جمعه خبر؛ ایران در غم سانچی/ شکست دیپلماتیک ترامپ

تهران (پانا) - فضاي سیاسی در کشور به واسطه آنچه مقام‌ها، شخصيت‌ها و احزاب و گروه‌های مختلف داخل كشور انجام مي‌دهند و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

کد مطلب: ۷۰۳۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از رویدادهای مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

هفته گذشته حادثه غم انگیز غرق شدن نفتکش سانچی صدرنشین اخبار ایران و جهان بود. تمدید تعلیق تحریم های ایران از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و برگزاری اجلاس بین المجالس سازمان همکاری اسلامی در تهران نیز از مهم ترین وقایع هفته بودند. گزیده ای از مهم ترین اخبار هفته را بخوانید:

دونالد ترامپ تعلیق تحریم های هسته ای ایران را تمدید کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آنکه مدت ها در مورد تعلیق تحریم های ایران و خروج از برجام حاشیه‌سازی کرده بود، اعلام کرد که یک بار دیگر تعلیق تحریم های هسته ای ایران را تمدید می کند.

با وجود اين، او گفت که این آخرین بار خواهد بود که تعلیق تحریم‌ها را پیش از آنکه برجام تغییر کند تمدید خواهد کرد.

او متحدان اروپایی خود را تهدید کرد که در صورتی که تغییرات مورد نظر او را در برجام ایجاد نکنند سه ماه آینده تعلیق تحریم‌ها را اعلام نخواهدکرد.

ترامپ همچنین تحریم های جدید علیه 14 فرد و نهاد ایرانی به بهانه حقوق بشر یا حمایت از برنامه موشکی ایران اعمال کرده است که این تحریم ها خارج از توافق هسته ای است. رئیس قوه قضاییه ایران در لیست این تحریم ها قرار دارد.

*اعلام تعهد اتحادیه اروپا به تداوم اجرای کامل و مؤثر برجام

در پی این اقدام دونالد ترامپ، بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا و همچنین چین و روسیه پاینبدی خود را به توافق هسته ای ایران اعلام کردند. سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند اعلام کرد که اتحادیه اروپا با 28 عضو به «تداوم اجرای کامل و مؤثر» برجام متعهد است.

واکنش توئیتری ظریف

وزیر امور خارجه در واکنش به این اقدام دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: «سیاست ترامپ و بیانیه امروز وی تلاش‌های مذبوحانه ای برای خدشه دار کردن یک توافق محکم چندجانبه است که همزمان بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ آن توافق را نیز به شکل مغرضانه‌ای نقض می‌نماید. برجام قابل مذاکره مجدد نیست: بجای تکرار لفاظی‌های کهنه، آمریکا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل نماید.»

-عراقچی: متحدان اروپایی را از واشنگتن دور و آمریکا را منزوی کردیم

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه شنبه شب (23 دی ماه) در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در پی تمدید تحریم های ایران از سوی آمریکا از پیروزی ایران در نبرد با آمریکا در عرصه برجام خبر داد و گفت که ایران موفق شده است در زمینه برجام آمریکا را در جهان منزوی کند.

سید عباس عراقچی در این برنامه در خصوص تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص برجام و تهدیدات اخیر او مبنی بر اینکه برای آخرین بار است که تعلیق تحریم های ایران را تمدید می کند توضیح داد.

او به مذاکرات ایران و اروپایی ها اشاره کرد و وعده هایی که اروپا برای پایبندی به برجام و همچنین فراهم کردن فضای مورد نیاز برای جلوگیری از بدعهدی های آمریکا به ایران داده است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته صف‌بندی دیپلماتیک میان ایران و آمریکا جریان داشته است، گفت: «ما در جبهه های مختلف درگیر هستیم و در یک سال گذشته برجام درگیری دیپلماتیک میان ما و ترامپ بوده است و ترامپ تلاش کرد به ما فشار وارد کند و وارد مذاکره مجدد شده و ایرادات برجام را رفع کند.»

به دستور رئیس جمهور تلگرام رفع فیلتر شد

فیلترینگ موقت تلگرام و برخی محدودیت‌هایی که در طی دو هفته گذشته اعمال شده بود، به دستور رئیس‌جمهوری روز شنبه (23 دی ماه) به‌طور کامل برداشته شد.

در پی اعتراضات در ایران، تلگرام به دستور شورای عالي امنیت ملی بیش از دوهفته فیلتر بود.

روحانی: هرکس اعتراضی می‌کند یا خس و خاشاک است یا گوساله و آشغال، این چه طرز حرف زدن است

حسن روحانی روز یکشنبه (24 دی ماه) در مراسم اختتامیه نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به اینکه علم بدون نقد و تضارب آرا پیشرفت نمی‌کند، ضرورت به رسمیت شناختن اختلاف فکری و نظری را مورد تاکید قرار داد و اظهارکرد: «به تنوع و اختلاف نظر احترام بگذاریم؛ فشار و وحدت ماشینی برای انسجام جامعه خطرناک است.»

روحانی در ادامه با ابراز خشنودی از حضور در جمع فرهیختگان و نخبگان علوم انسانی و اسلامی گفت: «در یک دورانی سایه مظلومیت و یا نوعی محرومیت بر سر علوم انسانی و اسلامی سایه افکند. زمانی که علوم طبیعی، تجربی، مهندسی، اکتشافات و اختراعات و آثار علمی آنها به صحنه زندگی مردم آمد، زرق و برق آنها بسیاری از جوامع را تحت تاثیر قرار داد، تا جایی که فکر کردند علم یعنی فقط علم طبیعی و تجربی و مهندسی و علوم انسانی در رده دوم و سوم زندگی انسانها قرار می گیرد.»

رئیس جمهوری با با اشاره به اعتراضات اخیر نسبت به واکنش هایی که به معترضان شده انتقاد کرد و گفت که هرکس حرف می‌زند یا اعتراضی می‌کند، یا خس و خاشاک است یا گاو یا گوساله و یا آشغال، این چه طرز حرف زدن است.

تکذیب انتساب یک جمله

برخی از رسانه ها در هفته گذشته جمله ای را به حسن روحانی رئیس جمهوری در تاریخ ۱۸ دی ماه در جمع وزیر و معاونان وزارت امور اقتصاد و دارایی منتسب کردند مبنی بر اینکه كه از نظر او معصوم هم قابل نقد است.

دفتر رئیس جمهوری ضمن تکذیب انتساب این جمله به رئیس جمهوری که «امام زمان (عج) هم قابل نقد است»، تاکید کرد: باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و ائمه معصومین (ع) از مسلمات قطعی تشیع است.

حادثه تلخ نفکش سانچی

روز شنبه(۱۶ دی ۱۳۹۶) نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال»در سواحل چین برخورد کرد،محمولهٔ نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجهٔ اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی فوق‌سریع کشتی شد . یک هفته پس از این حادثه کشتی به همراه 30 سرنشین ایرانی غرق شد.

*تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی جان باختن تعدادی از دریانوردان کشورمان

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی حادثه تلخ و دلخراش جان باختن کارکنان کشتی نفت‌کش را تسلیت گفتند.

*پیام تسلیت روحانی به مناسبت درگذشت خدمه و پرسنل کشتی نفتکش «سانچی»

رئیس جمهوری در پیامی درگذشت «شهادت گونه» تمامی خدمه و پرسنل کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین را به خانواده‌های داغدیده آنان تسلیت گفت و تاکید کردکه هم ‏اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏‌های این عزیزان متمرکز باشد.

نامه 202 تن از نمایندگان مجلس به سران قوا برای حل مشکلات معیشتی مردم

در صحن علنی یکشنبه (24 دی ماه) مجلس شورای اسلامی 202 تن از نمایندگان مردم در خانه ملت نامه‌ای را خطاب به سران قوا (حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس، آیت‌الله آملی لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضائیه) در خصوص مشکلات ایجاد شده در کشور و لزوم حل معضلات مردم، نوشته و ارسال کردند.

ریاست کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری اسلامی به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد

سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (سه شنبه 26 دی ماه) با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی لاریجانی ،رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات‌های پارلمانی از 44 کشور در تهران آغاز به کار کرد.

رئیسان و نایب رئیسان مجالس و هیات‌های پارلمانی از ٤٤ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و شماری از مقامات ایرانی در این کنفرانس دو روزه که در هتل اسپیناس پالاس برگزار می شود، حضور داشتند.

روحانی رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس در مراسم افتتاحیه این کنفرانس بین‌المللی سخنرانی کردند.

رئیس مجلس مالی که پیش از این ریاست کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی را برعهده داشت در آیین افتتاحیه سیزدهیمن کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ریاست این کنفرانس را به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سپرد.

*موافقت با بازدید نمایندگان مجلس از اوین

در پی اعتراضات اخیر در ایران و دستگیر شدن تعدادی از دانشجویان، جمعی از نمایندگان مجلس خواستار بازدید از بازداشتگاه های کشور شدند. در پی نامه نگاری های نمایندگان مجلس با روسای قوا، محمد کاظمی، نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: براساس روند جاری و درخواست کمیسیون قضایی مجلس به عنوان کمیسیون مرتبط با مسائل قضایی موافقت شده که برخی اعضای کمیسیون قضایی به زودی از زندان اوین بازدید کنند.

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید نیز در این زمینه گفت: در رایزنی‌هایی که با رابط پارلمانی قوه قضائیه، رئیس مجلس و معاون وزیر اطلاعات داشتیم آنها با اصل بازدید موافق بودند.

قاسمی ادعای فاینشنال تایمز درباره مذاکرات موشکی ایران و اروپا را تکذیب کرد

روزنامه فاینشنال تایمز روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که ایران درخواست «گفتگویی فشرده و جدی» در موضوع برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای در نشست اخیر در بروکسل را پذیرفته است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز را «شدیداً» تکذیب کرد و چنین ادعایی را بی اساس دانست.

همچنین سید محمود واعظی ، رئیس دفتر رئیس جمهوری در خصوص موضع ایران نسبت به تمایل اروپا برای مذاکره در زمینه موشکی، گفت: «ما بارها اعلام کرده‌ایم آنچه مربوط به توان دفاعی کشور است، قابل مذاکره نیست و هیچ کشوری در این زمینه مذاکره نمی‌کند. آنچه ما با کشورهای دوست یا اروپایی در گذشته مطرح کرده‌ایم درباره موضوعاتی مثل سلاح‌های کشتار جمعی است. اینطور هم نیست که آنها این موضوعات را با ما مطرح کنند. ما موضوعات در ارتباط با حقوق بشر، دخالت‌هایی که دارند یا موضوعات مختلف مباحث خود را مطرح می‌کنیم.»

امیر سرتیپ امیر حاتمی ، وزیر دفاع و پشتیبانی ازنیرو های مسلح نیز هر گونه مذاکره درباره برنامه موشکی با دیگر کشورها را تکذیب کرد و گفت که ایران بنایی برای صحبت در این مورد را ندارد.

واعظی: رئیس‌جمهوری هفته آینده درباره برنامه نشاط دولت با مردم صحبت می‌کند

در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت سید محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تاکید رئیس‌جمهوری این است که روحیه نشاط و امید را بالا ببریم گفت که احتمال می‌دهد اواسط هفته آینده رئیس‌جمهوری در این زمینه با مردم صحبت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار