بسته خبری هفتگی آموزش و پرورش

از پیامدهای حذف آزمون در دوره ابتدایی تا جریانی جدید در تکالیف نوروزی دانش‌آموزان

تهران (پانا) - آموزش و پرورش در هفته شلوغ خود درگیر چگونگی حذف آزمون ورودی مدارس ابتدایی و تعریفی جدید از تکالیف نوروزی دانش‌آموزان بود.

کد مطلب: ۷۱۲۷۰۷
لینک کوتاه کپی شد

آموزش و پرورش در هفته اخیردر کنار شائبه‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که برای حذف آزمون مدارس ابتدایی و جریان نخبه پروری وجود داشت، موضوع حذف پیک‌های نوروزی و معافیت کلیه مدارس از پرداخت هزینه آب،‌ برق و گاز مصرفی به لایحه بودجه 97 را در کارنامه کاری یک هفته اخیر خود جای داده است.

وزیر آموزش و پرورش: حذف آزمون از مدارس تیزهوشان به معنای حذف این نوع مدارس نیست

سیدمحمد بطحایی اظهار كرد: اجرايي كردن مصوبه شوراي عالي آموزش وپرورش درخصوص حذف آزمون از دوره ابتدايي با مخالفت برخي افراد مواجه شد كه اين امر طبيعي و قابل پيش بيني بود، زيرا همواره هرگونه تغييروتحول با مقاومت بخش‌هایی از بدنه يك مجموعه مواجه خواهد شد .

وي افزود: يك ميليون دانش آموز پايه ششم ابتدايي داريم كه قريب 350 هزار نفر از آنان درگير برگزاري آزمون‌ها جهت آمادگي شركت در آزمون ورودي تيزهوشان و دانش آموزان از پايه دوم و سوم ابتدايي آماده آزمون می‌شوند، هستند به طوري كه يك دانش آموز 8 يا 9 ساله در يك سال 16 بار در آزمون‌های آمادگي كه توسط مؤسسات خارج از آموزش و پرورش برگزار می‌شود شركت می‌کند، 250 هزار نفر از آنان در آزمون شركت می‌کنند و تنها 15 هزار نفر پذيرفته می‌شوند واين تبعات سنگيني را در برخواهد داشت.

وزير آموزش وپرورش بیان كرد: برگزاري هرگونه آزمون و شبه آزمون در مدارس غيردولتي نیز ممنوع است و پذيرش دانش‌آموز در اين نوع مدارس در صورتي كه متقاضي بيش از ظرفيت برخي مدارس باشد بايد با توجه به اولویت‌هایی مانند :

1 - تحصیل دانش آموز درپایه پايه ششم در همان نوع مدرسه

2 - سكونت در محدوده مدرسه

3 - ثبت نام در موعد مقرر

4- گفتگو با والدين و بررسي وضعيت تحصيلي دانش آموز در پایه‌های 5،4 و 6 صورت گیرد.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان: پرورش نخبگان تعطیل نمی‌شود

فاطمه مهاجرانی به شروع فعالیت مدارس تیزهوشان در کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۶۶این مدارس شروع به کار کرد و در سال ۷۹-۸۰ مصوبه مدارس تغییراتی کرد و در سال ۸۹ سازمان به مرکز تنزل یافت .

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: در سال ۶۶ تعداد شش مدرسه، در سال ۸۹ ، تعداد ۳۳۰مدرسه و در سال ۹۲ تعداد ۶۹۵ مدرسه تیزهوشان داشتیم که بعد از سال ۹۲ تصمیم بر کاهش تدریجی این مدارس اتخاذ شد .

وی به آسیب شناسی وضع مدارس در سال ۹۲ اشاره و عنوان کرد: افزایش متقاضیان، بهم ریختن شاخص‌ها، اجبار به برگزاری آزمون‌های تستی از جمله مسائلی بود که مدارس با آن مواجه شدند .

مهاجرانی به افزایش ناگهانی مدارس از سال ۸۹اشاره کرد و گفت: سهم آزمون‌های اساس و بدون مصاحبه در برخی مناطق به ۲۵درصد رسید و امروز شاهد آزمون‌های استرس زایی هستیم که مصوبه اخیر می‌تواند ناشی از این افزایش بی‌رویه باشد .

وی طرح شهاب را الگوی تلفیق دانست نه الگوی تفکیک و در ادامه بیان کرد: شهاب الگوی درون فردی است اما شهاب نیمرخ استعدادی است و شهاب به عنوان یکی از اجزای ساختار باید وارد مرکز شود ما نمی‌توانیم با نخبه پروری شوخی کنیم در واقع هر موقعیت درون خودش فرصت دارد ساختار مرکز نیاز به تجدیدساختار دارد .

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان یادآور شد: نیاز به تدوین یک برنامه جامع داریم و اکنون برنامه جامع نخبه پروری وجود ندارد.

خداحافظ پیک‌های نوروزی

رضوان حکیم‌زاده گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته پیک‌های نوروزی در تعمیق و تثبیت اطلاعات دانش‌آموزان نقشی نداشتند و باعث می‌شدند خانواده‌ها درگیر چگونگی انجام آن باشند .

حکیم‌زاده بیان کرد: با توجه به این موضوع در سال‌های ۹۲ و ۹۳ طبق دستورالعمل جدید زمینه‌ها و فرصت‌های یادگیری در محیط طبیعی شاد و بانشاط مورد تاکید قرار گرفت و استان‌ها برنامه‌هایی برای توانمندسازی معلمان داشتند تا فعالیت‌های یادگیری را طراحی و از تولید متمرکز پیک نوروزی و ارسال آنها به مدارس خودداری کنند .

وی تصریح کرد: این موضوع چالش ایجاد می‌کرد و همه معلمان در مناطق کمتربرخوردار امکان نداشتند از پیک نوروزی استفاده کنند، بنابراین باید فعالیت‌هایی را جایگزین می‌کردند .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: امسال تصمیم داریم که با توجه به اهمیت اساسی فعالیت داستانی در پرورش قدرت تخیل و آموزش ارزش‌ها، بستر مناسبی را برای آشتی دادن کودکان به داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی در قالب فعالیت نوروزی ایجاد کنیم.

نتایج منتخبان کشوری هجدهمین پرسش‌مهر در ماه آینده اعلام می‌شود

علی رمضانی با اشاره به هجدهمین پرسش‌مهر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کرد» ‌اظهار کرد:‌ وزارت آموزش و پرورش با هدف پرورش روحیه مشارکت‌جویی و پرسشگری و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری، فرهنگ‌سازی یک مساله اجتماعی در بین جامعه تعلیم و تربیت، فراخوان پرسش‌مهر ریاست‌جمهوری را در سطح دانش‌آموزان سراسر کشور، دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور، فرهنگیان و دانشجومعلمان و اولیا برگزار می‌کند .

وی ادامه داد: با ارسال بخشنامه در تاریخ 5 مهرماه 96 در 12 رشته فرهنگی، هنری، اعم از شعر، داستان، مقاله، ‌سخنوری، هنرهای دستی و تجسمی، سرود همگانی،‌ فیلم کوتاه دانش‌آموزی به مدارس سراسر کشور ابلاغ کرده است.

مدیرکل فرهنگی - هنری،‌ اردوها و فضاهای آموزشی تصریح کرد: با نظارت اداره کل فرهنگی و هنری هیات داوری تشکیل و آثار مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و نتیجه منتخبان کشوری در ماه آینده اعلام می‌شود.

بطحایی: مصوبه اخیر مجلس بخشی از کسری بودجه آموزش‌و‌پرورش را تامین می‌‌کند

سیدمحمد بطحائی در پاسخ به پانا در خصوص این که آیا مصوبه روز گذشته مجلس که قرار شد یک درصد از درآمدهای شرکت‌های دولتی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند می‌تواند کسری بودجه این وزارتخانه را تأمین کند، گفت:‌ «بخشی از کسری بودجه‌ای که مربوط به پرداخت پاداش بازنشستگان سال جاری بود از این محل است و برخی دیگر از اعتبارات مورد نیاز مانند سرانه مدارس و سایر کسری‌هایی که داشتیم نیز ان‌شالله از محل این یک درصد تأمین خواهد شد .»

وی در مورد تغییر تعطیلات سال تحصیلی گفت:‌ «همان‌طور که پیش از این هم عرض کردم متغیرهای زیادی در این امر تأثیرگذار است اما ما به‌عنوان آموزش و پرورش از منظر آموزشی و تربیتی که به موضوع نگاه می‌کنیم به هیچ عنوان تعطیلات بیش از دو هفته را در میانه سال تحصیلی به صلاح نمی‌دانیم‌ .»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «البته این تعطیلات مزایایی هم دارد و منتظریم مجلس از بحث بودجه فارغ شود تا جلساتمان را در مورد این موضوع با کمیسیون تخصصی‌مان ادامه دهیم.»

معافیت کلیه مدارس از پرداخت هزینه آب، ‌برق و گاز به بودجه 97 بازگشت

در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 25بهمن ماه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی ارجاعیه‌های کمیسیون تلفیق بودجه لایحه 97 پرداختند و در جریان آن جزء (1) بند الف تبصره 2 لایحه بودجه سال 97 کل کشور را تصویب کردند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد: «پیش از این اعلام شده بود که بند الحاقی 3 تبصره 6 خلاف برنامه ششم توسعه است که به همین دلیل با مخالفت نمایندگان مواجه و به کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود اما با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که این بند الحاقی مبنی بر معافیت کلیه مدارس (اعم از دولتی و غیردولتی) وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز خلاف برنامه نیست .»

وی ادامه داد: «بنا بر این، این بند الحاقی پیش از این رای لازم را کسب کرده و تصویب شده است. »

اسدالله عباسی درباره محل تأمین اعتبار پاداش پایان خدمت بازنشستگان اظهارکرد: مبلغی حدود پنج هزار میلیاردتومان برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان در نظر گرفته شده است که محل تأمین اعتبار آن مطمئن است.
وی ادامه داد: وقتی منبع اعتباری از سوی دولت و مجلس تعیین می‌شود کاملا پایدار است و همواره سعی می‌شود تا پایدارترین منابع انتخاب شود که فرهنگیان کمترین دغدغه را داشته باشند همچنین مطالبه انباشته شده‌ای برای آنها وجود نداشته باشد.

شرایط ثبت‌نام در مدارس آموزش از راه دور اعلام شد

مدیر مدارس آموزش از راه دور تصریح کرد: مدارس آموزش از راه دور برای متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود و به سه روش حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری است.

وی به مدل های آموزشی در این مدارس اشاره و تصریح کرد: سه مدل برای این مدرسه در نظر گرفته شده است که مدل اول مدل خودآموز است و فراگیر با کمترین حضور از مطالب بهره مند می شود مدل بعدی مدل دیداری و شنیداری است و روش سوم آموزش الکترونیکی است که تا سال های قبل برای مدارس خارج از کشور آن را داشتیم و امسال به شکل پایلوت در چند استان کشور از جمله البرز شروع شد همچنین در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه هم این طرح الکترونیکی اجرا شد.

شاهمرادی به فرایند پذیرش در مدارس آموزش از راه دور هم اشاره کرد و گفت: ۱۶۱۵ واحد در ۶۰۴منطقه فعال داریم و فراگیران با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش نسبت به ثبت نام اقدام می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار