معاون حفاظت محیط‌زیست استان: خطر ایجاد فروچاله آذربایجان شرقی را هم تهدید می کند

تبریز (پانا) - معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی ایجاد فرو چاله‌ها در سطح کشور را به علت استفاده بیش‌ازحد منابع آب زیرزمینی دانست و گفت این چالش استان ما را هم تهدید می‌کند.

کد مطلب: ۷۰۴۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد

حسن عباس نژاد در مراسم روز هوای پاک در هنرستان ناحیه 5 تبریز با بیان این که در دنیا منابع انسانی، منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی و محیط زیست به عنوان ثروت اصلی کشورها محسوب می شوند، اظهار کرد: بشر امروزی به دلیل عدم توجه به حفاظت محیط‌زیست با انبوهی از مشکلات مواجه است و آلودگی هوا و تغییر اقلیم نمونه بارز این مشکلات است.

وی آلودگی هوا را عامل اصلی تغییر اقلیم در جهان و در کشور عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر از نظر شاخص های محیط زیست در کشورمان در وضعیت خوبی به سر نمی بریم و حتی در برخی شاخص ها همچون آب با بحران روبه رو هستیم.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تصریح کرد: تخریب محیط زیست فرآیندی فرسایشی است و بعد از چندین سال آثار خود را نشان می دهد و این امر سبب غفلت ما نسبت به این موضوع شده است.

عباس نژاد با اشاره به بحران کمبود آب در کشور افزود: در جهان کشورهایی که تا 20درصد از منابع آب تجدید پذیر را در سال مصرف می کنند در وضعیت خوبی هستند و کشورهایی که 25درصد بیشتر را مصرف می کنند وارد فاز بحران شده اند و متاسفانه باید بگویم که در کشور ما 70درصد سفره های آب زیرزمینی استفاده می شوند و این یعنی این که از بحران هم گذشته ایم.

وی تصریح کرد: به علت استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در حال حاضر شاهد چالش ایجاد فروچاله در برخی استان ها هستیم و این خطر استان ما را نیز تهدید می کند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اثرات خشکی دریاچه ارومیه بر محیط زیست و سلامت انسان ها بیان کرد: متاسفانه شعاع تاثیرگذاری ریزگردهای نمکی این دریاچه روز به روز بیشتر می شود.

عباس نژاد با بیان این که در قانون اساسی کشور ما حفاظت از محیط زیست تاکید شده است، گفت: متاسفانه در کشور ما در مورد زباله های شهری و صنعتی هنوز با مشکل مواجه هستیم و تاکنون راهکار مناسب برای اجرا ارایه نشده است.

وی با بیان این که برای تشکیل یک سانتی متر خاک 300 تا 600 سال زمان نیاز دارد، تصریح کرد: احیای هر تن خاک 28 دلار نیاز دارد و در کشور ما سالیانه 2میلیارد تن خاک فرسایش می یابد و این یعنی برای احیای این مقدار خاک 50 میلیارد دلار نیاز است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: به دلیل فرسایش خاکم عمر مفید سد ها در کشورمان کاهش یافته و از 100 سال به 30 سال رسیده است.

عباس نژاد اظهار کرد: روز به روز شعاع منفی کمبود آب بیشتر می شود و به جایی رسیده ایم که سال گذشته در برخی مناطق به دلیل کمبود آب شرب شاهد دعوای مردم بودیم و در برخی شهر ها نیز با تانکر آب می رساندیم.

وی با بیان این که تغییر اقلیم پدیده انسان ساز است، ادامه داد: در حاضر هم با این که در دومین ماه از فصل زمستان هستیم ولی بارش های موثری تا کنون شاهد نبودیم و این زنگ هشدار و خطر است و نشان از تغییرات اقلیمی است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به آلودگی هوا ادامه داد: علت آلودگی هوای کلان شهرها 70 تا 73 درصد به دلیل وسایل نقلیه، 20درصد سوخت های صنعتی و 3 تا 5 درصد سوخت ها خانگی هستند.

عباس نژاد اضافه کرد: آلودگی هوا عامل بیماری ریوی و تنفسی است و سبب افزایش مرگ و میر می شود.

وی بیان کرد: وقتی خودروسازان کیفیت خودرو را کاهش می دهند و از استانداردهای جهانی تبعیت نمی کنند و این خودرو باعث آلودگی هوا می شود در واقع به صورت غیرمستقیم این هزینه را به مردم تحمیل می کنند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: وقتی دولت مجوز واردات محصولات بی کیفیت را می دهد و یا وقتی شهرداری از سیستم حمل و نقل فرسوده استفاده می کند در واقع هزینه همه این ها را از مردم می گیرند و تا زمانی که این وضعیت پابرجاست هیچ تحرکی در بحث کاهش آلودگی هوا را نخواهیم داشت.

عباس نژاد تصریح کرد: 60 تا 70درصد مشکلات جامعه به صورت زنجیروار به محیط زیست برمی گردد و ما نمی توانیم به بهانه اقتصاد محیط زیست را تخریب کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار