بسته خبری هفتگی آموزش و پرورش

حذف آزمون‌های ورودی در هفته انقلابی آموزش‌ و پرورش

تهران (پانا) - آموزش‌ و پرورش در ایام جشن‌ سالروز پیروزی انقلاب با اعلام خبر حذف آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه‌‌دولتی هفته انقلابی و خبرسازی را برای خود رقم زد.

کد مطلب: ۷۱۰۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد

همزمان با آغاز جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی، مدارس کشور با نواختن زنگ انقلاب در روز شنبه و برگزاری ویژه برنامه‌های گوناگون به استقبال سی‌ونهمین سالروز انقلاب رفتند. مسئولان آموزش‌ و پرورش نیز به‌طور نمادین در بعضی از برنامه‌های مدارس شرکت کردند و برخی پروژه‌های آموزش‌ و پرورش هم در این هفته افتتاح شد. متاسفانه از اواسط هفته بار دیگر آلودگی هوا در برخی شهرها از جمله تهران مدارس را به تعطیلی کشاند که این تعطیلی تا پایان هفته به طول انجامید.

موضوع حذف آزمون‌های ورودی تیزهوشان و نمونه‌دولتی مهم‌ترین خبر این هفته است که با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. بعد از اظهارات توییتری وزیر آموزش‌ و پرورش مبنی بر آغاز اقدام وزارتخانه در جهت حذف آزمون‌ها، روز یک‌شنبه طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش حذف آزمون‌های ورودی در دوره ابتدایی رسما اعلام شد. بلافاصله بطحایی و معاونان او خبر حذف آزمون‌ها را تایید و از آن حمایت کردند. مهم‌ترین اخبار آموزش‌ و پرورش در هفته جاری را در این گزارش می‌خوانید:

گلبانگ انقلاب با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش به صدا درآمد

آیین نمادین گلبانگ انقلاب امروز شنبه ۱۴ بهمن به مناسبت سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور مسئولان آموزش‌وپرورش در دبیرستان پسرانه شاهد ارشاد منطقه 12 تهران برگزار شد.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی - هنری،‌ اردوها و فضاهای پرورشی آموزش‌ و پرورش، حامد علامتی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، عبدالرسول کریمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش شهر تهران در این مراسم حضور داشتند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش با نواختن زنگ انقلاب آغاز جشن‌های دهه فجر در مدارس کشور را اعلام کرد.

حل مشكل سنوات بازنشستگي فرهنگیان

معاون توسعه، مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش این هفته با حضور در استوديو الفبا از حل مشكل سنوات بازنشستگي همكاران فرهنگي خبر داد.

علي الهيارتركمن درباره محاسبه سنوات بازنشستگي نيروهاي حق التدريس و يا كساني كه قبل از استخدام در آموزش و پرورش سوابق بيمه اي داشته اند گفت: اخيرا مشكلي براي معلماني بوجود آمد كه از ابتدا در استخدام آموزش و پرورش نبوده اند و سوابقي قبل از رسمي يا پيماني شدن در آموزش و پرورش بصورت ديگري داشته اند( مانند سربازان، حق التدريس هاي نيمه وقت و تمام وقت، يا در دستگاه ديگري مشغول به كار بودند و ... ) و بعد از اين سوابق به استخدام آموزش و پرورش (به صورت رسمي يا پيماني) آمده‌اند، آموزش و پرورش سنوات اين افراد را با توجه به قوانين موجود، در حكم كارگزيني لحاظ كرده است.

وی افزود: زماني كه اين افراد با سي سال سابقه خدمت قصد بازنشسته شدن دارند، سازمان بازنشستگي كشوري جهت لحاظ سنوات بازنشستگي، سوابق قبل از استخدام اين افراد در آموزش و پرورش را با آخرين حكم كارگزيني محاسبه مي كند و مبلغ بزرگي را جهت احتساب اين سنوات مطالبه مي‌كند. با توجه به اينكه سنوات سي سال خدمت اين افراد تمام شده، چاره‌اي جز پرداخت اين مبلغ نخواهند داشت و بخش بزرگي از پاداش بازنشستگي خود را براي اين مطالبه بايد به سازمان بازنشستگي كشوري پرداخت كنند.

تعطیلی مدارس از روز دوشنبه

روز یک‌شنبه کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوای استان تهران که به ریاست استاندار تهران برگزار شد تعطیلی مهدهای کودک، پیش دبستانی و مقطع ابتدایی مدارس استان به جز شهرستان‌های پردیس، فیروزکوه و دماوند را در روز دوشنبه اعلام کرد.

روز سه‌شنبه نیز در اثر تداوم آلودگی هوا همه مقاطع تحصیلی تعطیل بودند که این تعطیلی تا پایان هفته ادامه یافت.

طی همین روزها مدارس استان البرز و برخی دیگر از نقاط کشور از جمله شهر تبریز هم به علت آلودگی هوا تعطیل شد.

انتقاد وزیر آموزش‌ و پرورش از حاکمیت آزمون در نظام آموزشی

در آغاز هفته وزیر آموزش‌ و پرورش طی چند پیام توییتری از حاکمیت آزمون در نظام آموزشی انتقاد کرد. وی در پیامش آورده است: مشکل ما در آموزش و پرورش این است که بچگی را از بچه‌ها گرفته‌ایم.

وی اعلام کرد که در گام اول بازگرداندن شادی و نشاط کودکی به بچه‌ها حاکمیت آزمون در دوره ابتدایی کنار گذاشته می‌شود.

امتحانات ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی رسما حذف شد

در پی اظهارات وزیر آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش در اولین گام برای کاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس، حذف امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص را تصویب کرد.

همچنین در این شورا تصویب شد تجویز کتابهای کمک درسی ممنوع است. این اقدام به منزله کاهش اضطراب دانش آموزان دوره ابتدایی برای آزمون ورودی مدارس مذکور ارزیابی می‌شود.

در پی اظهارات وزیر آموزش و پرورش و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، هر یک از معاونان وزیر نیز طی اظهاراتی با استقبال از حذف آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی این مصوبه را اقدامی در جهت بازگرداندن شادابی و نشاط به مدارس ابتدایی قلمداد کردند.

خداحافظی مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی تا سه سال آینده

بعد از مصوبه حذف آزمون‌های مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از حذف تدریجی مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی متوسطه اول تا سه سال آینده خبر داد.

مهدی نویدادهم درباره مصوبه اخیر حذف آزمون‌ها در مدارس متوسطه اول اظهار کرد: اکنون در زمان اجرای سند تحول بنیادین قرار داریم و باید به سمت اجرای احکام آن پیش رویم که بر این اساس یکی از اقدام‌ها کاهش اضطراب در دانش‌آموزان به ویژه مقطع ابتدایی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به این موضوع آزمون ورودی امسال در پایه هفتم مدارس تیزهوشان و نمونه‌دولتی برگزار نمی‌شود و تا سه سال آینده این مدارس به تدریج حذف خواهند شد.

نویدادهم تصریح کرد: خانواده‌های دانش‌آموزان این مدارس نگرانی نداشته باشند زیرا دانش‌آموزان فعلی به تحصیل در این مدارس ادامه خواهند داد اما جذب ورودی جدید برای سال آینده نداریم.

مدارس غیردولتی مشمول ممنوعیت برگزاری آزمون‌های خاص هستند

در پی مصوبه حذف آزمون‌های تیزهوشان و اظهارنظرهای مختلفی که در پی آن شد، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی نیز بر ممنوعیت برگزاری آزمون‌های خاص و ورود کتاب‌های کمک درسی در مدارس غیردولتی تاکید کرد.

مراسم تکریم و معارفه مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی برگزار شد

این هفته محمد جعفري با حكم وزير آموزش و پرورش، رسما به عنوان مديركل جديد دفتر تربيت‌بدني و فعاليت‌هاي ورزشي وزارت آموزش و پرورش معرفي شد. حسين بابويي طي 18 ماه گذشته تصدي مديركلي دفتر تربيت‌بدني را برعهده داشت.

بازگشت معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب، برق و گاز به کمیسیون تلفیق

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با معافیت مدارس از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز مخالفت کردند و این بند از لایجه بودجه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

ساخت مدرسه «دریادلان سرافراز» به یاد جان باختگان نفتکش سانچی در تهران

اداره كل نوسازی مدارس استان تهران از ساخت مدرسه «دریادلان سرافراز» به یاد جان باختگان نفتکش سانچی در تهران خبر داد.

هم‎زمان با دهه مبارک فجر و به پاس جانفشانی جان‌باختگان کشتی نفتکش سانچی، یکی از پروژه‌های آموزشی واقع در منطقه پنج آموزش و پرورش تهران (منطقه 22 شهرداری) به نام این عزیزان نام‌گذاری و ساخته خواهد شد. مراسم کلنگ‌زنی این مدرسه امروز چهارشنبه 18 بهمن برگزار شد.

ششمین دوره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب با نواختن زنگ انقلاب افتتاح شد

مراسم افتتاح ششمین دوره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب روز دوشنبه ۱۶ بهمن در دبیرستان دخترانه شهید اول در منطقه ۱۶ تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران، عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و حامد علامتی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با نواختن نمادین زنگ انقلاب نمایشگاه مدرسه انقلاب را افتتاح کردند.

نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب که با تلاش اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان هر سال در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود با برپایی غرفه‌هایی با موضوعات دیروز، امروز و فردای انقلاب اسلامی ایران برهه‌هایی از تاریخ کشور را برای دانش‌آموزان به تصویر می‌کشد. دانش‌آموزان در هریک از غرفه ها به روایتگری یکی از موضوعات تاریخ انقلاب می‌پردازند.

سفر بطحایی به سیستان و بلوچستان

وزیر آموزش‌ و پرورش از روز دوشنبه با سفر به استان سیستان و بلوچستان ضمن دیدار با فرهنگیان و دانش‌آموزان این استان به افتتاح پروژه‌های استان در بخش آموزش و پرورش پرداخت. بطحایی در این سفر هزینه ساخت یک مدرسه تک‌کلاسه را تقبل کرد؛ همچنین از تدوین برنامه‌های درسی خاص برای مناطقی با شرایط اقتصادی و گردشگری ویژه خبر داد.

برخی تیترهای اخبار مربوط به سفر وزیر:

مجتمع آموزشی رفاهی فرهنگیان در شهرستان کنارک کلنگ‌زنی شد

وزیر آموزش‌ و پرورش در سفر به استان سیستان و بلوچستان هزینه ساخت مدرسه‌ای در یکی از روستاهای کنارک را تقبل کرد.

بطحایی که در دومین روز از سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان به زاهدان، مرکز این استان رفته بود، با حضور در گلزار شهدای این شهر با مقام شامخ شهدا تجدید میثاق کرد.

وزیر در ادامه این سفر وارد مدرسه کانکسی سلیمان که فاقد میز و نیمکت است در روستای لار زاهدان شد و با دانش‌آموزان این کلاس عکس یادگاری گرفت.

آیین کلنگ‌زنی مرکز رفاهی و آموزشی فرهنگیان شماره ۲ شهرستان چابهار برگزار شد

226 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 386 میلیارد ریال در قالب 37 مدرسه توسط بنیاد برکت در سیستان‌ و‌ بلوچستان با حضور وزیر آموزش‌ و‌ پرورش کلنگ‌زنی شد.

تمديد مهلت ثبت‌نام در سامانه انتخابات هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان

مشاور اقتصادي وزير آموزش و پرورش از تمديد مهلت ثبت‌نام در سامانه انتخابات هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داد.

اصغر حصيري اعلام كرد: زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات از يازدهم بهمن ماه سال جاري آغاز شده و داوطلبان تا تاريخ بيست و سوم بهمن ماه فرصت دارند تا از طريق سامانه الكترونيكي به آدرس entekhabat.com ثبت نام کنند.

وي افزود تمامي فرهنگيان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان از تاريخ هجدهم بهمن ماه تا بيست و هفتم بهمن ماه فرصت دارند تا در سامانه الكترونيكي تعيين شده بروند و راي خود را ثبت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار