نمایش آمریکا در شورای امنیت یک بار دیگر شکست خورد

تهران (پانا) - دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای طراحی فشار بیشتر علیه ایران، روز دوشنبه نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد را به یک گردش علمی دعوت کرد تا آنچه را که مقامات آمریکایی مدعی هستند بقایای باقی مانده موشک‌های ایران و دیگر سلاح‌های غیرقانونی حوثی‌های یمن است نمایش دهد.

کد مطلب: ۷۰۷۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش نیویورک تایمز، نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین در مهمانی ناهار دونالد ترامپ در کاخ سفید شرکت کردند. او در این جلسه نیز آنها را برای مقابله «‌با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه » تحت فشار قرار داد.

این قطعات موشک در کنار دیگر تجهیزات نظامی برای اولین بار، ماه گذشته از سوی نیکی هلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نمایش داده شد. او این مدارک را به عنوان اسناد نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد از سوی ایران برای حمایت از حوثی‌های یمن ارائه کرد .

در آن زمان، کارشناسان سلاح گفتند که این نمایش در اثبات هر گونه نقض ایران از هر تحریمی شکست خورده است.

نیویورک تایمز نوشته است روشن نیست‌ که اقدام نیکی هیلی در به راه انداختن تور روز دوشنبه و دعوت از همکارانش در شورای امنیت سازمان ملل متحد پرونده مورد نظر دولت (در مقابله با ایران) را تقویت کرده است.

خبرنگاران در این مراسم دعوت نبوده‌اند و عکس‌های منتشر شده از دفتر نیکی هلی نیز تکه‌هایی از فلز متال را نشان می‌دهد. هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر آیتم‌ها بخشی از نمایشی بود که او در ماه دسامبر نیز اجرا کرده بود. منشا قطعات نمایش داده شده، از جمله زمان و جایی که جمع آوری شده بودند، مشخص نیست.

نیکی هیلی در بیانیه‌ای که منتشر کرده اعلام کرده است که «ما می‌خواستیم اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعات را ببینند و خودشان تصمیم بگیرند. ما باور داریم که شورای امنیت امروز شاهد آن است که ایران تعهدات بین المللی خود را نادیده گرفته است.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییتر خود نوشته است که تور شکست خورده، تلاش دوباره‌ای از سوی آمریکا بود. ظریف نوشت: « ترامپ و یارانش در تلاشند تا از طریق تطمیع و ارائه شواهد جعلی تهیه شده توسط یک همسایه در حال جنگ، ادبیاتی ایران‌هراسانه در شورای امنیت ایجاد کنند [اما] این تنها همان همسایه عاجز و همدستانش در ارتکاب جرایم جنگی را قانع می‌کند»

اکثر 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از اظهار نظر درباره این تور یک روزه خودداری کرده اند.

جاناتان آلن، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد در توئیتر خود نوشته است که نمایش ارائه شده ثابت می‌کند که ایران سلاح‌هایی را که حوثی‌ها‌ در یمن از آن استفاده می‌کنند ساخته است، با وجود این، این شواهد دولت ایران را به نقض تحریم‌ها متهم نمی‌کند.

او عکسی از جوشکاری بر روی یک موشک منتشر کرده و گفته است که این عکس نشان می‌دهد که سلاح «‌احتمالا به منظور قاچاق، نصف شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار