جمعه خبر

از هفته نخست بررسي جزئيات بودجه در مجلس تا تهدید سامسونگ از سوی ظریف

تهران (پانا) - هفته‌ای که گذشت، عالم سیاست ایران شاهد تغییرات و اتفاقات بسیاری بود، با «جمعه خبر»، 10 خبر خاص و مهم عرصه سیاست را متفاوت و یکجا بخوانید.

کد مطلب: ۷۱۰۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد

فضاي سیاسی در کشور به واسطه آنچه مقام‌ها، شخصيت‌ها و احزاب و گروه‌های مختلف داخلی انجام مي‌دهند و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است.

آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا و البته متفاوت تر با دانستن پیش و پس اخبار روزهای گذشته، بتوانیم با ذهنی به مراتب آماده تر به استقبال آینده برویم.

سیاست شاید تنها یک علم باشد اما در کشورهای در حال توسعه بسیاری از علوم به ویژه اقتصاد را به خود وابسته کرده است به همین جهت با توانایی پیش بینی فردای سیاست، می توان بهتر و مطمئن تر گام برداشت.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی و با هدف آگاه سازی مخاطبان خود، گزارشی از 10 اتفاق مهم و رویدادهای خاص سیاست کشور را در گزارشی جمع آوری کرده که در زیر به آنها پرداخته شده است.

ظریف سامسونگ را تهدید کرد

یکی از حواشی آخرین روزهای هفته گذشته، خبری مبنی بر واگذار نشدن هدیه شرکت کره ای سامسونگ به ورزشکاران کشورمان به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی امریکا بود. رسانه ای شدن این خبر موجی از انتقادات را در میان کابران فارسی زبان شبکه های اجتماعی به همراه داشت.

خبر تا آنجایی پیش رفت که صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان که پس از فراز و فرودهای فراوان حضور در این ارگان را به شهرداری تهران ترجیح داد، دستور به تهیه گوشی های موبایل سامسونگ برای اهدا به ورزشکاران کشورمان و دلجویی از آنان را داد.

دستگاه دیپلماسی کشورمان اما منفعل نماند و در واکنش به این اقدام شرکت سامسونگ، سفیر کره جنوبی را به وزارت امور خارجه احضار و از وی خواستار توضیحات صریح شد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایرنا از یک منبع آگاه منتشر کرد، محمد جواد ظریف نیز تهدید کرده بود که در صورتی که سامسونگ تا عصر روز پنجشنبه از تصمیم خود عذرخواهی نکند دیگر از گوشی سامسونگ استفاده نخواهد کرد.

اقدامی که محمد شریعتمداری ، وزیر صنایع نیز آن را تکرار کرد.

سفیر کره ضمن عذرخواهی و ابراز تاسف، اقدام به برقراری تماس با مقامات بلند پایه کره داد تا شاید بدین شیوه این مهم حل و فصل شود.

واکنش مقامات ایرانی باعث شده شرکت کره ای تا ساعتی بعد عذرخواهی و اعلام کند که گوشی ها به ورزشکاران ایرانی تعلق می گیرد.

دومین حضور رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران

سه شنبه بود که دومین نشست خبری حسن روحانی در قامت رئیس دولت دوازدهم کشورمان با حضور بیش از 250 تن از خبرنگاران داخلی و خارجی در محل سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و رئیس جمهوری به سوالات حدود 20 تن از اهالی رسانه پاسخ گفت.

رئیس جمهوری در این نشست مطبوعاتی به مسئله ارز اشاره کرد و با تاکید بر نبود هیچ گونه کسری بودجه در دولت، از مردم خواست در این راه پرریسک قدم نگذارند چرا که موجبات خسران آنان را فراهم خواهد آورد.

مسئول اجرای قانونی اساسی در خصوص اقدامات اخیر رئیس جمهوری ایالات متحده علیه برجام با یادآوری چندجانبه بودن این توافق، نقض برجام را نشانه‌اي از پایبندی نبودن امریکا به تعهداتش خواند و اعلام کرد که کشورمان تنها تا زمانی پایبند برجام است که منافعش در چارچوب این توافق‌نامه بین‌المللی تامین شود.

نکته جالب اظهارات روحانی اما پاسخ به آینده روابط تهران و واشنگتن بود، آنجا که کلید این رابطه را در دست کاخ سفید نشینان دانست و متذکر شد که تا زمانی که آنان از اقدامات خصمانه خود علیه کشورمان دست برندارند، این روابط به سرانجام نخواهد رسید.

مطابق انتظار، نشست مطبوعاتی هفتمین رئیس جمهوری کشورمان عاری از حاشیه نبود، آنجا که همهمه سالن باعث تذکر گرفتن عکاسان و فیلم برداران شد، خود یکی از نکات جالب این نشست بود، البته نمی توان از ماجرای چلوکباب کاری ترامپ برای اعضای شورای عالی امنیت ملی که نتیجه‌ای جز شکست برایش در پی نداشت یا پاسخ قاطع روحانی به سوال خبرگزاری وابسته به جناح اصولگرایان کشورمان(مهر) غافل شد.

اما بعد از پایان نشست خبری رئیس جمهوری برخی از رسانه‌ها که موفق به طرح سوال خود نشده بودند برای انتقاد از این امر سوالات خود از رئیس‌جمهوري را که بی پاسخ مانده بود، منتشر کردند.

دیدار فرمانده با ارتشی‌ها

صبح روز پنجشنبه، به مناسبت نوزدهم بهمن ماه، سالروز بیعت تاریخی ارتش با امام خمینی و پیوستن به جمع مردم انقلابی، جمعی چندصد نفری از فرماندهان و کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران با فرمانده معظم کل قوا دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار در بیاناتی خطاب به مسئولان قوای مجریه، مقننه و قضائیه به مشکلات مردم اشاره کردند و گفتند: مردم ما مشکلات را تحمل می کنند اما فساد و تبعیض را نمی پسندند.

ایشان همچنین با اشاره به ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کردند: امسال به لطف الهی، ۲۲ بهمن از آن ۲۲ بهمن‌های تماشایی خواهد بود

رهبر انقلاب اسلامی حرکت ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ و دیگر مناسبت‌های مهم انقلاب اسلامی را فراتر از یک خاطره افتخارآمیز دانستند و گفتند: همه‌ این ایام‌الله چه مناسبت‌های دوران انقلاب اسلامی و چه مناسبت‌های مهم ۳۹ سال گذشته، زمینه‌ساز افزایش ذخیره و سرمایه انقلاب و موجب استحکام بیشتر پایه‌های انقلاب اسلامی می‌شوند

حضرت آیت الله خامنه‌ای، انقلاب اسلامی را حقیقتی زنده دانستند و با تأکید بر اینکه استحکام و قوام امروز انقلاب بیشتر از روزهای اول است، خاطرنشان کردند: انقلابیونِ امروز، ایستاده‌تر و آگاه‌تر و بصیرتر از انقلابیون روزهای اول انقلاب هستند و بر همین اساس، انقلاب پیش رفته و تکامل یافته است .

چکش کاری بودجه در صحن علنی

پس از کش و قوس های فراوان و 72 ساعت تاخیر، کلیات بودجه با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد و بهارستان نشینان در هفته‌ای که گذشت وارد بررسی جزئیات بودجه در بخش درآمدی شدند.

در این هفته ساختمان پارلمان شاهد چکش کاری بودجه در صحن علنی مجلس بود و نمایندگان در طول هفته تنها 11 تبصره را به تصویب رساندند و چندین بند الحاقی نیز به منظور انجام بررسی های بیشتر و نگارشی صحیح تر به کمیسیون تلفیق بودجه برگشت.

تعداد برگشتی ها به کمیسیون آنقدر زیاد بود که علی لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه در تذکراتی خطاب به غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، خواستار نگارش و بررسی های بیشتر بر روی برخی طرح ها و بندها شد.

نکته جالب روزهای بودجه‌ای بهارستان در چهارشنبه اتفاق افتاد، آنجا که لاریجانی در اقدامی عجیب زنگ پایان خانه ملت را 30 دقیقه زودتر به صدا در آورد و برخی این مهم را نشانه‌ای از عصبانیت و خستگی مفرط وی دانستند چراکه از صبح آنروز نمایندگان عمدتا وابسته به جناح اصولگرای پارلمان در تذکرات و اخطارهایی گوناگون به مجادله با رئیس قوه مقننه پرداخته بودند یا دور وی حلقه زده و موجبات اعتراضش را فراهم آورده بودند.

یکی از مصوبات نمایندگان مجلس افزایش پلکانی مالیات و معافیت درآمدهای زیر 2 میلیون و 300 هزار تومان ماهیانه است.

مسئله معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب، برق و گاز نیز با توجه به نوع نگارش آن از سوی کمیسیون تلفیق بودجه، خلاف برنامه ششم توسعه بود و با مخالفت نمایندگان مواجه شد و به کمیسیون برگشت تا با سبک نگارشی جدید، ضمن اخذ موافقت کمیته قوانین خانه ملت، بار دیگر به صحن علنی برگشته و بار سنگینی را از دوش مدارس و خانواده دانش آموزان بردارد.

راه پر پیچ و خم حذف ثروتمندان یارانه بگیر

یکی از نکات قابل توجه بودجه 97 که از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به مجلس شورای اسلامی اسلامی تقدیم شد، مسئله حذف حدود 30 میلیون یارانه بگیر بود که منتقدان همیشه مخالف دولت تدبیر از همان ابتدا با مانور دادن روی این موضوع سعی در تخریب پایگاه اجتماعی رئیس دولت دوازدهم را داشتند.

مسئله حذف یارانه بی نیازان و ثروتمندان از نگاه قانونی، مصوبه مجلس شورای اسلامی است و دولت با استناد به قانون هدفمندی می تواند اقدام به حذف بی نیازان و ثروتمندان از زمره یارانه بگیران کند، قانون از 5 سال پیش تاکنون این اجازه را به دولت داده اما هربار و بنا به دلایلی متفاوت این مهم به تاخیر افتاده یا با کندی همراه بوده است.

مطابق انتظارات، در بودجه 97 نیز پس از چکش کاری ها کمیسیون تلفیق مسئله حذف یارانه بگیران منتفی شد، محمد باقر نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تعداد یارانه بگیران در سال 97 نیز تغییری نخواهد کرد.

نوبخت در توجیه اظهارات خود آورد که دولت نمی تواند برای حذف یارانه ثروتمندان جیب 80 میلیون نفر را بگردد.

علی لاریجانی نیز به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به پاستور نشینان و اعضا کمیسیون تلفیق گفت که اختلافشان بر سر حذف یارانه بگیران بی نیاز را حل کنند و بر سر راه حل مشترکی تفاهم کنند.

سوریه، محور اصلی صحبت های روحانی و پوتین

صبح سه شنبه بود که خبر گفتگوی تلفنی حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در خصوص سوریه و آینده برجام رسانه ای شد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این گفت‌وگو بر لزوم پایبندی تمام کشورها به تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد.

پوتین نیز در پاسخ ضمن تاکید بر این مهم یادآور شد که مسکو معتقد است که فقط مردم سوریه می توانند برای آینده این کشور تصمیم بگیرند.

آینده برجام نیز جایگاه ویژه ای در تماس تلفنی 2همتای ایرانی و روس داشت، روحانی متذکر شد که ایران تنها تا زمانی که منافعش در چارچوب برجام تامین شود، پایبند به این توافق است و پوتین نیز با تاکید بر لزوم حفظ برجام، یادآور شد که به همتایان خود در کشورهای دیگر گفته که نقض برجام تا چه حد می تواند برای منطقه خبرناک باشد.

مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو نیز روز چهارشنبه در گفتگویی با یکی از خبرگزاری های روس زبان اعلام کرد که کشورمان، سناریوهای احتمالی خود در صورت نقض برجام توسط ایالات متحده امریکا را به روسیه اعلام کرده است.

اتریش، بیمارستان هسته ای در تهران می سازد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در اظهاراتی بیان کرد که کشور اتریش با 200 میلیون یورو به منظور ساخت بیمارستانی هسته ای در تهران اختصاص داده است.

این مقام مسئول ضمن بلندمدت خواندن این طرح یادآور شد: سالها زمان می برد تا این طرح به نتیجه برسد اما مهم این است که اقدامات و کاها در زمان پیش بینی شده انجام شوند.

پیش از این نیز اعلام شده بود که خط اعتباری 30 میلیارد دلاری از سوی فرانسه برای سرمایه گذاری در ایران (فاینانس) ایجاد شده است.

اقدامی که دولت فرانسه انجام داد در صورت اعمال تحریم های جدیداز سوی آمریکا و نقض برجام می تواند راهی برای دور زدن تحریم ها از سوی اروپا باشد. پیش از این مقامات ایرانی بارها اعلام کرده بودند که اروپا باید راهی برای تضمین تجارت با ایران فراهم کند و البته گفته بودند که اروپایی ها در صدد انجام چنین اقداماتی هستند. به نظر می رسد دیگر قدرت های اتحادیه اروپا نیز با چنین روندی می توانند تا حدودی مانع جلوگیری از منتفع شدن ایران از برجام با وجود کارشکنی های آمریکا شوند.

بازداشتی‌های ناآرامی‌ها، حدود 5 هزار نفر

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که عضو هیات بازدیدکننده از زندان اوین نیز بود، در خصوص جزئیات دیدار خود از اوین در کانال تلگرامی اش نوشت که تعداد کل زندانیان ناآرامی های دی ماه کشور، 4 هزار و 972 نفر بود که نیمی از آنها بین 19 تا 25 سال سن داشتند.

پیش از این نیز حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس در تشریح جزیئات جلسه غیرعلنی مجلس نشینان با مقامات اطلاعاتی و ناجایی کشور یادآور شده که خود مقامات اطلاعات دقیقی از تعداد بازداشتی ها در اختیار ندارند چرا که دستگاه های متفاوتی در امر بازداشت ها دخالت داشته اند.

رحیمی در خصوص سینا قنبری، زندانی اوین که اقدام به خودکشی کرد و جنجال های فراوانی را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد نیز نوشت: قبل از بازدید از زندان فیلم ضبط شده توسط دوربین‌های منصوبه در محوطه سرویس‌های بهداشتی مربوط به حادثه مرگ سینا قنبری ( که به اشتباه معروف به فیلم خودکشی شده) برای نمایندگان پخش شد و توضیحات مبسوطی نیز ارائه شد .

این نماینده مردم تهران همچنین وعده داده که توضیحات مفصلی راجع به فیلمی که برای نمایندگان پخش شده ارائه خواهد کرد که تا لحظه تنظیم این گزارش این اتفاق رخ نداده است.

لازم به یادآوری است که حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در اظهاراتی جداگانه خبر از تعطیلی هیات بازدید از زندان های مجلس به دلیل برخی مصاحبه ها و اظهارنظرهای اعضای این هیات توسط ملک شاهی که ریاست هیات را عهده دار بوده، خبرداد.

یقه دیپلمات از کجا آمد؟

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در اظهاراتی به موضوع برجام پرداخت اما نکته قابل توجه این گفت‌وگو بیان تاریخچه «پیدایش یقه دیپلمات» و البته چگونگی تهیه آن در آمریکا از سوی رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بود.

این مقام مسئول در این دیدار گفت: بعد از انقلاب اقای ولایتی که آن زمان وزیر امورخارجه بود اولین بار از این یقه استفاده کرد.

وی ادامه داد: امکان خرید آن لباس در مغازه های آن زمان وجود نداشت، همسر من لطف کرد و یقه لباسم را در آورد، فردای آن روز من با یقه دیپلماتیک به سبک فعلی به یکی از کمیته های سازمان ملل متحد رفتم.

ظریف همچنین گفت: خانم هندی که بر اساس حروف الفبا نزدیک ما نشسته بود، گفت که با این لباس، ظاهر مرتب تر و دیپلماتیک‌تری پیدا کرده‌اید و از آن زمان به بعد این لباس با یقه به سبک فعلی به وجود آمد.

اوغلو به تهران آمد

داوود چاووشی اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در هفته‌ای که گذشت به منظور دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان به تهران سفر کرد و پس از دیدار با وی با حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان نیز دیدار کرد.

جزئیات زیادی از دیدار ظریف و اوغلو منتشر نشده است اما به نظر می رسد گفتگوهایی در خصوص عملیات موسوم به عفرین که توسط ترکیه در خاک سوریه در حال انجام است، صورت گرفته باشد.

روحانی نیز در دیدار با وزیر امورخارجه ترکیه با تاکید بر لزوم پایبندی همه کشورها به تمامیت ارضی همسایگان خود تاکید کرد که هیچ کشوری نباید از سوی همسایه خود احساس نا امنی کند.

قرار است نشست سه جانبه‌ای با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در استانبول برگزار شود، این نشست در راستای مذاکرات صلح آستانه و همچنین نشست سه جانبه بین سران سه کشور است که برای اولین بار در سوچی برگزار و منجر به برگزاری گفت و گوی ملی سوریه در این شهر در هفته گذشته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار