عطر غذاهای محلی از کوچه باغ های گیلان تا نمایشگاه بین المللی گردشگری

گیلان – پانا- دست پخت مادربزرگان گیلانی با قرار گرفتن در فهرست یونسکو آوازه جهانی به خود گرفت و امروز در هجوم گردباد غذاهای مدرن ،عطر غذاهای بومی این استان با بن مایه طبیعت در یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته پیچیده است.

کد مطلب: ۷۰۵۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد

چناچه از تحقیقات مردم نگاری شهرهای استان گیلان برمی آید ،به تقریب هیچ آئین و سنتی از اهالی این منطقه (از تولد و دندان درآوردن نوزاد تا ازدواج و بارداری ،از مراسم مذهبی تا آئین های ملی و از بیماری تا سوگواری ) بدون وجود غذای خاص آن مراسم رسمیت نداشته است .
واویشکا، میرزاقاسمی ، باقلاقاتوق ، کال کباب ، اناربیج، ترش تره ،ماهی فویج، فسنجان، کولی غورابیج، ترش آش، سیرقلیه ، چخرتمه ، ماهی مالاتا و آلو مسما شمه ای از این خوراکهای خوش طعم و دلپذیر است و در کنار آن نیز چاشنی های بی نظیری چون زیتون پرورده ، ماست چکیده ، ماهی شور و دودی ، سیر ترشی ، هفت بیجار و اشپل وجود دارد .
ریاحین مادربزرگ گیلانی در روستای نشرودکل سنگر که دستپخت او زبانزد شده، معتقد است: بسیاری از میهمانان داخلی و خارجی که از دوستان فرزندانش هستند فقط بخاطر لذت غذاهای محلی دوباره به گیلان سفر می کنند.
وی داستان کوکب خانم را می داند و با لبخند می گوید : باید دست پخت کوکب خانم های گیلانی در کتاب های درسی چاپ شود .

الکساندر شودزگو ( 1891 -1804 ) در کتاب سرزمین گیلان آورده‌است : ' مهارت آشپزهای این سامان حتی در دربار تهران از اشتهاری تام برخوردار است.'
الهه حاجتی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی به شدت معتقد به پاسداشت اصالتهای خودمانی است.
وی می گوید: به خاطر می آورم عطر نان های محلی اکا، خلفه، گندم لاکو، باریک نان ،تمی جان را که برکت سفره مان بود و باخود می گویم فرزندم چه به یاد خواهد آورد؟
به گفته یکی از صاحبان به نام رستوران های غذاهای محلی گیلان ،فرهنگ غذایی و سفره مادربزرگان گیلانی قابلیت جهانی شدن دارد و می بایست در این زمینه سرمایه گذاری شود.
مهدی زاده استقبال گردشگران ،بویژه گردشگران خارجی از غذاهای محلی گیلان را بسیار دلچسب توصیف می کند و می گوید ارتباط مداوم گردشگران خارجی و داخلی با این رستوران گام هایم را در ادامه این راه محکم تر می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان ،ثبت رشت بعنوان شهر خلاق خوراک و غذا در فهرست یونسکو را فرصتی مغتنم و تحولی در مسیر توسعه توریسم شهری می داند و می گوید:شبکه شهرهای خلاق یونسکو نشان‌دهنده پتانسیل بسیار بالای فرهنگ برای تقویت توسعه پایدار هستند.
رضا علیزاده بیان کرد: با توجه به اهمیت مقوله یادشده برای غذاهای محلی گیلان یک سالن اختصاصی در سالن B38 یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در پایتخت جانمایی شده است.
وی اظهار کرد: گیلان به پشتوانه درخشش استان به لحاظ خلاقیت و نوآوری در سنوات گذشته با آمادگی کامل در نمایشگاه یادشده حاضر شده و امسال با نمایش پوشش محلی اقوام گیلان،تولید محصولات صنایع دستی در محل ،اجرای مراسم آئینی و موسیقی محلی و پخش نماهنگ جاذبه های دیدنی و گردشگری این استان گوشه ای از تلاش های فعالان گردشگری را به نمایش می گذارد.
علیزاده با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی گردشگری وصنایع وابسته تنها رویداد رسمی نمایشگاهی کشورمان در حوزه صنعت گردشگری و هتل داری است که در تقویم سازمان جهانی گردشگری WTO به ثبت رسیده ،گفت: همه ساله اسامی شرکت کنندگان در این نمایشگاه از سوی برگزارکننده در اختیار WTO قرار می گیرد و حضور در آن به عنوان یک رکورد از سوی سازمان یادشده در سوابق شرکت کنندگان ثبت می شود.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری سوم تا ششم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و علاقمندان می توانند با حضور در سالن38 ضمن بازدید از توانمندی های گیلان در حوزه بومگردی و گردشگری،با دیگر ظرفیت های این صنعت آشنا شوند.
ایجاد زمینه های مناسب بمنظور بهره گیری از ظرفیت های گردشگری و ایجاد اشتغال در این حوزه، فراهم نمودن بسترهای لازم برای ورود گردشگر به کشور، شناخت کاستی های موجود در مراکز اقامتی و هتل ها و نیز آشنایی با چگونگی مدیریت موفق هتل های دنیا بمنظور الگوبرداری از اهداف نمایشگاه مذکور عنوان شده است.
گیلان با 170 نوع غذای محلی یکی از استان های غنی در زمینه گردشگری فرهنگی بویژه تنوع غذایی مطرح است که این موضوع می تواند بعنوان یکی از گونه های تخصصی در بحث گردشگری برجسته و مورد اهتمام قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار