نوری، نماینده شوش در مجلس در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

چرایی حذف بودجه مقابله با گرد و غبار در کمیسیون تلفیق مجلس

تهران (پانا) - نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی چرایی حذف بودجه مقابله با گرد و غبار از سوی کمسیون تلفیق مجلس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۷۰۵۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد

سید راضی نوری در گفت‌وگو با پانا در این باره گفت: مبلغ 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای موضوع کنترل گرد و غبار در استان‌هایی که درگیر هستند، پیشنهاد شد که از سوی نمایندگان مجلس برای سال آینده حذف شد چرا که دولت بودجه‌ای از منابع صندوق ملی توسعه پیش‌بینی کرده بود که بدون اذن رهبری بود.

دولت اعتباری برای مقابله با گرد و غبار در لایحه بودجه 97 پیش‌بینی کند

وی ادامه داد: در مجلس پیگیر موضوع بودجه مقابله با گرد و غبار هستیم و از آنجا که هفته آینده لایحه بودجه 97 به صحن علنی مجلس می‌آید، پیشنهاد می‌دهیم که اعتباری برای گرد و غبار در لایحه بودجه دیده شود.

نوری در ادامه درخصوص بودجه مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با گرد و غبار گفت: این سازمان یکسری ردیف‌های اعتباری برای این موضوع در نظر دارد اما رقم آن هنوز اعلام نشده است.

غلظت گرد و غبار اخیر در استان خوزستان بی‌سابقه است

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت گرد و غبار در استان خوزستان گفت: غلظت گرد و غبار اخیر در استان خوزستان بی‌سابقه بوده است. سال گذشته که حق‌آبه محیط زیست در استان رعایت شده بود و آب درون تالاب‌ها رهاسازی شد، وضع بهتر بود و تا اندازه‌ای گرد و غبار کنترل شد و غلظت آن نیز کاهش یافت.

منشاء گرد و غبار اخیر داخلی است

وی افزود: منشاء گرد و غبار اخیر داخلی است و اگر حق‌آبه محیط زیست رعایت شود و خشکسالی در استان نباشد، گرد و غبار با منشاء داخلی کنترل می‌شود. نمی‌توانیم فقط به درختکاری و مالچ‌پاشی اهمیت دهیم و حق‌آبه تالاب‌ها را تأمین نکنیم چرا که خشکی تالاب‌ها در تشدید کانون‌های گرد و غبار تأثیرگذار است و تا این مسأله حل نشود، سایر اقدامات نتیجه‌ای ندارد. از طرفی مالچ‌پاشی برای شن‌های روان انجام می شود در حالی که مشکل خوزستان توفان شن نیست بلکه گرد و غبار است .

مهاجرت از خوزستان با افزایش گردو غبار

نوری با بیان تأثیر گرد و غبار بر روی زندگی و ماندگاری مردم در استان خوزستان تأثیرگذاشته است، گفت: اکنون مردم خوزستان علاوه بر تحمل وضع آب و هوای استان، مجبورند گرد و غبار را هم تحمل کنند که این موضوع بر روی اسکان و ماندگاری آن‌ها در خوزستان تأثیر گذاشته و علاوه بر آن سلامتی مردم به خطر افتاده است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار داریم دولتمردان به استان خوزستان و سایر استان‌هایی که درگیر گرد و غبارند، توجه کنند تا مردم بیش از این مردم متحمل ناراحتی و رنج نباشند.

عیسی کلانتری رئییس سازمان محیط زیست نیز در سفر به استان خوزستان درباره بحث‌های مطرح شده بودجه مقابله با گردو غبار توضیحاتی ارائه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار