در گفت‌وگو با پانا

ذوالقدر، نماینده تهران در مجلس: صندوق‌های بازنشستگی در مرز بحران قرار دارد

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید مشکلات مالی صندوق‌های بازنشستگی در مرحله بحرانی است، بحرانی که می‌تواند اقتصاد کشور را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار دهد.

کد مطلب: ۷۰۷۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد

فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مشکلات بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی گفت: در كشور با وجود بالا رفتن بارمسئولیت و هزینه‌های زندگی در میان بازنشستگان، چتر حمایتی مناسبی برای این قشر تعریف نشده است و صندوق‌های بازنشستگی كه قرار بود مأمنی برای دریافت مستمری حداقلی باشد به واسطه كسورات و معضلاتی كه در آن‌ها پدیدار شده است، نتوانسته‌اند نقش خود را به درستی ایفا كند.

وی افزود: موضوع مستمری بازنشستگی بیشتر روی طبقه كارگر كه سطح درآمدی پایینی دارند متمرکز است، زیرا فرض بر این است که افراد پردرآمد از محل سایر منابع شخصی، خود را در مواجهه با دوران سالمندی مصون کرده‌اند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: هدف از مستمری بازنشستگی تأمین یک فضای ایمن برای اقشار ضعیف بوده است اما تجربه سال‌های اخیر و مطالبات ابتر مانده مستمری بگیران نشانگر ناکارآمدی عملکرد صندوق‌های بازنشستگی دارد. از عمده دلایل حرکت این صندوق‌ها به طرف ورشکستگی و عدم اجرای تعهدات می‌تواند وابستگی بیش از حد آنها به دولت باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جایی که وظیفه دولت صرفاً حقوق دادن به شاغلان است، بار هزینه‌های پرداخت حقوق شاغل و بازنشسته‌ ها بر عهده آن قرار می‌گیرد و با توجه به کسری بودجه کشور، اجرای تعهدات دولت با دشواری‌های بسیاری همراه می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مشکلات مالی صندوق‌های بازنشستگی در مرحله بحرانی است، گفت: این بحرانی است که می‌تواند اقتصاد کشور را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار دهد. این معضل در حالی به‌وجود آمده است كه جمعیت فعلی كشور جوان است و ظرف 30 سال آینده با حجم انبوهی از بازنشستگان روبه‌رو هستیم که انتظار دارند در سن بالا از رفاه و معیشت متناسبی برخوردار باشند.

ذوالقدر با بیان اینکه چالش صندوق‌های بازنشستگی باید در رأس برنامه‌های بودجه‌گذاری، اقتصادی و اجتماعی دولت قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به وارونگی جمعیت که بر اساس هرم سنی در سال‌های آینده تجربه خواهیم کرد، این ضرورت وجود دارد که در کوتاه‌مدت راهکار اقتصادی پایدار برای خروج از این بحران را تدوین کرد چرا که آسیب آن متوجه اقشار کم‌درآمد جامعه می‌شود. علاوه بر آن باید در بلندمدت سازوكارهای پایدار برای پویایی صندوق‌ها تدوین شود چراكه تكرار اشتباه، خود اشتباه بزرگتری است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: از آنجا که یکی از منابع تأمین مالی در نظام بازنشستگی، مالیات بر كار با برچسب حق بیمه است و با توجه به وارونگی هرم جمعیتی، مشخص است که میزان بیمه‌پردازان نسبت به مستمری بگیران كمتر خواهد شد. این وضع به آن معناست که خروجی بیشتر از ورودی خواهد بود .

وی ادامه داد: بنابراین نوآوری و خلاقیت عملكردی در این نظام ضروری است . یعنی ساختار آن باید از هرگونه مداخله سیاسی به دور باشد و ضمن ارتقای انگیزه مشارکتی بیمه‌پردازان، قدرت مالی صندوق‌ها طوری تضمین شود که در سبد رشد اقتصادی دارای شاخص مثبت عملکردی باشد. در این صورت بار اقتصادی مضاعفی که بر دوش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد، سبک شود.

ذوالقدر تصریح کرد: برخورداری از حق مستمری برای بازنشستگان حق اكتسابی است و این حق را از محل درآمد خود در سال‌های اشتغال کسب کرده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود كه درآمد مستمری‌بگیران همگام با ارتقای استانداردهای زندگی شاغلان افزایش یابد و این میسر نمی‌شود مگر آنکه در واگذاری‌ها و منابع سرمایه‌ای این صندوق‌های بازنشستگی بازنگری شود.

وی افزود: مجلس هم با توجه به نقش قانون‌گذاری می‌تواند در بخش تأمین منابع سرمایه‌ای صندوق‌ها و هم در بخش واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به صندوق‌های بازنشستگی کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار