در جریان بررسی در صحن علنی

آنچه که مخالفان از لایحه بودجه 97 گفتند

تهران (پانا) – مخالفان لایجه بودجه 97 در انتقاد از لایحه دولت به موضوع خشکسالی، محیط زیست و حقوق های نجومی اشاره کردند و از بهارستان‌نشینان خواستند که به دلیل چنین اشکالاتی به بودجه رأی مثبت ندهند.

کد مطلب: ۷۰۶۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در هوای برفی پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشورمان با هدف رسیدگی به لایحه بودجه 97 و رای گیری پیرامون کلیات آن برگزار شد و موافقان و مخالفان هرکدام پشت تریبون رفتند و سعی در جلب نظر نمایندگان کردند.

با وجود آنکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان نزدیک به جناح اصولگرایان در صف مخالفان کلیات بودجه 97 قرار داشتند نام برخی از نمایندگان نزدیک به جناح اصلاحات و اعتدال گرایان نیز در بین مخالفان دیده می‌شد. مشروحی از آنچه مخالفان بودجه دولت در مجلس مطرح کردند را می‌خوانید:

فولادگر: نظام بودجه‌ریزی را اصلاح کنیم

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) ابتدا مخالف بودن خود را به معنی نادیده گرفتن زحمات دولت، کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه و بودجه در خصوص این لایحه ندانست و در خصوص دلایل مخالفت خود با برنامه بودجه سال ۹۷ اظهار کرد: همچنان ساختار بودجه‌ریزی شیوه قبلی است که البته اصلاحات اندکی دارد. بودجه عملیاتی و بودجه انعطاف پذیر و متناسب با درآمدها تعریف دارد، اما هنوز نظام بودجه‌ای ما ثابت است .

وی ادامه داد: بخش‌هایی از بودجه را در شیوه بودجه ریزی عملیاتی آوردیم ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم بودجه‌ریزی ما عملیاتی است. تا وقتی این ساختار اصلاح نشود نمی‌توانیم بگوییم این موضوع بی نقص است. امیدواریم با حرکتی که سازمان برنامه و بودجه آغاز کرده، مشکلات نظام بودجه ریزی برطرف شود.

فولادگر در خصوص ایراد دیگر خود نسبت به لایحه بودجه ۹۷ گفت: دو سوم ارقام بودجه از نظارت و بررسی‌های مجلس خارج است. ۱۲۰۰ هزار میلیارد رقم کلی است و حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌ها، بانک‌ها، و مراکز انتفاعی است. چند نفر از ما توانسیتم به این ارقام وارد شویم؟ درست است اینها شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت هستند و ارقامشان در جدول وجود دارد ولی به چه میزان به آن وارد شدیم که این مشکل هم به همان ساختار بودجه‌ریزی برمی‌گردد؟ چه زمانی قرار است این موضوع اصلاح شود؟

سعیدی: نظام اداری ما در حال ترکیدن است

زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی از معدود نمایندگان نزدیک به جریان اصلاحات و اعتدال مخالف کلیات بودجه است که در اظهاراتی با اشاره به وضعیت فعلی کشور، گفت: همه ما اذعان داریم که بودجه مهم‌ترین سند مالی کشور است. در بودجه هم از بخش خصوصی استقراض شده و هم برداشت از صندوق توسعه ملی را شاهد هستیم. همچنین نظام اداری ما در حال ترکیدن است و دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد پیشنهاد داده است.

وی با بیان اینکه از سال ۷۷ به بعد روند نزولی بودجه عمرانی پایه‌گذاری شده، خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته بودجه عمرانی از ۳۷ درصد فراتر نرفت و با این وضعیت نمی‌توان انتظار عمران و آبادانی داشت.

سعیدی ادامه داد: چاپ اوراق و اسناد در بودجه در طول پنج تا ۱۰ سال آینده آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باعث افزایش بدهی دولت می‌شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه تا زمانیکه برنامه‌ای برای اشتغال ارائه نشود دولت قادر به اشتغالزایی نیست، گفت: در موضوع یارانه‌ها حس بی‌عدالتی باعث می‌شود مردم از یارانه‌شان نگذرند. دولت باید جرات کند و برنامه منظم و منسجمی برای یارانه‌ها ارائه دهد و از دهک‌های پایین هم حمایت کند تا منابع آن صرف ایجاد اشتغال شود. اینگونه برنامه‌ریزی قطعا به مصلحت کشور و مردم نیست.

سلیمی: افزایش 200 درصدی برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه 97

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی از دیگر مخالفان کلیات لایحه بودجه است که نزدیکی خاصی به جنناح اصولگرای خانه ملت دارد و با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۷، ۲۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کند، اظهارکرد: برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۷، ۲۰۰ درصد افزایش می‌یابد که نتیجه آن مبتلا شدن صندوق به حساب ذخیره ارزی خواهد بود .

وی ادامه داد: با اینکه پیشنهاد دولت در بودجه عمومی ۳۶۷ میلیارد تومان است و کمیسیون تلفیق بر آن افزوده است، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه پنهان در این لایحه وجود دارد.

سلیمی از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای تسعیر نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۷ سخن گفت و یادآور شد: این مبلغ در بودجه سال قبل ۴۵ هزار میلیارد تومان بود.

بنیادی: 65 هزار پروژه استانی بر دوش دولت سنگینی می کند

بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر در مجلس در جلسه علنی امروز خانه ملت در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد: در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است .

وی ادامه داد: امروز همه با نگرانی به ارزیابی بودجه ۹۷ خواهیم پرداخت .این لایحه در نگاه اول به نظر می‌رسد برای شرایط اقتصادی سختی نوشته شده و این در حالی است که سررسید بدهی‌های دولت‌های قبل فرارسیده و 6 هزار پروژه ملی و ۶۵ هزار پروژه استانی نیمه تمام بر دوش دولت سنگینی می کند .

این نماینده مجلس با تاکید بر بزرگی اقتصاد ایران، خاطرنشان کرد: نوشتن چنین بودجه‌ای با تمامی کاستی‌ها و کسری‌های موجود محدودیت شرایط منابع مالی را فریاد می زند. اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است. در دنیای امروز و دگرگونی‌های حال خاورمیانه و هزینه‌هایی که در آن متحمل شدیم باید بتوانیم سهم بالای اقتصادی خود را به دست بیاوریم. انتظار می‌رفت که بودجه ۹۷ علاوه بر تعقیب جهش اقتصادی کشور طرحی برای حضور در اقتصاد جهانی داشته باشد.

ابطحی: بودجه 97، بادکنکی است

سیدمحمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی که جز اصولگرایان مجلس و جبهه پایداری های محسوب می شود با انتقاد از پیش‌بینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان برای اوراق مالی در بودجه ۹۷، گفت که این میزان اوراق مالی،‌ بودجه را بادکنکی می‌کند .

وی ادامه داد: شورای نگهبان باید پاسدار قانون اساسی باشد لذا باید بگویند بودجه چطور طبق اصل ۵۲ تنظیم شده است. متاسفانه بودجه خلاف اصل ۵۲ تنظیم شده و سوال اینجاست که چرا شورای نگهبان تذکر نمی‌دهد که اصل ۵۲ رعایت شود.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه پیش‌بینی درآمدها در بودجه ۹۷ باید به شکل کارشناسانه انجام شود، یادآور شد: متاسفانه درآمدها شفاف نیست و ما منابع پوچ و پوک زیادی در لایحه بودجه داریم. گفته می‌شود برای واگذاری باید رقمی پیش‌بینی شود، مگر این رقم در سال ۹۶ محقق شده است؟ از چه منبعی می‌خواهید آن را تامین کنید. آیا می‌خواهید با کلمات بازی کنید و مردم را سرگرم کنید؟

ابطحی افزود: برای تامین کسری بودجه از استقراض، مالیات و اوراق مشارکت استفاده می‌شود اما آیا این کار درستی است و به کسری پنهان دامن نمی‌زند؟ ما می‌خواهیم کسری‌ها را با واگذاری اوراق جبران کنیم که داستان غم‌انگیزی است.

فرهنگی: تغییرات بودجه نگرانی های مردم را رفع نکرده

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز به بیان انتقاداتی از لایحه بودجه و همچنین نحوه رسیدگی به آن در کمیسیون تلفیق مجلس پرداخت و درخواست کرد که در جریان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس به انتقادات و اصلاحاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، برای رفع ایرادات لایحه بودجه توجه شود .

وی ادامه داد: انتظار همگان در جامعه از لوایح بودجه ایجاد تحول مثبت در اداره کشور است و ما حتی در این راستا می‌بینیم که در برخی از کشورها مجالس آنها تنها به وظیفه بررسی لایحه بودجه می پردازند و کاری به اصلاح قوانین و موارد مرتبط با آن ندارند و این موضوع به خاطر اهمیت و تاثیرگذاری بودجه در زندگی بخش‌های مختلف جامعه است.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه در لایحه بودجه ۹۷ مورد توجه قرار نگرفته است، تصریح کرد: در برنامه ششم بر موضوع توجه جدی به کاهش حجم دولت تاکید شده است، ولی متاسفانه در لایحه بودجه این موضوع را شاهد نیستیم و شاهد متورم‌تر شدن حجم دولت با اتخاذ بررسی سیاست‌های نادرست و افزایش بودجه جاری هستیم. از دیگر سو کمیسیون تلفیق نیز متاسفانه این تورم را به رسمیت شناخته است.

میرزایی: جهت گیری بودجه به سمت رفع بحران خشکسالی نیست

جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی که از دیگر اعضای فراکسیون امید که منتقد و مخالف کلیات بودجه بود با اشاره به اینکه به گفته کارشناسان و اذعان مجامع بین‌المللی، کشور ما با بحران خشکسالی و کمبود آب مواجه است، اظهارکرد: نباید با بارش برف و باران که در چند روز اخیر روبرو بودیم بحران آب را به فراموشی بسپاریم. ما در همه جلسات درباره کمبود آب صبحت کردیم اما جهت‌گیری بودجه به سمت رفع بحران خشکسالی نیست.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۷ منابعی به سازمان ها برای بحران خشکسالی اختصاص داده شده که کارکرد آنها در این زمینه مشخص نیست.

این مقام مسئول با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره ممنوعیت افزایش حقوق برخی مقامات و اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها در بودجه ۹۷ اضافه کرد: برخی تصمیمات ما را به یاد دولت گذشته می‌اندازد. به نام عدالت بحث افزایش حقوقها به گونه‌ای شده که مورد نارضایتی افراد تحصیلکرده، تاثیرگذار جامعه، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و قضات قرار گرفته و این تصمیم با عدالت سازگار نیست.

میرزایی با بیان اینکه در بودجه ۹۷ بودجه ریزی عملیاتی، اشتغال، تولید و صادرات مدنظر قرار نگرفته و فقط در حد شعار باقی مانده، تصریح کرد: ما در هیچ بخش بودجه اثری از توجه به صادرات را نمی یبینم و در ارتباط با تولید هم سیاست مشخصی نداریم. و فقط این سیاستها معطوف به حمایت از مصرف کننده شده است.

وی اضافه کرد: دولت در تدوین بودجه ۹۷ بودجه ریزی عملیاتی را مدنظر قرار داده بود اما این بودجه ای که به صحن آمده عملیاتی نیست. همچنین باید مشخص شود وظایف و همپوشانی سازمان‌ها در تخصیص بودجه چقدر است. به عنوان مثال بودجه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی برای یک کار مشخص تخصیص داده شده همچنین ۶ میلیارد ریال برای شورای نظارت بر صداوسیما تخصیص داده شده که اصلا معلوم نیست برای چیست.

ادامه نطق موافقان و مخالفان کلیات بودجه به جلسه بعدازظهر مجلس شورای اسلامی موکول شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار