احسان کرمی و رضا رشید‌پور مجریان افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فجر 36

تهران (پانا) - ابراهیم داروغه زاده، دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه صبحگاهی «حالا خورشید»، نام مجریان افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فيلم فجر را اعلام كرد.

کد مطلب: ۷۰۶۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، ابراهیم داروغه زاده در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» در پاسخ به این که چرا در این دوره از جشنواره 31 افتتاحیه در 31 استان کشور برگزار می‌شود، گفت: آغاز سی و ششمین جشنواره از 12 بهمن به مناسبت آغاز جشن‌های انقلاب خواهد بود. این جشنواره دو بعد کاملاً مجزا دارد. بعد رقابتی و حرفه‌ای دارد که همانند تمام جشنواره‌های دنیا مرحله انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه و داوری و مراسم اختتامیه دارد که معمولاً برگزار می‌شود. یک بعد دیگر هم جشن سینمای ایران در ایام فجر است .

او افزود: شاید این کار به نوعی ادای دین سینما به جشن‌های انقلاب باشد چرا که ما در ایام دهه فجر جشنواره‌ای به غیر از جشنواره فیلم فجر نداریم. از این رو توقعی در مورد سینما وجود دارد. بخش جانبی جشنواره این است که به مناسبت جشن آغاز انقلاب در ایام دهه فجر، خود سینماگران این جشن را برگزار می‌کنند و امسال هم بسیار پر و پیمان‌تر برگزار می‌شود. ما در تمام 31 استان نمایش‌های مردمی خواهم داشت و در مراکز استان‌ها بخشی از فیلم‌های جشنواره را با توافق خود صاحبان آثار (که حقوق‌شان توسط سازمان سینمایی پرداخت خواهد شد) نمایش داده می‌شوند. همچنین مراسم افتتاحیه استانی با همکاری و مشارکت اداره کل ارشاد استان‌ها را خواهیم داشت .

داروغه‌زاده با اشاره به اضافه شدن بخشی به جشنواره امسال برای کودک و نوجوان عنوان کرد: امسال بخش جدیدی به نام سیمرغ و پروانه‌ها خواهیم داشت. در واقع ارتباطی بین جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک برقرار می‌شود و در ایام جشنواره فیلم فجر برای دانش آموزان مدارس این امکان را ایجاد کرده‌ایم که در سالن‌های سینمایی که جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود (هم در تهران و هم در شهرستان‌ها) به صورت رایگان فیلم‌های مخصوص کودک و نوجوان را ببینند و تا مخاطبین از کودکی و نوجوانی با سینما آشنا ارتباط بیشتری داشته باشند .

او با بیان اینکه یکی از فیلم‌های سودای سیمرغ انیمیشن «فیلشاه» است، ادامه داد: با این وجود برای کودکان، علاوه بر «فیلشاه» چهار فیلم کودک درنظر گرفته شده که در پنج روز از برگزاری جشنواره از 14 تا 18 بهمن برای دانش آموزان مدارس نمایش داده خواهد شد .

داروغه‌زاده فیلم‌های امسال جشنواره را بسیار خوب ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: امسال فیلم‌های بسیار خوبی داریم که فکر می‌کنم استقبال مردم در پیش‌فروش‌ها این موضوع را ثابت کرده باشد. امسال تمام سهمیه‌ای که برای مردم در نظر گرفته شده بود و از سال قبل هم بیشتر بود در تمام سینماهای ما در همان ساعات اولیه فروش رفت. امسال ما فقط بخش مسابقه برگزار می‌کنیم و بخش مسابقه شامل همان 25 فیلم است و ما همان را برای مردم اکران می‌کنیم و بخش خارج از مسابقه نداریم. این کار به این دلیل است که مردم دوست دارند آن فیلم‌هایی را که به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند و از کیفیت بالاتری برخوردارند و جذاب‌تر هستند، ببینند .

دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش این چالشی برای کنار گذاشتن برخی فیلم‌ها از سودای سیمرغ وجود داشت و عده‌ای گفتند که قوه قضاییه فیلم‌ها را بازبینی کرده‌اند، یادآور شد: این واقعاً یک سوتفاهم بود. ما بخشی را در جشنواره با عنوان «تجلی اراده ملی» داریم که چند سال بود برگزار نمی‌شد و امسال مجدداً برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه آن هم در منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود. در این بخش سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها بسته به آن اهداف فرهنگی که دارند، فیلم‌ها را بعد از انتخاب شدن و همزمان با اکران جشنواره می‌بینند و هر سازمانی که تمایل داشته باشد در این بخش شرکت کند، تفاهم‌نامه‌ای با جشنواره برقرار می‌کند و سه داور معرفی می‌کنند، در ایام جشنواره فیلم‌ها را می‌بینند و به این تحلیل می‌رسند که کدام فیلم با اهدافی که برای سازمان‌شان در نظر گرفته‌اند، همخوانی دارد و به آن فیلم‌ها جایزه می‌دهند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار