در گفت و گو با پانا

مرتضی شعبانی: «زنانی با گوشواره های باروتی» به آسیب های داعش و جنگ در عراق می‌پردازد

تهران (پانا) - مرتضی شعبانی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زنانی با گوشواره های باروتی» معتقد است، ساخت فیلمی با مضمون داعش و آسیب‌های واردشده به مردم عراق و سختی‌های زنان آنها می‌تواند جامعه جهانی را به ظلمی که به این مردم شده است،آگاه سازد.

کد مطلب: ۷۰۷۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد

مرتضی شعبانی تهیه‌کننده فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» در گفت‌وگو با پانا درباره چگونگی ساخت این فیلم گفت: «زنانی با گوشواره‌های باروتی» درباره یک زن عراقی ژورنالیست جنگ با نام نور الحلی است که وارد جنگ می‌شود و قصه مستند با این ژونالیست آغاز و ما از طریق این خانم وارد مکان‌های مختلفی می‌شویم تا زن‌هایی را که در مواجهه با داعش اتفاقی برایشان رخ داده است، ببینیم .

وی ادامه داد: این فیلم بین دیگر فیلم‌های مستندی که درباره داعش ساخته شده‌اند برای اولین بار آن چیزی که در چند سال اخیر در خاورمیانه و غرب آسیا اتفاق می افتد را به نمایش می‌گذارد. شاید «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اولین فیلمی باشد که به این صورت به آسیب‌های جدی داعش و جنگ در عراق می‌پردازد، در واقع دوربین به صورت آزاد وارد شهر «موصل» و «تلعفر» می‌شود و با جریان آزادسازی آنجا همراه می‌شود .

شعبانی با اشاره به آسیب‌های واردشده به زنان آن شهرها عنوان کرد: بخشی از زن‌هایی که در این مستند می‌بینیم قربانیان داعش هستند مانند زنان ایزدی منطقه کوجو که برده داعش بودند. همچنین در این مستند وارد کمپ زنان داعشی عراقی و زنان داعشی غیر عراقی که شامل ترک‌ها، روس‌ها و دیگر کشورها بودند، می‌شویم. این فیلم خانواده‌های آسیب دیده از جنگ را نشان می‌دهد که اکثر مردانشان خانواده را رها کرده‌اند و به جنگ رفته‌اند .

وی افزود: خیلی خوب است که توانستیم این خانواده‌ها را پیدا کنیم و طوری با آنها رابطه بگیریم که بتوانند به ما اعتماد کنند و در نهایت بتوانیم یک فیلم مستند ویژه تولید کنیم .

این تهیه کننده با اشاره به شناختی که سال‌هاست با رضا فرهمند دارد توضیح داد: فکر می‌کنم که همکاری ما تقریباً به 10 سال پیش بازمی گردد و این همکاری تنها در انحصار این فیلم نبوده، اولین همکاری ما در سال 87 شکل گرفت .

تهیه کننده فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» با اشاره به هزینه‌هایی که برای این فیلم مستند شده است تصریح کرد: فیلم مستند نسبت به فیلم‌های سینمایی هزینه کلانی ندارد، این فیلم در مناطق کاملاً جنگی ساخته شده است مثلاً در هنگام تصویربرداری یک خمپاره به محل حضور ما اصابت کرد و تصویربردار عراقی مستند شهید شد و صدابردار کار را نیز موج انفجار گرفت و مترجم نیز با ترکش آسیب دید، در این فیلم گروهی از جانشان گذشتند و برای این فیلم زحمت کشیدند و این حرکت آنها با هزینه قابل جبران نیست .

وی ادامه داد: برای این فیلم حدوداً 200 میلیون هزینه شده با اینکه کم است ولی شرایطی ایجاد شده که یک فیلم 200 میلیون تومانی با فیلم‌های چند میلیاردی در این جشنواره رقابت می‌کند .

وی در پایان سخنانش گفت: امیدوارم مخاطبان این فیلم را دوست داشته باشند و بخواهند که بدانند در شمال عراق چه می‌گذرد و این جنگ چه آسیب‌های جدی بر مردم و شهرها گذاشته است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار