خداحافظ پیک‌های نوروزی

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش از حذف پیک نوروزی خبر داد و گفت در نوروز سال آینده داستان‌نویسی جایگزین این پیک‌ها خواهد شد.

کد مطلب: ۷۱۲۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد

رضوان حکیم‌زاده در نشست خبری امروز که در قالب تشریح برنامه‌های جدید نوروزی برای دانش‌آموزان برگزار شد ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای بازگرداندن فرصت کودکی به کودکان با تصمیم اخیر خود مبنی بر حذف آزمون‌های خاص اظهار کرد: داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی جایگزین پیک‌های نوروزی می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته پیک‌های نوروزی در تعمیق و تثبیت اطلاعات دانش‌آموزان نقشی نداشتند و باعث می‌شدند خانواده‌ها درگیر چگونگی انجام آن باشند.

حکیم‌زاده بیان کرد: با توجه به این موضوع در سال‌های ۹۲ و ۹۳ طبق دستورالعمل جدید زمینه‌ها و فرصت‌های یادگیری در محیط طبیعی شاد و بانشاط مورد تاکید قرار گرفت و استان‌ها برنامه‌هایی برای توانمندسازی معلمان داشتند تا فعالیت‌های یادگیری را طراحی و از تولید متمرکز پیک نوروزی و ارسال آنها به مدارس خودداری کنند.

وی تصریح کرد: این موضوع چالش ایجاد می‌کرد و همه معلمان در مناطق کمتربرخوردار امکان نداشتند از پیک نوروزی استفاده کنند، بنابراین باید فعالیت‌هایی را جایگزین می‌کردند.

دانش‌آموزان امسال با داستان‌خوانی آشتی می‌کنند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: امسال تصمیم داریم که با توجه به اهمیت اساسی فعالیت داستانی در پرورش قدرت تخیل و آموزش ارزش‌ها، بستر مناسبی را برای آشتی دادن کودکان به داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی در قالب فعالیت نوروزی ایجاد کنیم.

حکیم‌زاده اظهار کرد: یکی از قالب‌های اصلی که خدا در قرآن برای بیان حقایق هستی و ارزش ها استفاده کرده است، نقل قصه است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت اموزش و پرورش افزود: کودکان امروز به واسطه درگیری بیش از حد به فعالیت‌های الکترونیکی فرصت زیادی برای داستان ندارند که این موضوع یک چالش اساسی است.

وی عنوان کرد: هدف ما از انتخاب این فعالیت عمده این است که داستان را جایگزین پیک کنیم. این موضوع در جهت متناسب کردن فعالیت‌های عید با اقتضائات عید است. هدف این موضوع توسعه و ترویج داستان و تقویت مهارت خوانداری، شنیداری و گفتاری دانش‌آموزان است.

حکیم‌زاده عنوان کرد: پرورش خلاقیت و قوه تخیل و ابتکار دانش‌آموزان، محور قرار گرفتن و به رسمیت شناختن حق هدایت و راهبری از جمله اهداف این فعالیت خواهد بود.

وی به ویژگی‌های این فعالیت یادگیری که در جهت هدفمند کردن فعالیت‌های دوره ابتدایی است، اشاره کرد و گفت: این فعالیت متناسب با رشد جوانب عقلانی، عاطفی و اجتماعی است و استقلال و ابتکار عمل دانش‌آموز را محور قرار می‌دهد در این حال به آداب و رسوب محلی نیز توجه می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: این طرح متناسب با شرایط ایام تعطیل خواهد بود که باید معلمان به دانش‌آموزان کمک کنند تا در کنار استفاده از فرصت بازدید و تفریح، از تعطیلات نوروزی لذت ببرند.

حکیم‌زاده بیان کرد: قالب و چارچوب این فعالیت خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه کتاب است. در این صورت دانش‌آموزانی روایت‌گر، داستان‌خوان و داستان‌نویس خواهیم داشت.

وی همچنین اضافه کرد: دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که نام کتاب خوانده شده، نام نویسنده و انتشارات کتاب را یادداشت کنند تا به مهارت مستند دانش‌آموزان کمک شود.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان می‌توانند گزارش دید و بازدید، سفر و گردش را در قالب روایت‌گونه بنویسند و خاطره و داستان خود را نقد همچنین صدای خود را ضبط کنند.

به راهبری تربیتی مدیران مدارس نیازمندیم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برای هدایت این موضوع نیازمند کمک معلمان ابتدایی و راهبری تربیتی مدیران مدارس هستیم.

حکیم‌زاده تصریح کرد: ما تمایل داریم به سمت فعالیت‌هایی حرکت که مهارت‌آموزی را تقویت کنیم.

وی درباره جبران آموزشی تعطیلات ایام سال در ایام نوروز افزود: نوروز فرصت مناسبی برای جبران خلأ ایجاد شده نیست و از معلمان درخواست شده در طی سال و ایامی غیر از نوروز این خلأ را جبران کنند.

برخی دانش‌آموزان با سخت کوشی وارد مدارس سمپاد می‌شوند و این معیاری برای هوش نیست

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی خانواده‌ها بر این باور هستند که هدف آموزش‌ و‌ پرورش از حدف آزمون دوره ابتدایی سوق دانش‌آموزان به مدارس غیرانتفاعی بوده است، گفت: چنین نبوده است، بلکه ما معتقدیم آزمون تستی برای دروسی مانند ریاضی، علوم و ... معیاری مناسبی برای سنجش میزان هوش دانش‌آموزان نیست. امروزه بسیاری از خانواده‌ها برای تقویت مهارت تست‌زنی فرزندشان را در آموزشگاه‌ها ثبت نام می‌کنند، بنابراین برخی دانش‌آموزان با سخت کوشی وارد مدارس سمپاد می‌شوند و این معیاری برای هوش نیست.

وی با تاکید براینکه تیزهوشی با برگزاری آزمون تستی متفاوت است، افزود: ما دستورالعملی خواهیم داشت تا مدارس شهاب تقویت و دانش‌آموزانی که استعداد برتری دارند وارد این مدارس شوند.

تلاش کردیم با حذف آزمون، اهداف سند تحول بنیادین را تقویت کنیم

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌ و‌ پرورش تصریح کرد: ما تلاش کردیم با حذف آزمون، اهداف سند تحول بنیادین را تقویت کنیم و به استعدادها و خلاقیت دانش‌آموزان توجه داشته باشیم. همچنین تلاش شده دانش‌آموزان در فضایی شاداب و پرنشاط با هم زیستن و آموزش را بیاموزند.

وی افزود: دانش‌آموزان استعدادهای متنوعی دارند، بنابراین برگزاری آزمون‌های تستی برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک اصلا معیار مناسبی برای سنجش استعداد نیست و این در حالی است دانش‌آموزانی که دارای استعداد برتر در هر زمینه‌ای هستند می‌توانند از طرح شهاب استفاده یا در دوره دوم متوسطه وارد مدارس سمپاد شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه محتوای درسی و تنبیه بدنی بیش از آزمون مدارس سمپاد دانش‌آموزان را دچار استرس می‌کند و چرا به جای حذف آزمون که تعداد محدودی در آن شرکت می‌کنند برای حذف چنین مسائلی تدابیری اندیشیده نشده است؟ گفت: تعمیم یک یا چند مورد تنبیه بدنی به کل معلمان دوره ابتدایی یک بی‌انصافی در حق معلمان به خصوص معلمان مناطق محروم و صفر مرزی است که ایثارگرانه به تعلیم و تربیت می‌پردازند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با حوادث موردی نمی‌توان تمام معلمان و وزارتخانه را زیر سوال برد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد دانش‌آموزان و خانواده‌ها قبل و حین آزمون مدارس سمپاد استرس‌های بسیاری را متحمل می‌شوند که متاسفانه در نهایت دانش‌آموزی که پذیرفته نمی‌شد دچار سرخوردگی و برچسب‌های متعددی به او زده می‌شد که این مسائل می‌توانست آسیب‌های بسیاری را برای آنها به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه خانواده‌ها نیز به دلیل موفقیت فرزندانشان درگیر تبلیغات‌های برخی موسسات می‌شدند و هزینه‌های بسیاری را برای ثبت نام دانش‌آموزان پرداخت می‌کردند. بنابراین وزارت آموزش‌و‌پرورش برای حذف استرس دانش آموزان، ایجاد فضای شاداب و با نشاط، جلوگیری از فریب خانواده‌ها و سرخوردگی دانش‌آموزان تمامی آزمون را از دوره ابتدایی حذف کرده است.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: ثمرات حذف آزمون از دوره‌ ابتدایی طی سال‌های آینده در سطح جامعه احساس خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار