بسته خبری هفتگی آموزش‌وپرورش

از افتتاح ستاد راهبری انتخابات صندوق ذخیره تا گازگرفتگی دانش‌آموزان مشهدی

تهران (پانا) - در این هفته شاهد چند موضوع خبرساز درباره معلمان بودیم که در کنار دو حادثه دانش‌آموزی و تعطیلی مدارس بعضی استان‌ها درپی تشدید ریزگردها در صدر اخبار هفته قرار می‌گیرند.

کد مطلب: ۷۰۵۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد

هفته جاری جز دوحادثه ای که برای دانش‌آموزان در مشهد و یکی از مناطق استان فارس افتاد تقریبا هفته آرامی برای آموزش و پرورش بود. بالابودن گرد و غبار که به نحوی برای مناطق جنوب و غرب کشور مشکل‌ساز شده است باعث تعطیلی بعضی مدارس در بوشهر شد؛ در کردستان هم گردوغبار و برودت عامل تعطیلی مدارس اعلام شد. اسامی پذیرفته‌شدگان نهايي آزمون استخدام پیمانی شهريورماه سال 1396 آموزش‌وپرورش اعلام شد و اواخر هفته نیز شاهد آغاز ثبت نام معلمان برای حضور در هيأت امنای صندوق ذخيره فرهنگيان بودیم. برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش را در این گزارش می‌خوانید:

مدارس کردستان و بوشهر تعطیل شد

به علت بارش شدید برف و برودت هوا و نیز به دلیل تداوم آلودگی هوا و روند افزایشی غلظت ذرات معلق مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی شهرستان‌های استان کردستان در بیشتر روزهای هفته تعطیل شد.

در این هفته همچنین مدارس بعضی مناطق استان‌ بوشهر و البرز در بعضی روزها به علت افزایش ریزگردها به تعطیلی کشید.

بازدید وزیر آموزش‌وپرورش از معاونت آموزش متوسطه

این هفته سیدمحمد بطحایی،‌وزیر آموزش‌وپرورش به همراه شاپور محمدزاده، مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش از معاونت آموزش متوسطه بازدید کردند.

وزیر آموزش‌وپرورش: به محض اینکه وارد پروسه تغییر ساختار می‌شویم، مقاومت‌ها شروع می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش در این بازدید ساختار قدیمی موجود در معاونت‌های آموزشی را یکی از موانع جدی برای اجرای سند تحول بنیادین دانست و بر واکاوی و بازنگری جدی در رویکردها و برنامه‌های معاونت‌های آموزشی تاکید کرد.

بطحایی در این دیدار رویکرد و برنامه‌های معاونت متوسطه را همان برنامه‌های سی سال گذشته دانست و گفت: به محض آنکه وارد پروسه ایجاد تغییر در ساختار می‌شویم، مقاومت‌های درونی و بیرونی سازمان فشار زیادی را وارد می کند و بخش عمده‌ای از انرژی سازمان را که باید صرف بقیه امور شود، هدر می‌دهد. همچنین به دلیل کند بودن بدنه و ساختار سیستم، شکل‌گیری و جا افتادن ساختار جدید بسیار زمانبر خواهد بود و مدیران جدید معمولا تمایلی به تغییر ساختار ندارند.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: یکی از موانع فراروی ما در زمینه تحول در نظام آموزشی، ساختار قدیمی موجود است و اگر تغییری در این ساختار ایجاد نشود، برای ورود به عرصه تحول با موانع جدی روبه‌رو خواهیم بود.

معاون آموزش متوسطه: تغيير وظايف گروه‌های آموزشی لازمه تغيير در رويكردهای آموزشی است

در همین دیدار علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه پيش از سخنان وزير، به تشريح برنامه هاي معاونت مذكور پرداخت. استقرار پايه دوازدهم و نیاز به بسيج همه معاونت هاي حوزه ستادي، طرح تعالي، شركت يك ميليون و800 هزار دانش آموز در طرح کاشف و پوشش تحصیلی متوسطه از مواردی بود که زرافشان در حضور بطحایی به تشریح آن پرداخت.

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش اعلام کرد: تشدید نظارت بر عملکرد پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان بهزیستی از تشدید نظارت‌ها بر عملکرد پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها خبر داد.

رضوان حکیم زاده اظهار کرد: پیش از این هم تفاهم نامه‌ای وجود داشت اما با توجه به منقضی شدن آن تفاهم نامه جدیدی در دستور کار داریم که بر نظارت قوی‌تر مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها کمک می‌کند. با توجه به اینکه پیش نویس این تفاهم نامه آماده شده در آینده‌ای نزدیک به امضای وزیران آموزش و پرورش و تعاون خواهد رسید.

مسمویت 23 دانش‌آموز مشهدی با گاز مونوکسیدکربن

اوایل هفته خبر مسمومیت 23 دانش‌آموز دبیرستانی در مشهد با گاز مونوکسید کربن در رسانه ها منتشر شد.

این حادثه حوالی ساعت 10 صبح روز یک شنبه اول بهمن بر اثر مسدود شدن دودکش بخاری و انتشار گاز co در فضای کلاس درس رخ داد که بلافاصله اکیپ‌های امدادی اورژانس 115 خراسان رضوی شامل یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

یک کشته و 5 زخمی در سانحه واژگونی سرویس مدرسه در استان فارس

روز دوشنبه بر اثر واژگونی سرویس مدرسه در محور «سیمکان-قادرآباد» استان فارس یک نفر کشته و 5 نفر زخمی شدند. این حادثه ساعت 7.20 صبح روز 2 بهمن در محور «سیمکان-قادرآباد» استان فارس رخ داد که بلافاصله بعد از وقوع این حادثه دو دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد.

بر مبنای گزارش‌ها، یک دستگاه خودرو پیکان حامل ۵ دانش‌آموز دختر دوره متوسطه اول که از روستای سیمکان بوانات عازم مدرسه خود در روستای خیرآباد مشهد مرغاب بودند ساعت در محور «سیمکان-قادرآباد» دچار حادثه و واژگون شد. در این حادثه یک نفر کشته و 5 نفر هم مصدوم شده‌اند که فرد فوت شده راننده سرویس مدرسه بوده است.

اسامی پذیرفته‌شدگان نهايي آزمون استخدام پیمانی شهريورماه سال 1396 آموزش‌وپرورش اعلام شد

این هفته نتایج بررسی صلاحیت های عمومی (گزينش) و فرايند جذب پذیرفته شدگان نهايي آزمون استخدام پیمانی شهريورماه سال 1396 آموزش و پرورش، طي اطلاعيه اي اعلام شد.

افتتاح ستاد راهبری انتخابات نمايندگان معلمان در هيأت امنای صندوق ذخيره فرهنگيان

روز سه شنبه شاهد افتتاح ستاد راهبری انتخابات نمايندگان معلمان در هيات امنا صندوق ذخيره فرهنگيان با حضور وزیر آموزش و پرورش بودیم که طی آن سامانه ثبت‌نام الکترونیک انتخابات هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان رونمایی شد.

بطحایی،‌وزیر آموزش‌وپرورش در این مراسم اظهار کرد:‌ منظورمان از كار امروز (رونمایی از سامانه انتخاب نمایندگان معلمان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان) كم كردن فاصله‌هاي بين معلمان و ستاد است مي‌خواهيم معلمان را در بالاترین صفوف تصمیم‌گیری وارد کنیم. این تلاش، تلاش مهمی است که امروز صورت گرفته است.

وی افزود: امیدوارم برگزاري انتخابات معلمان براي عضويت در هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان، تجربه‌اي موفق و زمینه‌ای برای انجام کارهای بعدی در جهت کم کردن فاصله‌های معلمان با بالاترين سطوح تصميم‌گيري شود و دستاوردهای این کار در کیفی‌سازی تصمیم‌های صندوق ذخیره فرهنگیان موثر باشد تا بتوانيم به عنوان مدل موفقی در سایر فعالیت‌ها استفاده كنيم.

مشاور اقتصادي وزير آموزش و پرورش زمان‌بندي انتخابات نمايندگان معلمان در صندوق ذخيره فرهنگيان را اعلام كرد

اصغر حصيري درباره مراحل زمان بندي تاريخ ثبت‌نام، راي گيري و اعلام نتايج انتخابات نمايندگان معلمان در صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: در سوم بهمن ماه جاري، ستاد انتخابات با حضور اعضاي كميته هاي مختلف افتتاح شد و اعضاي كميته ها در ستاد انتخابات مستقر شدند تا هماهنگي‌هاي لازم را با ستاد و استان‌ها جهت برگزاري اين انتخابات انجام دهند.

حصيري اعلام كرد: زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات از يازدهم بهمن‌ماه سال جاري خواهد بود و داوطلبان تا تاريخ هفدهم بهمن‌ماه فرصت دارند تا از طريق سامانه الكترونيكي كه بزودي آدرس آن اعلام مي‌شود، ثبت‌نام کنند. تمامي فرهنگيان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان از تاريخ هجدهم بهمن ماه تا بيستم بهمن ماه فرصت دارند تا در سامانه الكترونيكي تعيين شده بروند و راي خود را ثبت کنند.

فرهنگیان نگران حذف سوابق تحصیلی از سنوات خدمتی خود نباشند

سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش وپرورش با اشاره به این مطلب که لایحه مدیریت خدمات کشوری هنوز در مجلس تصویب نشده است، از فرهنگیان خواست نگران حذف سوابق تحصیلی از سنوات خدمتی خود نباشند.

ناصر سلیمان‌زاده اظهار کرد: دوره پنجساله اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری پایان یافته ودولت برای دائمی شدن این قانون ،آن را درقالب لایحه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است. یکی از بندهای این لایحه در خصوص حذف سوابق تحصیلی از سنوات خدمتی کارمندان دولت است، با توجه به این که جامعه فرهنگیان بیشترین جمعیت کارمندان دولت را شامل می شوند ومعمولا دوره تحصیلی خود را در مراکز تربیت معلم گذرانده اند لذا انتشار خبر تقدیم این لایحه به مجلس نگرانی هایی را دربین فرهنگیان به وجود آورده است.

سلیمان زاده ادامه داد: بسیار بعید به نظر می‌رسد این لایحه بدون اصلاح وتغییر به تصویب برسد زیرا حذف 2سال یا بیشتر از سابقه سنواتی افراد مشکل ساز خواهد بود،بنابراین پیش‌بینی می‌شود مجلس شورای اسلامی لایحه مذکور راپس از اصلاح تصویب کند و در صورت مصوب شدن این لایحه شامل نیروهایی شود که از تاریخ تصویب قانون مذکور، جذب آموزش وپرورش می‌شوند.

تدوین چارچوبی برای ساماندهی مربیان پیش دبستانی

معاون آموزش ابتدایی از تدوین چارچوبی برای ساماندهی عملکرد مربیان پیش دبستانی خبر داد.

رضوان حکیم زاده درمورد ساماندهی مربیان پیش دبستانی عنوان کرد: برای تهیه چارچوب تربیت مربیان پیش دبستانی درسال های گذشته اقداماتی داشتیم و با توجه به تقسیم کاری که انجام شده دانشگاه فرهنگیان متولی تربیت نیروی انسانی پیش دبستانی شد علاوه بر آن روی محورهای اصلی این طرح اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در تهیه چارچوب تربیت مربیان پیش دبستانی، اعتباربخشی کارمورد توجه قرار گرفته همچنین الزامات اسناد بالادستی شامل سند تحول بنیادین، الزامات آن برای ویژگی های مربیان، مطالعات تطبیقی و کارهای تخصصی انجام شده است.

قدردانی رئيس كميسيون اجتماعي مجلس از حرکت به سوی شفافیت و اطمینان‌سازی در آموزش‌وپرورش

رييس كميسيون اجتماعي مجلس در برنامه ميهمان آشنای استوديو الفبا انتخابات نمايندگان معلمان در هيات امنا صندوق ذخيره و فرايند انتخاب و انتصاب مديران مدارس را برنامه هاي خوبي در راستاي شفافيت و اطمينان‌سازي در آموزش و پرورش دانست.

عزيزي دو خبر خوب برای معلمان داشت: اولين خبر، ايجاد سامانه‌اي براي انتخاب مديران مدارس بر اساس شايستگي هاي آنان بود كه قرار است تا معلمان در اين سامانه ثبت نام و افراد با بيشترين امتياز به عنوان مدير انتخاب شوند، كه باعث انتخاب مديران شايسته و توانمند در مدارس مي شود. خبر خوب ديگر، انتخاب دو نماينده از طرف معلمان در هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان است كه معلمان از طريق يك انتخابات اين نمايندگان را انتخاب مي كنند. اين كار باعث افزايش مشاركت و شفافيت در اين صندوق مي‌شود.

برنامه‌هاي فاز اول تلويزيون تعاملي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي و آموزش مديران است

مدير پروژه توليد برنامه هاي تلويزيون تعاملي وزارت آموزش و پرورش برنامه‌هاي فاز اول تلويزيون تعاملي آموزش و پرورش در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي و آموزش مديران خواند.

مهدي علي‌اكبرزاده درباره برنامه هاي فاز اول اين تلويزيون گفت: اکنون براي آموزش خانواده‌ها روي آسيب‌هاي اجتماعي و براي جامعه فرهنگيان بر آموزش مديران متمركز شده‌ايم.

وي گفت: آسيب‌هاي اجتماعي در حال حاضر با توجه به شرايط فرهنگي فعلي و فضاهاي مجازي مختلف كه از طرف رسانه‌هاي گوناگون كه در اختيار خانواده‌ها قرار مي گيرد، آسيب هاي اجتماعي در اولويت بالاتري قرار گرفته است. در فاز اول از ده عنواني كه براي آسيب‌هاي اجتماعي مشخص و براي سه عنوان آن محتوا توليد كرده‌ايم. در موضوع آسيب‌هاي اجتماعي، اولين محيط خانه هست و اينكه چه راهكارها و پيشنهاداتي وجود دارد كه محيط خانه و شرايط آن براي دانش‌آموزان مناسب و امن كنيم در اولويت بايد باشد.

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش منصوب شد

در روزهای پایانی هفته محمد جعفری به عنوان مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش منصوب شد. جعفری پیش از این عهده‌دار معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان فارس بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار