پایان 47 روز چکش‌کاری بودجه 97 در بهارستان

تهران (پانا) – لایحه بودجه 97 پس از نزدیک به دو ماه کار تخصصی، یکشنبه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۷۰۶۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد

نوزدهم آذرماه بود که حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهوری ایران اسلامی لایحه بودجه 97 را برای بررسی‌های تخصصی و کسب نظر ساکنان قوه در راس امور به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

تأخیر 3 روزه روحانی در ارائه لایحه بودجه به ساکنان ساختمان سبز بهارستان در قیاس با دولت سابق که عادت به تأخیرهای چندین و چند ماهه داشت، چندان مهم نشان نمی‌داد.

با تمام این تفاسیر، بودجه با موادی بعضا جنجالی چون افزایش 50 درصدی قیمت حامل‌های انرژی و افزایش چندبرابری عوارض خروج از کشور و البته با شفافیتی بی‌سابقه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و با سرعت به کمیسیون‌های تخصصی بهارستان راه یافت.

کلیات بودجه ابتدا به تصویب حاضران در کمیسیون برنامه و بودجه و سپس کمیسیون تلفیق مجلس رسید.

چکش‌ کاری‌های جزئیات بودجه97 آغاز شد و در گام نخست افزایش قیمت حامل‌های انرژی با توجه به شرایط عمومی کشور و اعتراضات و ناآرامی‌های شکل گرفته، با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

یکی از موارد پرحاشیه بودجه 97 به ویژه در فضای مجازی طرح افزایش عوارض خروج از کشور بود که برخلاف تصور بسیاری، به تصویب کمیسیون تلفیق رسید.

نکته قابل توجه بودجه 97 حذف 30 میلیون نفر از جمعیت 70 میلیونی یارانه بگیران بود، موضوعی که بسیاری از نمایندگان مجلس به آن انتقاد داشتند اما این مهم بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که مصوبه مجلس است، صورت می‌گیرد. ضمن آنکه دولت تاکید کرده بدون تفاهم با مجلس اقدام به حذف یارانه نخواهد کرد.

از نکات دیگر بررسی جزئیات بودجه در کمیسیون تلفیق، مخالفت نمایندگان با اختصاص 100 درصدی اعتبارات درنظرگرفته شده به وزارت آموزش و پرورش بود که واکنش سخنگوی دولت را نیز برانگیخت و وی ضمن تاکید بر دفاع جانانه خود از این وزارتخانه خبر از اختصاص کامل بودجه این نهاد تحت هر شرایطی خبرداد.

با تمام این تفاسیر، معاون پارلمانی دولت معتقد است تغییرات کلی در لایحه بودجه ایجاد نشده است.

هرچند که پیش از این نیز رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواسته بود قانونی بنویسند که قابلیت اجرا داشته باشد و به صرف گنجاندن اعداد و ردیف در لایحه بودجه دل خوش نکنند چرا که تحقق آنها در پاره‌ای از موارد امری نشدنی است.

به این ترتیب و با پایان 47 روز چکش کاری مستمر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های تخصصی، لایحه بودجه 97 از فردا در دو شیفت کاری (صبح و عصر) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

محمد باقر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت پس از نطق ده موافق و ده مخالف کلیات بودجه، 20 دقیقه از لایحه بودجه پیشنهادی دولت دفاع می‌کند. پس از او نیز غلامرضا تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق از تغییرات اعمال شده سخن خواهد گفت.

بر اساس ماده 217 آیین نامه داخلی مجلس، هنگام طرح لایحه بودجه درمجلس، جلسات باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیـراز جمعه و تعطـیلات رسـمی، حداقل روزی چهار ساعت برگزار شود و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رأی مجلس اخذ نشده است از دستور خـارج نمی‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگری نمی‌تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه که درصورت ضرورت مطرح می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید که رقم کلی بودجه در صحن با چه تغییراتی مواجه خواهد شد و پارلمان نشینان با اتکا به اقدامات کارشناسی صورت گرفته در پاستور، از افزایش آن پرهیز خواهند کرد یا مثال سالهای گذشته با افزایش مبلغ کلی بودجه، موجبات عدم تحقق آنرا فراهم می‌آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار