گفت و گوي صميمي اعضاي پانا با مديركل كميته امداد آذربايجان شرقي:

كلامي:ثروت دانش ، فقر مادي را كمرنگ مي نمايد/با شكم گرسنه به دنبال معاد نمي توان بود

تبریز( پانا) - سرماي بهمن ماه با حضور مردي كه تمام فصل هاي زندگي اش را با اتكا به تحصيل دانش و بينش ، رنگي سبز بخشيده است ، به گرماي مهر بدل گرديد.

کد مطلب: ۷۱۱۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد

محمد كلامي فضاي گفت و گوي صميمي دومين نشست با چهره هاي موفق و شناخته شده در پانا را با كلام شيرين و در ميان نهادن تجربيات ذيقيمت خود زينت بخشيد.تجربه هاي پربهاي او ، شعر مصطفي رحماندوست را به يادم مي آورد. چرا كه هر يك از تجربيات اين مرد موفق همچون ياقوتي است كه قرار گرفتن آنها در كنار هم، انار زندگي اش را خوش رنگ و خوش طعم نموده است.
وي متولد تبريز بوده و تحصيلات ابتدايي خود را در دبستان نور گذرانده است. در ١٣ سالگي پا به عرصه روزنامه نگاري گذاشت و در ١٧ سالگي سردبير روزنامه آذربايجان شد.كار نويسندگي را از همان كودكي آغاز نمود و اولين آثار خود را در مجله كيهان بچه ها به چاپ رساند.با روزنامه ها و مجلاتي همچون نيستان،صبح و كيهان كار خود را دوام بخشيد و بعد ها به نويسندگي در بخش هاي اجتماعي و سياسي صدا و سيما پرداخت.او در ادامه تلاشش براي بهتر بودن و زيبا زيستن در دانشگاه علامه به تحصيل در رشته اقتصاد پرداخت و در رهگذار زمان عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي اين دانشگاه شد.سپس به دانشگاه چمران در اهواز رفت و تحصيلات خود را در آنجا دنبال كرد و بعدها موفق شد تا در دانشگاه تبريز به اخذ مدارك فوق ليسانس و دكتراي خود در زمينه گرايش بين الملل و اقتصاد شهري نائل آيد.
پيشينه پر افتخار او نشانگر سخت كوشي هاو اهميت بسيار وي به تحصيل و كسب علم و دانش است.چنانكه خودش نيز به اين نكته اذعان داشته و مهم ترين دغدغه خود در مسير رسيدن به اهداف عاليه را درس خواندن و جور كشيدن از استاد خاطرنشان مي كند.
-درخت تو گر بار دانش بگيرد،به زير آوري چرخ نيلوفري را
كلامي با اشاره به اينكه مشعل دانش اندوري،تاريكي هاي حيات را فروزان ميكند بيان كرد:بزرگترين دغدغه من در طول زندگي ،درس خواندن بود زيرا يقين دارم دانايي،توانايي مي آورد و من معتقدم هركس كاري را در حد اعلي ياد بگيرد ، بيكار نخواهد ماند و بي شك بهترين جايگاه هاي اجتماعي را نصيب خود خواهد كرد.
وي افزود : دليل بيكاري نسل جوان ،نداشتن دانش و مهارت و اتكا به يك مدرك است. تحصيلات زماني مي تواند تضمين موفقيت باشد كه واقعا در جهت كسب علم قدم برداريم و هدف دانش اندوزي باشد نه اخذ مدرك تحصيلي صرف.
اين نويسنده و تحليلگر اقتصادي ادامه داد:مشغله كاري ، نبايد مانعي در برابر علم اندوزي باشد . تشنگي علمي من را خواندن حداقل يك جلد كتاب در طول هفته فرو مي نشانَد.مطالعه كليدي براي دستيابي به موفقيت و كاميابي است.
او در ادامه سخنانش ورود به كنش ها و واكنش هاي اجتماعي را يكي از راه هاي پيشرفت انسان در جامعه دانست و تاكيد كرد:اگر توانايي هاي خود را عرضه نكنيم ، كسي به ارزشهاي ما پي نخواهد برد. يكي از اين فعاليت ها ، حضور در عرصه رسانه است . كار رسانه اي در انسان عمق ديد ايجاد مي كند و پنجره هاي جديدي را پيش روي آدمي مي گشايد.
-ثروت دانش ، فقر مادي را كمرنگ مي نمايد
او در ادامه سخنانش به نقش مؤثر آموزش در فقرزدايي پرداخت و گفت : تحصيلات ٦٩ درصد از خانواده هاي مددجو ، زير پنجم ابتدايي است . اين آمار دردناك به خوبي مي تواند نشانگر نقش آموزش در فقر زدايي باشد.آموزش جزو شاخصه هاي اصلي فقر زدايي است . اعتياد و طلاق نيز دو عامل مهم در ايجاد فقر هستند كه با آموزش هاي مناسب مي توان اين عوامل را از جامعه ريشه كن كرد.
كلامي همچنين رسانه را راهي براي آموزش معرفي كرد و افزود:رسانه مي تواند يكي از بهترين و تأثيرگذار ترين راه ها براي آموزش باشد . همچنين استفاده از ظرفيت هاي خبري ،يكي از راه هاي شناسايي فقر در جامعه و زدودن آن است.
-با شكم گرسنه به دنبال معاد نمي توان بود
يكي از موضوع هاي ديگري كه امروزه با آن مواجه هستيم ، فقر معنوي و اجتماعي است . مديركل كميته امداد استان به آفت زا بودن اين نوع از فقر اشاره كرد و ادامه داد : نمي توان در مقابل فقر اجتماعي بي تفاوت بود زيرا فقر معنوي ، فرهنگ يك جامعه را به خطر مي اندازد اما بايد به اين نكته دقت كرد كه كسي را كه معاش نباشد ، معادش نيز نخواهد بود.
وي تصريح كرد : زدودن فقر مادي ، مي تواند قدمي براي كمرنگ نمودن فقر معنوي باشد و ما امروز گام هاي موثري را در اين مسير برميداريم.
او در پايان سخنانش از جشن خودكفايي ٥٠٠٠ مددجو در ماه آينده خبر داد كه سن سرپرستان اين مددجويان بين ٢٠ تا ٥٠ سال است.كلامي همچنين قول داد ده نفر از خبرنگاران برتر پاناي استان را براي زيارت به مشهد مقدس اعزام نمايد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار