رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد

خانه نیما یوشیج به فهرست آثار ملی بازگردانده می‌شود

تهران (پانا) - رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران می‌گوید خانه‌های تاریخی بخشی از هویت پایتخت است و قرار است با پیگیری‌های حقوقی سازمان میراث فرهنگی خانه «نیما یوشیج» مجددا خریداری و به فهرست آثار ملی کشور بازگردانده شود.

کد مطلب: ۷۱۲۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد

حسن خلیل آبادی در گفت‌وگو با پانا درباره حفظ و احیای خانه‌های تاریخی در تهران گفت: اقدامی که کمیته میراث فرهنگی شورا با همکاری شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهر تهران در دستور کار قرار دارد شناسایی خانه‌های تاریخی است. پس از اینکه بناهای تاریخی شناسایی شدند، ثبت شده و پس از آن مورد تملک شهرداری یا اداره میراث قرار می‌گیرند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران تصریح کرد: هنگامی که بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت می‌شوند، مورد احیا و مرمت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت خانه نیما یوشیج گفت: قرار شد از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد. رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز برای بازگرداندن و ثبت مجدد این بنای تاریخی دستور داده و قرار است این بنا خریداری و در فهرست آثار ملی ثبت شود.

خلیل‌آبادی افزود: سعی می‌شود در مذاکراتی که با میراث فرهنگی و مالکان خانه نیما انجام می‌شود، این بنا مجددا خریداری شده و در فهرست آثار ملی ثبت شود.

این عضو شورای شهر تهران درباره تغییر کاربری خانه نیما نیز توضیح داد: اگر خانه نیما توسط میراث فرهنگی خریداری شود، تغییر کاربری داده نمی‌شود. البته موضوعی مبنی بر ایجاد سفره‌خانه در این مکان مطرح شده بود که در حد شایعه است.

خانه «نیما یوشیج» در سال ۱۳۸۰، مصادف با سالمرگ شاعر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد اما پس از گذشت 16 سال اواخر دی ماه سال جاری بود که سپیده سیروس نیا معاون میراث فرهنگی استان تهران در خبری اعلام کرد که از (15 آبان ماه 1396) و به درخواست مالک فعلی و با حکم دیوان عدالت اداری «خانه نیما» از شمار آثار ثبتی میراث فرهنگی خارج شده و مالک قصد فروش و تخریب آن را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار