در صحن علنی مجلس

نوبخت: رای منفی به کلیات بودجه، 72 ساعت وقت مجلس را تلف می‌کند

تهران (پانا) - رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورمان که از صبح امروز در مجلس حاضر بود، رای منفی به کلیات لایحه بودجه را باعث اتلاف 72 ساعته وقت نمایندگان دانست.

کد مطلب: ۷۰۷۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد

محمدباقر نوبخت در نشست علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات بودجه سال 97، با اشاره به اظهارات موافقان و مخالفان لایحه بودجه، بیان کرد: با تشکر از نمایندگان مخالف گزارش کمیسیون که نظرات خود را بیان کردند از نمایندگانی که از لایحه و گزارش کمیسیون تلفیق دفاع کردند به جهت بیان نکته‌های مثبت این گزارش تقدیر می‌کنم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: مجلس امروز بعد از استماع بیانات مخالفان و موافقان در مرحله یک تصمیم قرار گرفته است؛ این تصمیم قطعاً بر پایه شاخص مشخصی خواهد بود که بتواند مناسب با این تصمیم انتخاب شود، تصمیم مجلس تصویب کلیات لایحه بودجه است یا خیر.

وی ادامه داد: مجلس امروز در خصوص بودجه سال 1397 تأیید یا عدم تأییدی ندارد بلکه فقط تصویب کلیات مطرح است؛ شاخص که می‌تواند به ما کمک کند که آیا ما و وجدانمان، خدایمان و مردمی ببینند که آیا نمایندگانشان به حق با شاخص درست عمل کردند.

سخنگوی دولت با اشاره به قوانین موجود در کشور، اظهار کرد: مهم این است که از چه شاخصی برای چه موضوعی استفاده شود، موضوع ما بودجه است، ماده 1 قانون محاسبات عمومی این بودجه‌ای که قرار است توقعات ما را برطرف می کند ما بدانیم چه ظرفیتی در این بودجه است، این بودجه قرار نیست به همه مشکلات کشور پاسخ مثبت طی یک سال بدهد.

وی افزود: طبق ماده 1 قانون محاسبات عمومی بودجه سال 97 از یک سو پیش‌بینی از درآمد و منابع تأمین اعتبار و از سوی دیگر یک برآورد از مصارفی است که اگر در راستای سیاست‌های مورد نظر هزینه شود می‌تواند ما را به اهدافی که مورد نظر داریم، نایل کند؛ این خلاصه و منطوق ماده 1 قانون محاسبات عمومی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورمان اضافه کرد : بودجه 2 حرف دارد یکی پیش‌بینی منابع و مصارف و دیگر سیاست‌ها و اهداف است، هر نماینده اگر در خصوص پیش‌بینی منابع و مصارف مشکلی می‌بیند رأی ندهد، در صورتی که نسبت به سیاست‌ها و اهدافی که در این لایحه و در این گزارش از کمیسیون تلفیق دنبال می شود اعتراض دارد و آن را اهداف یک سند فرادست یعنی برنامه ششم نمی‌داند حتما رأی ندهد.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت، یادآور شد: با اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع تبدیلی، تکمیلی و صنایع گلخانه‌ای 67 هزار فرصت شغلی در کشور با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با سیاست‌های فعال بازار کار و طرح کار ورزی 221 هزار فرصت شغلی در لایحه دولت برنامه‌ریزی شده بود و ما به این اهداف دست می‌یابیم، افزود: مجموعا در حوزه گردشگری یک میلیون 33 هزار فرصت شغلی در لایحه بودجه 97 پیش بینی شده است که اجرایی می‌شود.

نوبخت ادامه داد: آثار برنامه‌های عنوان شده در اقتصاد کشور دیده خواهد شد و می‌توانیم بر این اساس این برنامه به رشد 6 درصد اقتصادی دست یابیم.

وی یادآور شد: همچنین با برنامه ارائه شده می‌توانیم به رشد سرمایه‌گذاری 11.2 درصد برسانیم و نرخ تورم یک رقمی نگه داریم و در سال 97 نرخ بیکاری را حداقل یک واحد درصد کاهش خواهیم داد.

نوبخت همچنین گفت: چنانچه داوری در خصوص این لایحه خواهیم داشت باید ببینیم این لایحه منطبق بر اهداف و سیاست‌های بالادستی نظام است یا خیر و پس از آن نسبت به آن تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خاتمه با اشاره به این مهم که باید به پیامهایی که به جامعه مخابره می کنیم، اهمیت دهیم، یادآور شد: رأی منفی به لایحه بودجه 97 و بازگشت این لایحه به کمیسیون تلفیق جز اینکه 72 ساعت کار بررسی بودجه را به تأخیر بیندازد و پیام منفی به جامعه‌ای که نیاز به نشاط دارد، منتقل کند، نتیجه ای ندارد، پس رأی مثبت دهید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار