مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل:

مرمت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی منطبق بر پرونده ثبت جهانی است

اردبیل (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مرمت اثر تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی منطق بر پرونده ثبت جهانی است.

کد مطلب: ۷۱۲۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد

کریم حاجی زاده افزود: میراث فرهنگی استان تمام اقدامات مرمت و بهسازی پیرامون بنا را بر اساس معاهدات بین المللی انجام می‌دهد .
وی با اشاره به اینکه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تنها اثر ثبت جهانی این استان محسوب می‌شود، گفت: رعایت این معاهدات تعهد میراث فرهنگی و تعهد جمهوری اسلامی در مقابل سازمان یونسکو است .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید به اینکه یونسکو بر اساس برخی شاخص های تعریف شده، آثاری را به عنوان میراث بشریت معرفی می کند، بیان کرد: در مقابل دولت ها نیز باید تعهدات حفظ آثار را به جای آورند .
حاجی زاده افزود: از جمله به دلیل تاریخی بودن این بنا تمام فضاهای سبز پیرامون آن نیز باید با گونه های گیاهی بومی تزیین شود و این موضوع را از سال آینده دنبال خواهیم کرد .
وی ادامه داد: از سویی یکی از تغییرات ضروری، تغییر محل گلدسته های مسجد مجاور بنا است که انتظار داریم دستگاه های متولی نسبت به تحقق آن مشارکت کنند .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از آثار کم نظیر دوران صفوی است که به لحاظ جاذبه های تاریخی، فرهنگی، هنری و معماری همه ساله گردشگران متعدد داخلی و خارجی را به خود فراخوانده و جذابیت آن موجب حیرت بازدید کنندگان بوده است .
گفتنی است: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است .
این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد .
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند .
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است .
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید .
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار