با فرارسیدن سالگرد برجام صورت گرفت

توضیحات بعیدی‌نژاد در مورد بتن‌ریزی راکتور آب سنگین اراک

تهران (پانا) - سفیر ایران در لندن به مناسبت فرارسیدن سالگرد برجام توضیحاتی را در خصوص وضعیت رآکتور اراک ارائه کرد.

کد مطلب: ۷۰۵۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش کانال تلگرامی سفیر ایران در لندن، حمید بعیدی نژاد، عضو پیشین تیم مذاکرده کننده هسته ای کشورمان با فرارسیدن دومین سالگرد برجام، توضیحاتی را در خصوص آخرین وضعیت رآکتور آب سنگین اراک ارائه کرد و حفظ ماهیت آب سنگین اراک و مدرن‌سازی آن را افتخار تیم هسته ای دانست.

وی در همین خصوص نوشته است؛

«با فرارسيدن سالگرد برجام، مباحث مربوط به برجام از جمله موضوعات مربوط به رآكتور آب سنگين اراك مورد بحث رسانه‌ها قرار دارد. تكرار توضيحاتي در اين خصوص شايد مفيد باشد :

حفظ ماهيت آب سنگين رآكتور اراك و مدرن سازي آن از مهمترين نتايج و افتخارات برجام براي ماست. سازمان جنگ رواني صهيونيسم جهاني براي تبديل اين پيروزي به شكست، تمثيل ساختگي پر كردن قلب رآكتور با سيمان را مطرح كردند كه خبرنگاران در بازديد به دروغ بودن آن پي بردند.مراقب توطئه دشمن باشيم. موضوع اين بوده است كه پس از آنكه اعضاي ١+٥ مجبور به پذيرش حفظ ماهيت آب سنگين رآكتور اراك و مدرن سازي آن شدند، آنها اصرار داشتند چون جهت مدرن سازي، قلب موجود رآكتور يا همان كالاندريا با قلب جديد مدرن تعويض ميشود، براي جلوگيري از سؤاستفاده و يا استفاده احتمالي، قلب موجود بايد به خارج از ايران ارسال شود.

ايران با اين موضع مخالفت و اعلام كرد هيچ قطعه‌اي از تجهيزات هسته‌اي خود را به خارج نمي‌فرستد. بعد از گفت‌وگوي طولاني نتيجه آن شد كه راهي فني پيدا شود كه تنها امكان استفاده فوري مجدد از كالاندريا وجود نداشته باشد. آنها پيشنهاد دادند كه محفظه فولادي كالاندريا با جوشكاري به چند تكه بريده شود .

ايران با اين پيشنهاد نيز مخالفت و اعلام کرد كه قصد دارد اين محفظه را به عنوان محصول خلاقيت دانشمندان هسته‌اي براي بازديد مردم و نسل آينده، حفظ کرده و در موزه به نمايش بگذارد. در آخرين مرحله پيشنهاد شد كه فقط "منافذ كالاندريا" و نه خود قلب با سيمان پُر شود تا امكان استفاده فوري از آن وجود نداشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار