پاسخ معاون پایش محیط‌زیست به چرایی تداوم آلودگی در تهران

تهران (پانا) - معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران با تشریح چرایی تداوم آلودگی در پایتخت و به‌ویژه مناطق جنوبی گفت آلودگی موجود در برخی مناطق جنوبی تهران از جمله شهرری به‌خاطر این است که در این مناطق، منابع آلاینده بیشتری وجود دارد.

کد مطلب: ۷۱۰۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد رستگاری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آلودگی شهر ری گفت: وجود اتوبان آزادگان و کمربندی جنوبی تهران و تردد زیاد کامیون‌ها در این مناطق سبب افزایش و ماندگاری آلودگی هوا شده است.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران افزود: بسیاری از پایانه‌های باربری شهر تهران در شهرری مستقر هستند و کامیون‌هایی که وارد شهر می‌شود عمدتا فرسوده‌اند. هر چند این کامیون‌های فرسوده وارد شهر تهران نمی‌شوند اما بارهای خود را در این منطقه تخلیه می‌کنند و این مسأله موجب افزایش آلودگی در مناطق جنوبی تهران شده است.

این مقام مسئول در محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در مناطق جنوبی پایتخت واحدهای صنعتی زیادی وجود دارد که آلاینده هستند. علاوه بر این در شهرری نیروگاه وجود دارد و هر چند سوخت نیروگاه، گاز است اما به این معنی نیست که آلودگی تولید نمی کند. اکنون میزان آلودگی نیروگاه شهرری نگران کننده نیست ولی همچنان آلودگی تولید می‌شود ولیکن میزان آلودگی نسبت به گذشته کاهش یافته است.

رستگاری در ادامه با اشاره به استقرار واحدهای صنعتی بزرگ در شهرری گفت: وجود واحدهای صنعتی در مقیاس بزرگ همچون کارخانه‌های سیمان و پالایشگاه نفت مشکلات جدی را در زمینه آلودگی هوا برای مناطق جنوبی تهران ایجاد کرده است و به عنوان کانون آلودگی به شمار می‌رود.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران همچنین پسماند سوزی را یکی از عوامل آلودگی مناطق جنوبی تهران عنوان کرد و گفت: موضوع پسماند سوزی‌ها به مناطق مختلف شهرداری تهران، باقرشهر و کهریزک مربوط است. شهرداری بر اساس قانون مدیریت پسماند موظف است این موضوع را مدیریت و با هر گونه پسماند سوزی برخورد کند اما محیط زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی تاکنون گزارشی از برخورد شهرداری‌ها با این موضوع دریافت نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: هر برخوردی که درباره پسماندسوزی صورت گرفته از سوی سازمان محیط زیست و فرمانداری ری بوده است و شهرداری‌ها از این موضوع کناره‌گیری کرده‌اند. در محلات خلازیر و تقی‌آباد در جنوب تهران پسماند سوزی انجام می‌شود و این منابع آلاینده، کیفیت هوای تهران و شهرری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب افزایش شاخص آلاینده‌ها شده است.

رستگاری با اشاره به اینکه آلودگی برخی از مناطق تهران که در گذشته بالا نبوده و اکنون جزو مناطق آلوده به شمار می‌رود، گفت: افزایش آلودگی این مناطق به دلیل وجود کانون‌های آلاینده است که ایستگاه‌های سنجش را تحت تأثیر قرار داده و عوامل آلایندگی آن باید توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام شود.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران با اشاره به تأثیرگذاری بزرگراه‌ها در افزایش آلودگی هوای پایتخت گفت: در گذشته قرار بود تهران دارای دو کریدور باد باشد که دو بزرگراه همت و حکیم برای این موضوع تعیین شده بود، اما اکنون با توجه به حجم ترافیک شدید، این دو بزرگراه محل تولید آلودگی شده‌‌اند و قطعا بزرگراه‌های تهران به عنوان کانون‌های آلاینده در آلودگی شهر تأثیر گذار هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار