موافقان و مخالفان بودجه چه گفتند؛ از انتقاد به بودجه صداوسیما تا تاکید بر پرهیز از سیاسی‌کاری

تهران (پانا) – در حالی که بر اساس تصمیم‌گیری مجلس تعداد ناطقان موافق و مخالف برای رأی‌گیری درمورد کلیات بودجه در جلسه امروز (چهارشنبه 11 بهمن) به 6 نفر کاهش یافته بود، موافقان و مخالفان پیش از تصویب این لایحه به ایراد نظرات خود در صحن علنی مجلس پرداختند.

کد مطلب: ۷۰۸۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد

صبح امروز مجلس شورای اسلامی به منظور جلوگیری از اتلاف وقت، وارد بررسی کلیات لایحه بودجه 97 شد که بر اساس اعلام قبلی هیات رئیسه خانه ملت، 3 موافق و 3 مخالف نظرات خود را در قالب نطق‌هایی 5 دقیقه‌ای قرائت کردند و سعی در جلب نظر آنان برای تصویب را رد کلیات بودجه کردند. آنچه را که موافقان و مخالفان بودجه 97 امروز در صحن مجلس مطرح کردند می خوانید:

موافقان:

2 برابر شدن بودجه امنیت کشور

رحیم زارع، نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی در جریان نطق خود در جهت موافقت با کلیات لایحه بودجه 97 با اشاره به شرایط امروز کشور، اظهار کرد: «باید دید این بودجه در چه شرایطی در کشور تنظیم شده، در شرایطی که مشکلات وجود دارد. اگر نرخ مالیات را افزایش می‌دادیم، به مردم فشار می‌آمد و راهی جز فروش نفت نداشتیم که نفت هم یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در کلیات بودجه کارهایی انجام شد. برای اولین بار موضوع بدهی که دولت به پیمانکاران داشت را تهاتر کردیم. ضلعی اضافه کردیم مبنی بر ضلع بانک مرکزی یعنی دولت، پیمانکاران، نظام بانکی و بانک مرکزی. به اندازه‌ای که بدهی نظام بانکی به بانک مرکزی است، بحث تهاتر پیمانکاران را در نظر گرفتیم. اگر این موضوع اجرایی شود، پیمانکارانی که از دولت طلبی دارند و به جای دیگری بدهکار هستند و نمی‌توانند طرح‌شان را جلو ببرند، اگر تهاتر شوند، در توسعه کشور موثر است.»

وی افزود: «کار دیگری که در کمیسیون تلفیق انجام شد، این بود که از افزایش هرگونه تعرفه‌ای که مردم به آن نیازمند هستند جلوگیری شد. آب، برق، گاز صنعتی، کشاورزی و خانگی که شرایط کشور را در نظر گرفتیم و همچنین از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل جلوگیری کردیم. بودجه شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها از ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و بودجه آموزش و پرورش از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان شد و افتخار می‌کنیم کشور ما که در امنیت نمره ۲۰ دارد، بودجه امنیت آن دو برابر شد.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «ما ۳۰۰۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات استانی را اضافه کردیم. همچنین دولت را به کاهش هزینه‌ها ملزم کردیم. درخصوص ایرادی که دوستان به کمیسیون تلفیق گرفتند باید گفت که ما ۷۲ ساعت فرصت داشتیم اما در ۶ ساعت آنچه مدنظر شما بود اصلاح کردیم.»

بودجه را سیاسی نکنید

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات بودجه ۹۷ در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیمات دولت در لایحه بودجه97 برای میدان دهی هرچه بیشتر به بخش خصوصی، اظهارکرد: «بارزترین ویژگی بودجه ۹۷ این بود که بودجه‌ریزی عملیاتی و افزایش مشارکت بخش خصوصی برای رهایی از اقتصاد دولتی مورد توجه قرار گرفته است. از کنار این عملکرد نمی‌توان با سطحی‌نگری عبور کرد. همکاران محترم از اصلاحات انجام شده باخبرند. انتشار اوراق مشارکت و قرضه یعنی بدهکاری دولت که در بازنگری سقف انتشار اوراق مشارکت ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.»

وی افزود: «همچنین در بخش شرکت‌های وابسته کاهش حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومانی را داریم. آنچه در دل‌مشغولی مردم و نمایندگان بود افزایش حامل‌های انرژی بود که خوشبختانه این موضوع مورد موافقت قرار نگرفت. همچنین موضوع ملی شدن اعتبارات آموزش و پرورش با نگاه عدالت‌محور که برای نخستین بار سهم بیش از ۱۰ درصد بودجه را به خود اختصاص داد که این موضوع موجب پرهیز از عدم پرداخت حقوق معلمان، حق‌التدریسان و پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته خواهد بود.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «از کمیسیون تلفیق گله دارم که از وقت ۷۲ ساعته خود به اندازه کافی استفاده نکرد اما توجه کنید که اقتصاد کشور و آینده آن را هم نمی‌توان نگه داشت. این دولت برخاسته از آرای مردم و ما نمایندگان است. به اندازه کافی مسائل و مصائب را از گذشته پیش روی خود دارد، امروز رونق در مسائل کشور محقق نمی‌شود مگر آنکه تعامل سازنده و نقادانه اثرگذار فی‌مابین دولت و خانه ملت وجود داشته باشد.»

ذوالقدر اضافه کرد: «امروز نظام جمهوری اسلامی ایران نیازمند عملکرد فراملی است. اقدام ما نباید در موضوع بودجه زیر لوای سیاسی کاری قرار گیرد. شأن نمایندگی فرای آن است که دولت، ملت و کشوری را با رد مجدد کلیات بودجه به چالش و بلاتکلیفی بکشانیم. اگر امروز آیت‌الله هاشمی در قید حیات بودند از این عملکرد خانه ملت مبنی بر رد کلیات بودجه متعجب می‌شدند.»

امکان پرداخت یارانه به 55 میلیون نفر

مجید کیانپور، نماینده مردم درود در مجلس شورای اسلامی در جریان موافقت خود با کلیات لایحه بودجه با اشاره به لزوم رسیدگی به وضعیت فرهنگیان، بیان کرد: «کمیسیون تلفیق به پاداش پایان خدمت فرهنگیان توجه خوبی کرده و ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده است که اقدام عقلایی است. همچنین دو برابر کردن مبلغ همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از اقدامات خوب کمیسیون تلفیق است.»

وی ادامه داد: «گزارش نهایی کمیسیون تلفیق در خصوص یارانه‌ها نیز به خوبی پیش بینی شده است به طوری که به ۳۳ تا ۴۵ و حتی تا ۵۵ میلیون نفر امکان پرداخت یارانه وجود دارد.»

این نماینده مجلس افزود: «پاداش پایان خدمت افرادی که ۹ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند، تغییری داده نشده است.»

به گفته نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی کلیه درآمدهای دولت در سال ۹۷ به خزانه واریز می شود.

وی همچنین گفت: «افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه نرخ بنزین نیز براساس مصوبات کمیسیون تلفیق متوقف شد که از دیگر اقدامات خوب کمیسیون تلفیق است.»

مخالفان :

بودجه 97 مبتنی بر عملکرد دستگاه ها نیست

هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی جزء مخالفان کلیات لایحه بودجه 97 بود که در نطق میان دستور خود با تاکید بر این مهم که بودجه 97 ارائه شده توسط دولت مبتنی بر عملکرد نیست، اظهارکرد: «در جلسه قبل کلیات بودجه با توجه به اینکه ۱۲۰ نفر به آن رای ندادند، رد شد. با توجه به محدودیت آیین‌نامه‌ای و فرصت کمی که در اختیار کمیسیون تلفیق بود، این سوال مطرح است که آیا توانستیم نظر مخالفان کلیات بودجه را تامین کنیم. البته کمیسیون تلفیق تمام تلاش و کوشش خود را کرد. اما محدودیت در آیین نامه باعث شد تا نتوانند فرصت کافی داشته باشند و این مسئله به اصل ۵۲ قانون اساسی برمی‌گردد که وظیفه تهیه و تدوین بودجه را به عهده دولت و بررسی و تصویب آن را به عهده مجلس قرار داده است لذا همکاران عنایت داشته باشند ما در کمیسیون تلفیق به دلیل محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای تمام خواسته های کسانی که کلیات بودجه را در جلسه گذشته رد کردند نتوانستیم حل کنیم اما تلاشهای زیادی صورت گرفت، مانند کاهش ۲۰ درصدی اوراق مشارکت.»

وی ادامه داد: «در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشتیم که البته باز هم ۲۰ میلیون نفر باید حذف شوند تفاوتی بین ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون نفر از نظر آثار اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد و اگر کلیات تایید شود حتما باید در تبصره ۱۴ گفته شود که این نکته مورد ملاحظه قرار گیرد.»

این نماینده مجلس همچنین گفت: «بحث بعدی بودجه شرکت‌های دولتی است که مهم‌ترین آنها مربوط به شرکت ملی نفت است که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمدها و هزینه‌های شرکت نفت را در صورت تصویب این بودجه، تصویب کرده‌ایم. آیا بودجه شرکت نفت را توانستیم بررسی کنیم که پاسخ آن منفی است. لذا اگر مشکلاتی مانند گزارش تفریغ بودجه پیش آید، پاسخی نداریم. لذا ما باید حتما نگاهی به بودجه سال‌های گذشته داشته باشیم و اگر عملکرد ضعیفی دارد نکات را در بودجه سال بعد رعایت کنیم.»

توجه به صداوسیما در بودجه مقدم بر مردم شده است

قاسم میرزایی نکو، نماینده اصلاح طلب مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی که از اعضا فراکسیون امید نیز محسوب می‌شود جزء معدود اصلاح طلبان مخالف کلیات لایحه بودجه 97 محسوب می‌شد که در جریان نطق خود در صحن علنی بهارستان اظهارکرد: «متاسفانه در جدول برداشت از صندوق توسعه ملی، توجه به صداوسیما مقدم بر وضعیت معیشتی مردم است. باید در اولویت‌های کشور به ویژه در بودجه صداوسیما و مسائل نظامی تجدید نظر شود و به نان شب مردم توجه ویژه شود هرچند که این دو مورد جزو اولویت‌های کشور باشد.»

وی با اشاره به سخنان برخی مسئولان قوه قضائیه مبنی بر اعلام اسامی مفسدان قضایی نیز یادآور شد: «کاش رئیس قوه قضائیه اعلام می‌کرد نام قضات خود را اعلام می‌کند چرا که ۹۹ درصد از آنها درستکارند و از مشکلات معیشتی رنج می‌برند.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «اساتید صاحب نظر به ویژه در دوران بازنشستگی در همه جای دنیا ارتقا می‌گیرند. مثلا در انگلیس ۵ هزار پوند و در عراق ۵ هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند اما قضات در ایران با چه وضعیتی روبرو هستند؟»

میرزایی نکو سپس انتقاداتش به اولویت‌های کشور در لایحه بودجه ۹۷ را متوجه اعتراضات اخیر کرد و یادآور شد: «طیف حاضر در این اعتراضات نوعا جوانانی بودند که مشکل اشتغال و ازدواج داشتند. آقای لاریجانی ۲۳ مورد از دغدغه‌های کشور را در نشستی برشمردند ولی به جز یکی دو مورد به بقیه توجهی نشد.»

به گفته میرزایی نکو رای بی حساب و کتاب به کلیات لایحه بودجه ۹۷ شرایط کشور را تغییر می‌دهد.

این مقام مسئول اضافه کرد: «در شهرستان دماوند هنوز 10 درصد بودجه ۹۶ را هم جذب نکرده‌ایم چه برسد به بودجه‌هایی که قرار است برای سال آینده تصویب ولی پرداخت نشود.»

باید به صادرکننده بنزین تبدیل شویم

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی که نزدیکی خاصی به جبهه پایداری های خانه ملت دارد در جلسه علنی امروز (چهارشنبه)مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه نطق کرد و با تامید بر لزوم کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، اظهارکرد: «در شرایطی که افزایش تولید، کاهش هزینه و عدم وابستگی به نفت و کاهش خام فروشی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، صادرات روزانه ۲.۵ میلیون نفت خام چه توجیهی دارد؟ چرا باید خام فروشی شده و بنزین وارد کنیم آن‌هم در شرایطی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیشرفت ۹۵ درصدی داشته و ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین را در روز دارد اما فاز اول و دوم آن به خاطر نیاز ۳۰۰ میلیون یورویی معطل مانده است و تکمیل نمی‌شود.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: «باید به صادرکننده بنزین تبدیل شده و از واردات بنزین خودکفا شویم. البته تا زمانی که سهم ۴.۵ درصدی شرکت نفت از صادرات و میعانات گازی وجود دارد، انگار راهی جز این در کشور نیست و تلاشی برای خودکفایی در تولید داخل دیده نمی شود. انگار گلوگاه‌های نفت در اختیار افراد معلوم الحال است.»

حاجی دلیگانی وضع مالیات سنگین در شرایط رکود شدید را نادرست دانشت و بیان کرد: «این وضعیت باعث می‌شود که صاحبان تولید به ورشکستان اقتصادی تبدیل شوند.»

وی تاکید کرد که افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی در شرایط اقتصادی منطقی نیست. باید به جای آن هزینه‌ها را کاهش داد.

بر اساس این گزارش بعد از موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه97، محمد باقر نوبخت به دفاع از بودجه پرداخت و با تاکید بر لزوم تصویب آن خبر از قابل اجرا بودن نظر نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه داد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای سالامی نیز در اظهاراتی به نوعی از نمایندگان خواست که به کلیات لایحه بودجه 97 رای مثبت دهند و کشور را با مشکل جدیدی مواجه نسازند.

بر اساس آیین نامه، مجلس تنها یکبار می تواند به کلیات لایحه بودجه رای مخالف دهد و در صورت عدم موافقت نمایندگان در بار دوم، لایحه بودجه به دولت برگشته و دولت باید لایحه یک یا 2 دوازدهم تقدیم مجلس کند.

بعد از این اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 182 رای موافق و 73 رای مخالف، کلیات لایحه بودجه 97 را تصویب کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار