جمعه خبر

از رفت‌وآمد کلیات بودجه 97در مجلس تا قول‌وقرار روحانی در کرمان

تهران (پانا) - هفته ای که گذشت، عالم سیاست ایران شاهد تغییرات و اتفاقات بسیاری بود، با «جمعه خبر»، 10 خبر خاص و مهم عرصه سیاست را متفاوت و یکجا بخوانید.

کد مطلب: ۷۰۸۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد

فضاي سیاسی در کشور به واسطه آنچه مقام‌ها، شخصيت‌ها و احزاب و گروه‌های مختلف داخلی انجام مي‌دهند و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است.

آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا و البته متفاوت تر با دانستن پیش و پس اخبار روزهای گذشته، بتوانیم با ذهنی به مراتب آماده تر به استقبال آینده برویم.

سیاست شاید تنها یک علم باشد اما در کشورهای در حال توسعه بسیاری از علوم به ویژه اقتصاد را به خود وابسته کرده است به همین جهت با توانایی پیش بینی فردای سیاست، می توان بهتر و مطمئن تر گام برداشت.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی و با هدف آگاه سازی مخاطبان خود، گزارشی از 10 اتفاق مهم و رویدادهای خاص سیاست کشور را در گزارشی جمع آوری کرده که در زیر به آنها پرداخته شده است.

کلیات بودجه 97 با توقف 72 ساعته در مجلس تصویب شد

نمایندگان مجلس روز یکشنبه 8 بهمن ماه در حالی که لایحه بودجه به مدت 2 هفته در کمیسیون تلفیق چکش کاری شده بود پس از استماع سخنان 10 نماینده مخالف و موافق و محمدباقر نوبخت به عنوان نماینده دولت و یوسف نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق با ۸۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر با کلیات لایحه بودجه ۹۷ مخالفت کردند.

به دنبال مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه بودجه، این لایحه به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد تا اصلاح شود. در حالی که انتقادات بسیاری به این اقدام نادر نمایندگان در مخالفت با کلیات بودجه وجود داشت و حتی یک عضو کمیسیون تلفیق در گفت و گو با پانا اعلام کرد که نمایندگان کمیسیون حتی نمی دانند باید چه اصلاحی در لایحه صورت بگیرد، روز چهارشنبه11 بهمن ماه کلیات لایحه بودجه 97 بار دیگر در مجلس به رأی گذاشته شد که نمایندگان به این کلیات رأی مثبت دادندو قرار است جزییات لایحه بودجه 97 از روز شنبه 14 بهمن ماهدر صحن علنی ملجس بررسی و به رأی گذاشته شود.

محدودیت محصوران تا عید کمتر می‌شود

بعداز اتفاق های هفته گذشته و اعلام خروج چند ساعته زهرا رهنورد از حصر توسط الیاس حضرتی و دیدار های که مهدی دوستی و مجتبی ذوالنور، نمایندگان مجلس با مهدی کروبی داشتند، غلامرضا حیدری یکی از اعضای کمیته حصر فراکسیون امید با اشاره به اخباری به نقل از نزدیکان به محصوران مبنی بر کاهش محدودیت‌ها برای دیدار با آن‌ها منتشر شده اعلام کرد «ما امیدوار بوده و هستیم که حصر به مرور برداشته شود. هر چه به عید نزدیک‌تر می‌شویم ان‌شاءالله محدودیت‌ها کمتر خواهد شد به طوریکه اقوام و دوستان نزدیک محصورین به راحتی بتوانند با آنها ملاقات‌ کنند.»

بازدید از اوین پس از 2 روز تاخیر

بازدید نمایندگان از اوین برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر قرار بود روز یکشنبه 8بهمن انجام شود که به دلیل نامساعد بودن آب و هوا و برف و کولاک سنگین پایتخت به روز بعد یعنی دوشنبه، 9 بهمن موکول شد اما این دیدار به دلیل حضور نداشتن برخی از نمایندگان عضو هیات برای دومین بار لغو شد. بازدید نمایندگان از اوین بالاخره و بر اساس اخبار اعلام شده ساعت 14:30 دقیقه روز سه شنبه 10 بهمن ماه انجام شد.

البته لیست نمایندگان بازدید کننده در آخرین ساعات نیز تغییراتی داشت که بر اساس آن سهم فراکسیون امید بیشتر شد و به این ترتیب آقایان عزت الله یوسفیان ملانماینده آمل و محمد مهدی برومندی نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد(فراکسیون ولایی)، الهیار ملکشاهی نماینده ایلام، محمد دهقانی نماینده طرقبه، ولی‌الله نانواکنارانی نماینده بابلسر(فراکسیون مستقلین)، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اشنویه، محمد کاظمی نماینده ملایر، علیرضا رحیمی و خانم فاطمه سعیدی، نمایندگان مردم تهران (فراکسیون امید) از زندان اوین بازدید کردند.

نمایندگان در بازدید خود فیلم خودکشی داریوش قنبری را بازبینی کردند و در گزارش های بعدی اعلام کرده اند که این بازدیدها از زندان اوین ادامه دار خواهد بود.

دفاع عراقچی از دستاوردهای برجام

سیدعباس عراقچی ، معاون سیاسی وزیر امورخارجه در هفته جاری بار دیگر برای دفاع از دستاوردهای برجام مقابل دوربین صدا و سیما رفت و این بار در برنامه «جهان‌آرا» در شبکه افق در مقابل وحید یامین پور، مجری این برنامه نشست که خود را به عنوان یک منتقد معرفی کرد. مجادله 90 دقیقه‌ ای یامین پور با عراقچی باعث شد که معاون وزیر امور خارجه بارها به او تذکر دهد که بحث را از مسیر اصلی خارجی می کند و در پایان برنامه نیز به مجری تذکر دهد که باید درباره برجام از نگاه «منافع ملی» سخن گفت. عراقچی در بخش هایی از این گفت و گو، برجام را مانع فشار بر ایران دانست و تاکید کرد که ایران تاکنون این قدر مقتدر نبوده و ترامپ سعی دارد جلوی این مساله را بگیرد.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه گفت که تا وقتی از برجام نفع می‌بریم در برجام هستیم و درباره برجام هیچ مذاکره مجددی نداریم.

ناهاری با طعم شکست/ کنایه ظریف به سند سازی دولت آمریکا

به گزارش نیویورک تایمز ، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای طراحی فشار بیشتر علیه ایران، روز دوشنبه 9 بهمن نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد را به یک گردش علمی دعوت کرد تا آنچه را که مقامات آمریکایی مدعی هستند بقایای باقی مانده موشک‌های ایران و دیگر سلاح‌های غیرقانونی حوثی‌های یمن است نمایش دهد.

اما در نهایت ترامپ در مهمانی ناهار کاخ سفید موفق نشد اعضای شورای امنیت را علیه ایران قانع کند.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و نمایش قطعاتی از یک موشک و متهم کردن ایران در توئیتر خود نوشت: «مدتی قبل، آمریکا یک موشک ایرانی ارائه شده توسط سعودی ها را نمایش داد. باید به آنها گفته شده باشد موشکی که در آسمان توسط پاتریوت نابود شده کاملا سالم به زمین فرود نمی‌آید. لذا این بار قطعاتی از موشک را نشان دادند ولی با آرم مؤسسه استاندارد ایران که ما روی بسته‌های غذایی بکار می‌بریم. دوباره تلاش کنید مدرک تولید کنید!»

گزارش وزیر کشور از بازداشت‌شدگان ناآرامی های اخیر

در پی ناآرامی های اخیر در کشور اخبار ضد و نقیضی از تعداد بازداشتگان منتشر شد عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پیش از این در گزارشی محرمانه به حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در مورد این وقایع اطلاع رسانی کرده بود که تا پیش از این جزییاتی از این گزارش اعلام نشده است. از سوی دیگر ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی به پانا گفت: آمار دقیقی از بازداشت شدگان وجود ندارد زیرا دستگاه های مختلفی در بازداشت های اخیر نقش داشتند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در گزارش تازه خود درباره آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث و ناآرامی‌های اخیر اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش ارسال شده از استان‌ها و شهرستان‌ها کمتر از ۳۰۰ نفر از افرادی که در حوادث و ناآرامی‌های اخیر مرتکب جرم شده‌اند در بازداشت به سر می‌برند که پرونده آنها توسط مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

وی از وجود ۹ بازداشتی در تهران مربوط به حوادث اخیر خبر داد و گفت که در میان بازداشت شدگان تهرانی نیز هیچ یک ازدانشجویان وجود ندارند.

وزارت امور خارجه به شبهات «پالرمو» پاسخ داد

چهارشنبه گذشته ۵ بهمن ۱۳۹۶ لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ایران مطرح و به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس رسید. در پی این اقدام مجلس، مخالفت های زیادی از سوی نمایندگان جبهه پایداری و رسانه های منتقد انجام گرفت و برخی حتی این اقدام مجلس را «خیانت» دانستند. روابط عمومی وزارت امور خارجه برای رفع این شبهات به سوالات موجود در خصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته ملی (پالرمو) پاسخ داد.

تجدید میثاق مقامات عالی کشور با آرما‌ن‌های امام راحل (ره)

در آستانه دهه فجر و سالروز ورود شکوهمند امام خمینی (ره) به ایران اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین ساعات صبح روز چهارشنبه11 بهمن در مرقد مطهر امام راحل (ره) حضور یافتند و با اقامه نماز و قرائت فاتحه به مقام شامخ آن عزیز سفرکرده ادای احترام کردند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس با حضور در مرقد شهدای هفتم تیر و دولت، یاد شهیدان بهشتی، رجایی، باهنر و دیگر شهیدان بزرگوار را گرامی داشتند.

همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت صبح چهارشنبه همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) و گلزار شهدای بهشت زهرا (س)، با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان تجدید میثاق کردند.
رئیس جمهوری در این مراسم با بیان اینکه بازگشت به عقب از محالات است گفت : رژیم گذشته صدای اعتراض مردم را هم نشنید و فقط یک صدا شنید و آن انقلاب مردم بود. برای حکومتی که فقط می‌خواهد صدای انقلاب را بشنود، بسیار دیر است . حکومت‌ها باید صدای نصیحت، خواست‌، مطالبه‌، انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند.

واکنش مطهری به راه اندازی هشتگ دختران خیابان انقلاب

در پی راه اندازی هشتگ دختران خیابان انقلاب و اقدام بعضی از شهروندان در جهت کشف حجاب، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اقدامات گفت: «این‌که چهار نفر روسری خود را هوا می‌کنند، اتفاق مهمی نیست. اگر قرار بر مساله مهمی باشد باید پرسید که چرا دولت در رعایت حجاب نظارت کافی ندارد؟»

وی ادامه داد: «مشکل امروز کشور حجاب نیست و بانوان کم و بیش حجاب را رعایت می‌کنند و ما هم قائل به سختگیری نیستیم.»

این نماینده مجلس با نفی هرگونه اجبار در حجاب تاکید کرد: «امروز اجباری در حجاب در جامعه دیده نمی‌شود و هرکسی هرطور که می‌خواهد ظاهر می‌شود پس اجباری نداریم.»

روحانی در کرمان؛ از انتقال آب تا طعنه به ترامپ

حسن روحانی روز گذشته، همزمان با سالروز ورود بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی به کشور روز پنجشنبه به کرمان سفر کرد تا بعد از زلزله غم بار این استان برای نخستین بار در میان زلزله زدگان این استان حاضر شود و برای التیام دردها و محرومیت های این استان، اقدامات ضروری را انجام دهد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این سفر در اجتماع بزرگ مردم سیرجان خصوص اظهارات مداخله جویانه مقامات ایالات متحده امریکا هم سخن گفت و با یادآوری جنایات آنان علیه کشورمان گفت که در واشنگتن کسی خواب تصمیم گیری برای ملت بزرگ ایران را نبیند.

روحانی به دوران جنگ تحملیلی 8 ساله هم اشاره کرد و از کاخ سفید نشینان پرسید که ان روزها که یکی از هم پیمانان شما علیه ملت ایران از بمب شیمیایی استفاده میکرد، کجا بودید؟

روحانی در عین حال به مردم استان کرمان قول مسکن دائمی و برنامه ریزی در این خصوص داد. او همچنین در ادامه برنامه خود علاوه بر رونمایی از طرح های استان به مناطق زلزله زده استان سفر کرد و از مردم درباره مشکلات آنها پرسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار