گزارش پانا ازافتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

وزیر ارشاد: بهمن ماه یادآور جشنواره فجر و جشن انقلاب است

تهران (پانا) - افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر لحظاتی قبل با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشد.

کد مطلب: ۷۰۸۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد

مراسم افتتاحیه سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر لحظاتی پیش با اجرای احسان کرمی و با حضور هنرمندان ، مدیران و سازندگان فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره در سالن همایش‌های برج میلاد به پایان رسید.

در ابتدای این مراسم کلیپی با صدای پرویز پرستویی و به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) پخش شد و در ادامه ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره ضمن خوشامدگویی به سینماگران گفت: جشنواره که دو سه سالی است به صورت ملی برگزار می‌شود، ادای دین سینمای ایران به انقلاب و آرمان‌هایی همچون عدالت و حق مداری است. این افتتاحیه را به روح شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌کنم که از آرمان‌های مردم دفاع کردند .

در ادامه احسان کرمی با تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های بازماندگان کشتی سانچی و زلزله‌های کرمانشاه و کردستان پیشنهاد داد که در این ۱۰ روز جشنواره فجر مبلغی جمع آوری شود تا برای آنهایی که نیازمند کانکس هستند، از سوی جامعه هنری تا نوروز کانکس تهیه شود .

وی همچنین برای مسعود کیمیایی، جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، ناصر تقوایی و الناز شاکردوست آرزوی سلامتی کرد و به سارا خویینی‌ها و شهاب حسینی هم برای درگذشت برادر و پدر همسرشان تسلیت گفت .

کلیپی از درگذشتگان سینما بخش بعدی این مراسم بود که نفس سیف جمالی، خسرو شجاع زادع، علی رامز، حبیب الله کاسه ساز، علی معلم، فرامرز مهرجو و وحید نصیریان از جمله هنرمندانی بودند که از آنها یاد شد .

کرمی در ادامه به زنده یاد علی معلم اشاره کرد و گفت: در این چند سالی که جشنواره در برج میلاد برگزار می‌شد، او همیشه برای دیدن فیلم ها ردیف اول می‌نشست و می‌گفت اینجا شکوه بیشتری دارد .

بعد از آن با پخش کلیپی که با صدای خود علی معلم همراه بود و در آن او از مسئولان خواسته بود کاری نکنند وحدت میان سینماگران خدشه‌دار شود، بخش نکوداشت این هنرمند و منتقد سینما برگزار شد .

در این بخش سید عباس صالحی، ابراهیم داروغه زاده، محمد مهدی حیدریان و فرشته طائرپور روی صحنه رفتند و از آذر معماریان و امید و ایمان معلم (خانواده زنده یاد علی معلم) با اهدای لوح یادبود، تقدیر کردند .

امید معلم پسرعلی معلم گفت: امسال فکر می‌کردم چطور ممکن است بتوانم نبود پدر را در طول جشنواره تحمل کنم اما همیشه به یک جمله‌اش فکر می‌کردم و خوشحالم اهالی سینما همچنان پشت هم ایستاده‌اند و کسی نمی‌تواند اتحادشان را برهم بزند

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی کوتاه گفت: ماه بهمن برای ما یادآور دوچیز است؛ یکی جشن انقلاب و یکی هم جشن سینمای ایران؛ سینمایی که ایران را در چهار دهه بلند آوازه کرد .

سید عباس صالحی افزود: سینمای ایران امروز با چهار وجه انسانی، متفکرانه، شاعرانه و قصه پیش می‌رود و اقتدار دارد .

بخش بعدی افتتاحیه جشنواره سی و ششم فیلم فجر به بزرگداشت محمدعلی نجفی اولین مدیر سینمایی ایران اختصاص داشت که با حضور منوچهر شاهسواری و ابراهیم حقیقی برگزار شد .

نجفی پس از حضور روی صحنه گفت: ۴۷ سال قبل زمانی که در محافل مذهبی کمتر می‌شد از سینما صحبت کرد من با دو نفر یعنی همسرم و نیز استادم فخرالدین انوار مسئله نمایش را به طور جد در حسینیه ارشاد پی‌گرفتیم .

او سپس خاطره‌ای از نمایش خود را تعریف کرد که در همان سال‌ها یکی از حاضران پس از پایان کارش، گفته بود، کورش آسوده بخواب که ما بیداریم و این اشاره داشت به همین نقل قول از شاه در آن سال‌های پیش از انقلاب .

این خاطره نجفی با تشویق طولانی حاضران در سالن همراه شد و بعد نجفی با یادآوری نگرانی انوار پس از آن نمایش و نیز بسته شدن حسینیه ارشاد، خطاب به انوار گفت: خوشحالم که آن مسیر ادامه یافت و آقای انوار می‌بینید که سینما باقی است

ادامه این مراسم با بزرگداشت منوچهر اسماعیلی، دوبلور پیشکسوت سینمای ایران همراه بود که همانند بخش قبل، ابتدا کلیپی از صحبت ها و زندگی او پخش شد .

نکته قابل توجه حضور چند چهره دیگر عرصه دوبله در مراسم از جمله بهرام زند، منوچهر والی زاده بود .

اسماعیلی که در میان تشویق زیاد حاضران روی سن آمد٬ با گفتن سلام و گرفتن جواب گفت: در همه فیلم ها به شما سلام کردم و امشب جواب دادید .

او که حضورش روی سن با همراهی سعید راد و ابوالحسن تهامی همراه بود، بیان کرد که بعد از دیدن این صحنه ها توان ایستادن ندارد و حالش زیاد خوش نیست. به همین دلیل روی صندلی نشست و تهامی او را از نوابغ کار هنری ایران معرفی کرد .

وی با اشاره به اینکه ۶۰ سال در کنار منوچهر اسماعیلی همکاری کرده است، افزود: دو هنرمند بزرگ جهانی یعنی آنتونی کویین و ویلیام هولدن که آقای اسماعیلی به جای آن ها صحبت کرده وقتی به ایران آمدند باور نمی‌کردند که به زبان فارسی صحبت کرده‌اند .

تهامی گفت: منوچهر اسماعیلی به دوبله ایران قدر و ارزش داد و ارزش کار خود را نیز می‌دانست .

در ادامه سعید راد هم بیان کرد که وقتی قرار شده به این مراسم و به بهانه بزرگداشت منوچهر اسماعیلی بیاید یاد روزهایی افتاده که صدابرداری سر صحنه انجام نمی‌شد و در اتاق دوبله چقدر کار را سخت می‌دیده است .

این بازیگر سینما با اشاره به اینکه با کلمه نمی‌شود این هنرمند را ستایش کرد از حاضران درخواست کرد٬ «در این سالن با شکوه یک دقیقه به احترام منوچهر اسماعیلی بایستیم و ایشان را تشویق کنیم

اهدای جوایز اقلام تبلیغاتی بخش بعدی این مراسم بود که ابتدا دیپلم افتخار نامواره (لوگو) به محمد روح الامینی برای فیلم های رگ خواب و خفگی تقدیم شد .

همچنین سیمرغ بلورین بهترین آنونس هم به مسعود رفیع زاده برای فیلم خفگی تعلق گرفت .

دراین بخش سمیرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم پریناز اهدا شد .

سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم هم به بابک یادگاریان برای طراحی پوستر فیلم هجوم تعلق گرفت .

پایان بخش مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر بزرگداشت اکبر عبدی بازیگر شناخته شده ،سینما، تئاتر و تلویزیون بود.

در این بخش رسول صدرعاملی کارگردان سینما درباره اکبر عبدی گفت: خوشحالم به خاطرهنرمندی روی صحنه آمدم که در سالهای گذشته نشان داد «پدیده» است. عبدی نشان داد می تواند بازیگر بود و مولف بود. هیچ وقت ادا و اطوار در نیاورد. نقش ها را به گونه ای ایفا کرد که کاراکتر را به مخاطب باوراند. خودش را به ما تحمیل کرد و ما چاره ای جز دوست داشتن ایشان نداریم.

در ادامه احمدرضا معتمدی کارگردان نیز درباره بازی اکبر عبدی گفت: من سالها تدریس داشتم و با بسیاری از بازیگران همکاری داشتم. استاد عبدی پر ظرفیت ترین و پر ظرافت‌ترین نقاش سینمای ایران هستند. ایشان یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک. برای ما سرمایه و ثروت ملی هستند.

اکبرعبدی قبل از ده نمکی گفت: من شانس آوردم که با اساتیدی چون میرباقری، تقوایی و... کار کردم و با تنها کارگردانی که ۶ کار به انجام رساندم آقای ده نمکی است.

مسعود ده نمکی گفت: باید از همسر ایشان تجلیل می شد . ما که با ایشان کار کردیم می دانیم ایشان چگونه زحماتی را متقبل می شوند. آقای عبدی و آقای شریفی نیا مثل تام و جری هستند. نباید دعواهایشان را جدی بگیرید. آقای عبدی جزء افرادی است که هم ایشان محبوب هستند و هم مشهور هستند.

محمدرضا فروتن درباره عبدی گفت: بزرگان در سینما زیاد هستند و به دو نفر خیلی ارادات دارم زنده یاد خسرو شکیبایی و اکبر عبدی عزیز این دو نفر هستند.نبوغ ایشان مشخص است. جدای از نبوغ ژنی و خدادادی ، خوش قلبی، مهربانی ایشان زبانزد است که با افراد مختلف همدردی می ‌کنند. امیدوارم با مراقبت از وجودشان، از عشق ما به ایشان مراقبت کنند.

اکبرعبدی بعد از صحبت‌های همکارانش گفت: این ایام ، ایام فاطمیه است من این ایام را تسلیت می گویم. از همسرم و مادرم تشکر می کنم و از شما مردم عزیز تشکر می کنم که حتی فیلم مزخرف بازی کردم لطف کردید چیزی نگفتید و فقط به تماشا نشستید. از وزیر محترم ارشاد و دوستان و همکاران ایشان به خصوص آقایان حیدریان، داروغه زاده، توکلی، سیمون عزیز تشکر می کنم. از مردم تشکر می کنم که خرج ما سینمایی ها را می دهند و فیلم های در پیت می بینند. روزی شان بیشتر باشد. برای همه عزیزان که در حادثه های اخیر مثل پلاسکو، کشتی سانچی و زلزله از بین ما رفتند رحمت الهی آرزو دارم و صبر برای بازماندگان می‌خواهم.

وی در ادامه گفت: من از خداوند تشکر می کنم که عزت به من داد. من کجا بچه نازی آباد در کنار سلطان سینمای ایران منوچهر اسماعیلی قرار بگیرم. منوچهر اسماعیلی فرشچیان سینمای ایران است. یکی از افتخارات سینمای ایران است. ایشان با صدا جای تصویر را هم پر کرده است. در فیلم مادر ایشان جای من حرف زدند. در فیلم مادر به جای چهار نفر صحبت کردند. به جای آقایان هاشم پور، کشاورز، من و محمود بصیری صحبت کردند. در هزاردستان جای چندین نفر صحبت کردند. ای ایران، دزد عروسک ها کار استاد اسماعیلی است که جای من صحبت کردند. کاستی من را با صدای مخملی خود پر کردند من دست ایشان را می بوسم.

عبدی در خاتمه گفت: به امید این که سینمای ایران در خط درست بیافتد. سلیقه مردم را تغییر دادند. مردم فیلمی که بزن و برقص ندارد فیلم جون ندارد. معلوم است که پای جم می نشینند. امیدوارم هرکسی هدف صحیح و درست در سینما دنبال می کند سلامت باشد. آرزوی سلامتی برای اساتیدی چون نصیریان، کشاورز، انتظامی، شهلا ریاحی، ناصر تقوایی، احمد پژمان، مشایخی و همه عزیزانی که بیمارهستند.

بر اساس این گزارش ، محمدمهدی حیدریان، ابراهیم اصغرزاده،محمود صادقی، منوچهر شاهسواری، علیرضا رضاداد، نویدمحمدزاده، مهدی پاکدل، هومن سیدی، اکبر عبدی، پیمان جعفری، محمدرضا فروتن، بهرام بدخشانی، نیما اقلیما، مصطفی کیایی، محسن کیایی، لیندا کیانی، سعید راد، رسول صدر عاملی، مسعود ده نمکی، سعید سعدی، سیف الله صمدیان ، پژمان بازغی، آزاده زارعی، ساسان سالور، هادی محمدیان، بهرام رادان و... از هنرمندان، مدیران و اشخاص شناخته شده در این مراسم بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار