سنایی: مسکو در جریان سناریو تهران در صورت شکست برجام قرار گرفته است

تهران (پانا) - سفیر ایران در روسیه در اظهاراتی ضمن تأکید بر مشورت‌های ایران با روسیه گفت که تهران، مسکو را در جریان سناریوهای احتمالی خود در صورت شکست برجام قرار داده است.

کد مطلب: ۷۱۰۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش کانال تلگرامی سفیر ایران در روسیه، مهدی سنایی در گفت‌و‌گو با ریا نووستی با اشاره به برخی شایعات مبنی بر مبادله کالا با نفت ایران با کشور روسیه، اظهارکرد: ما قرارداد‌ "نفت در برابر کالا" نداریم. اسم درست توافقنامه - قراداد خرید نفت است که در آن نوشته شده که 50% درآمدهای بدست آمده از فررش نفت، برای اجرای پروژه‌های مختلف مشترک هزینه خواهد شد، بخش دیگر این پول‌ها به حساب بانک مرکزی ایران واریز خواهند شد .

این خبرگزاری روس زبان به نقل سفیر کشورمان در مسکو آورده است: از این منظر سال 2017 سال خوبی بود، زیرا این قرارداد اجرایی شد، من خیلی امیدوارم که در سال 2018 اجرای آن ادامه داشته باشد زیرا این قرارداد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ از یک طرف اجرای آن همکاری‌های ما در زمینه انرژی را نزدیک‌تر خواهد کرد و از سوی دیگر به حل یکی از مهمترین مشکلات در روابط ایران و روسیه کمک می‌کند .

وی ادامه داد: اجرای این قرارداد به ایجاد منابع مالی برای اجراسازی پروژه های مشترک ما کمک خواهد کرد.

سفیر ایران در روسیه بیان کرد: سال گذشته درک مشترکی بین شرکت‌های نفت و گاز روسیه و وزارت نفت ایران به دست آمد، باید تاکید کنم که 6 شرکت عمده نفت و گاز با طرف ایرانی به درک متقابل رسیده‌اند و برخی از آنها تحقیقات خود را ارائه کرده‌اند و ما امیدواریم که همه این‌ها زمینه ساز امضای قراردادهایی در سال 2018 بشود.

این مقام مسئول در خصوص خواسته‌های کشورمان نیز گفت: «طرف ایرانی معتقد است که اجرای برخی از این قراردادها در نیمه اول 2018 آغاز خواهد شد، شرکت‌ها در حال بررسی چاه های نفت هستند ولی برخی شرکت‌ها به امضای قرارداد نزدیک تر از سایرین شده اند.»

وی ادامه داد: به عنوان مثال «روس نفت» خوب پیش می رود، «گاز پروم» در حال مذاکره جدی در خصوص «گاز مایع طبیعی» است، «زاروبژ نفت» پیش قرارداد را امضا کرده. «گازپروم نفت» هم تعاملات خوبی با طرف های ایرانی دارد. «لوک ایل» نیز در سطح عالی در حال رایزنی با طرفهای ایرانی است .

سفیر کشورمان در مسکو یادآور شد: طرف ایرانی خیلی امیدوار است قرارداد «گازپروم نفت» در خصوص گاز مایع طبیعی در نیمه اول سال به امضا برسد، ما تمایل داریم که شرکت‌های روسی عجله کنند و قراردادهای مرتبط را امضا کنند . شرکت‌هایی مثل «روس نفت» و «گازپروم نفت» پیشرفت‌های قابل توجهی در گفت‌وگوی خود با طرف ایرانی داشته‌اند و من خیلی امیدوارم که در سال 2018 قراردادهایی بین این شرکت‌ها و ارگان‌های مرتبط ایرانی به امضا برسد.

سنایی در خصوص حجم این سرمایه‌گذاری نیز بیان کرد: حجم سرمایه گذاری‌ها، در قراردادها مشخص خواهند شد.

وی یادآور شد: روابط اقتصادی- تجاری بین ایران و روسیه از دیدگاه من با سرعتی متوسط رشد می‌کند، در سال گذشته این روابط بدتر از سال مشابه قبل از آن رشد داشت. در سال 2016 میزان تبادل کالا بین دو کشور 70% رشد داشت .

سفیر کشورمان در روسیه با اشاره به اقدامات اخیر ترکیه در خاک سوریه، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه بوده و معتقد است که هرگونه اقدامات و حضور نظامی در خاک سوریه باید با هماهنگی دولت جمهوری عربی سوریه صورت پذیرد .

وی افزود: ایران، روسیه و ترکیه تجربه خوب همکاری در چارچوب فرمت سه جانبه در فرآیند آستانه دارند به همین دلیل اگر سه کشور نگرانی هایی هم داشته باشند، بهتر است این نگرانی ها را در چارچوب فورمت سه جانبه آستانه رفع کنند، راه نظامی، حل و فصل مسئله را سخت تر می‌کند .

سفیر ایران در روسیه در خاتمه با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته از سوی امریکا پیرامون برجام، بیان کرد: اگر برجام زیر سوال برود، این در درجه اول نشان می دهد که متاسفانه امریکایی ها در حل و فصل موضوعات مختلف مجددا دنباله رو دیدگاه یک‌جانبه‌ای هستند که تاکنون دستاوردی برایشان نداشته است.

سنایی همچنین گفت: ایران همیشه با روسیه مشورت می کند و روسیه را در جریان سناریوهای احتمالی خود در صورت شکست برجام قرار داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار