در گفت‌وگو با پانا

تدوینگر «زنانی با گوشواره های باروتی»: این فیلم حکایتی از نیمه پنهان جنگ داعش دارد

تهران (پانا) - تدوینگر فیلم «زنانی با گوشواره های باروتی» از مراحل تدوین و حرف‌های گفته نشده این فیلم سخن گفت.

کد مطلب: ۷۰۷۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد

فاطمه بنیادی تدوینگر فیلم «زنانی با گوشواره های باروتی» با بیان اینکه این فیلم تا چه میزان بر احساسات زنانه وی تاثیر گذاشته گفت: وقتی زنانه به این ماجرا نگاه می کنید دچار احساس دوگانه‌ای می شوید، احساسی مبهم و در عین حال غم انگیز!

وی افزود: مخاطب این فیلم در بخشی از این مستند با زن و بچه داعشی روبه‌رو می‌شوید که در کمپ بی پناه و زخمی هستند، حال این تفکر ایجاد می شود که اکنون باید با این زن که از داعش دفاع می‌کند چگونه برخورد کنم؟ باید با او دشمنی کنم یا به به خاطر بی‌پناهی‌اش به او کمک کنم؟ این همان احساس دوگانه‌ای است که برای پشت صحنه داعش وجود دارد؛ البته پشت صحنه به معنای زنانی که دیده نمی شوند.

بنیادی با اشاره به اینکه این فیلم احساسی دو گانه و عجیب به مخاطب القا می کند، توضیح داد: این همان احساس دوگانه عجیبی است که حتی مخاطب هم با دیدن فیلم آن را احساس می کند. داعش تفکری زنده است، اما مخاطب ما با آن دشمن است.

فاطمه بنیادی با اشاره به مهم‌ترین چیزی که در این فیلم به آن پرداخته شده است، تصریح کرد: مهم‌ترین هدف این روایت بخش دیده‌نشده جنگ است که در واقع همان ریشه جنگ است نه به آن معنا که جنگ از آن شکل می گیرد بلکه به آن معنا که به جنگ و سربازان حیات می بخشد.

وی ادامه داد: زن یعنی مادر و مادر یعنی فرزند و فرزند یعنی نسل بعدی؛ با از بین بردن سربازان داعش تفکر داعشی از بین نمی رود و حضور زن های داعشی نشان دهنده وجود این تفکر است. در این فیلم حضور این تفکر در زندگی و تلاش فعالان اجتماعی برای خاموش کردن آن به خوبی نشان داده شده است.

تدوینگر مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» با اشاره به عکاسی که حین فیلمبرداری در جنگ از دنیا رفت، گفت: این عکاس جزو تیم ایرانی فیلمبرداری نبود بلکه عضو تیمی بود که خانوم نور عضو آن بود، متاسفانه وی جلوی دوربین ما حین کار شهید شد.

وی افزود: امیدوارم این فیلم بتواند تلنگری به ما هم در زمینه زنانگی و هم روزنامه‌نگاری جنگ که تلاش شده است برای صلح باشد، بزند.

خلاصه این فیلم به شرح زیر است:

مستند زنانی با گوشواره های باروتی، ساخته‌ی رضا فرهمند، کارگردان آثاری چون «خونه به خونه»، با پرداختن به زنان و کودکانی که در جنگ داعش بوده‌اند، با ژورنالیستی به نام نور همراه می‌شود تا برای اولین بار تصاویری از این زنان را در قالب مستندی نمایش دهد. طبق ادعای دست‌اندرکاران، این مستند دارای تصاویری است که تا به حال در هیچ فیلم مستند یا رسانه‌ای به نمایش در نیامده است. مستند زنانی با گوشواره‌های باروتی یکی از نامزدهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجراست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار