آموزش‌ و پرورش در حذف آزمون‌های ورودی مدارس خاص گفت: یکی از چالش‌هایی که دانش آموزان و والدین با آن روبرو هستند، برگزاری آزمون‌های ورودی است که در مدارس برگزار می‌شود و این موضوع به تنشی میان دانش آموزان و خانواده آن‌ها تبدیل شده است.

این جامعه شناس برگزاری آزمون‌های خاص را برای دانش آموزان اضطراب آفرین دانست و گفت: وجود استرس و اضطراب در سال‌های کودکی و نوجوانی می‌تواند آن‌ها را از شادی و نشاط کودکانه و لذت‌های دوران کودکی دور کند و طبیعی است که حذف این آزمون‌ها به آرامش و دوری از تنش‌هایی که ایجاد می‌شده کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به نظر می‌رسد یکی از اهدافی که با حذف آزمون‌های خاص دنبال می‌شود دسترسی به عدالت آموزشی است چرا که از اهداف سند تحول بنیادین نیز گسترش عدالت آموزشی است. بنابراین این موضوع می‌تواند تا حدودی تب کنکور زودهنگام را میان دانش‌آموزان کنترل کند.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: برگزاری انواع آزمون‌ها در سال‌های اولیه مدرسه سبب می‌شود در کودکان احساس دل‌زدگی ایجاد شود و خانواده‌ها باید به این نکته فکر کنند که اگر فرزندان آن‌ها در آزمون مدارس موفق نشوند چه تبعاتی در روحیه آن‌ها دارد.

وی افزود: وجود آزمون‌های ورودی مدارس خاص در دوران تحصیلی موجب می‌شود که تعداد محدودی از خانواده‌ها به این مدارس وارد شود و این مساله حس ناخوشایندی را میان خانواده‌ها و دانش آموزان ایجاد می‌کند. بنابراین برای توسعه عدالت آموزشی به ویژه در دوران ابتدایی، باید زمینه‌هایی فراهم کرد تا مطالبات تربیتی جامعه از نظام آموزشی کشور پاسخ داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار