بیست و دوم بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گرامیباد

اسلامشهر (پانا)-در بیست و دوم بهمن سال 57 باایمان و وحدت مردم نظام پادشاهی پهلوی سرنگون و زمینه تشکیل جمهوری اسلامی به رهبری روح الله خمینی (ره)فراهم شد.

کد مطلب: ۷۱۱۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهرستان های تهران پس ار کودتای 28 مرداد سال 32، محمدرضا شاه پهلوی به تثبیت قدرت خود پرداخت و طرح هایی موسوم به انقلاب سفید که محور اصلی آن را اصلاحات ارضی تشکیل می داد،را اجرا کرد .

اجرای این طرح ها و افزایش چند برابری درآمد های نفتی، موجب توسعه اقتصادی و دگرگونی ساختار اجتماعی ایران در عین حال افزایش اختلاف طبقاتی و تنشهای اجتماعی در دهه های 40 و 50 شد .

شاه با معطوف کردن اقدامات امنیتی و اطلاعاتی خویش بر سرکوب طبقه متوسط خود را در مقابل روحانیون و تفکرات مبارز جدید اسلامی آسیب پذیر ساخت .

انقلاب سفید و اصلاحات ارضی او و نیزجانب داری وی از دولت های امریکا و اسرائیل، با مخالفت روحانیون به ویژه امام راحل روبه رو شد .

در این دوران بخشی از جریان روشنفکری ایران تفسیر سیاسی و انقلابی از شیعه را به عنوان یک ایدئولوژی رهایی ساز، در اذهان مردم به ویژه دانش آموزان و دانشجویان به جای گذاشتند .

امام خمینی(ره) نیز در سال های تبعید خود خواهان ایجاد یک حکومت اسلامی به رهبری فقها به جای سلطنت موروثی بود .

سرانجام حضرت امام خمینی(ره) در 23 دی ماه پنجاه و هفت ودر نوفل لوشاتو فرانسه ،شورای انقلاب اسلامی ایران را برای راهبری انقلاب تاسیس کردند و روز بعد لز آن شاه از کشور خارج شد .

شایان ذکر است ، با خروج شاه و عدم موفقیت دولت شاپور بختیار، بازگشت امام خمینی(ره) به کشور در 12 بهمن 57 ، تشکیل دولت موقت ایران به نخست وزیری مهدی بازرگان در 15 بهمن و نهایتا، بی طرفی ارتش در 22 بهمن سال 1357 انقلاب به پیروزی رسید.

/خبرنگار:فاطمه قدم زاده/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار