مدیر کل محیط زیست گلستان

طرح بزرگ گردشگری «آشوراده» به یک طرح طبیعت‌گردی کوچک تبدیل شده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان با انتقاد از معطل ماندن پروژه‎های بزرگ گردشگری استان تنها برای اخذ برخی مجوزها گفت: در حال حاضر طرح بزرگ گردشگری آشوراده به یک طرح طبیعت‌گردی کوچک تبدیل شده است.

کد مطلب: ۷۰۳۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از استان گلستان، امیر عبدوس مدیر کل محیط زیست گلستان با بیان اینکه گلستان به لحاظ تنوع اقلیمی و زیست بومی می‎تواند یکی از قطب‎های گردشگری نه تنها در کشور بلکه در سطح جهان محسوب شود، اظهار کرد: گلستان، استانی است که محور توسعه آن می‎تواند بر اساس گردشگری و طبیعت‎گردی شکل گیرد بنابراین نباید تعدادی از طرح‎های مهم گردشگری معطل اخذ برخی مجوزها باقی بماند چرا که این امر سرمایه‎گذار را از ورود به مباحث گردشگری استان منصرف خواهد کرد.

وی در خصوص کند بودن فرایند اخذ مجوز برای برخی پروژه‎های گردشگری تصریح کرد: طرح‎هایی که رویکرد گردشگری دارند مورد مطالعه و ارزیابی اثرات زیست محیطی تیمی متشکل از سازمان حفاظت محیط زیست،کارشناسان و بدنه دولت قرار می‎گیرد البته به نظر من طرح‎هایی که رویکرد گردشگری دارند انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی برای این طرح‎ها دارای مناقشه است در واقع با این مطالعات مخالف هستم مگر آنکه طرح با اکوسیستم منطقه در تضاد باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: در سه ماه اخیر تلاش شده با چنین طرح‎هایی نگاه مساعدتری شود و اگر گره‎هایی در طرح‎های گردشگری استان وجود دارد با رایزنی در حال باز شدن این گره‎ها و رفع مشکلات موجود هستیم.

عبدوس بیان کرد: برخی مجوزهای زیست محیطی برای اجرای طرح‎های گردشگری در استان اخذ و برخی پروژه‎های بزرگ برای انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی به تهران ارسال می‎شود اما پروژه‎های گردشگری از حیث آثاری که می‎توانند بر محیط زیست داشته باشند باید مورد بررسی قرار گیرند در واقع لازم است صدور مجوزها به استان‎ها تنفیذ اختیار شود.

وی با اشاره به طرح گردشگری آشوراده گفت: مطالعات ارزیابی زیست محیطی برای طرح آشوراده انجام و تمام مسیری که باید یک پروژه بزرگ طی کند در طرح گردشگری آشوراده به انجام رسیده است اما در حال حاضر این طرح به یک طرح کوچک طبیعت گردی تبدیل شده است در واقع طرح گردشگری آشوراده از 380 هکتار به 22 هکتار کاهش یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: واگذاری عرصه در این طرح صورت نگرفته و این طرح در قالب خرید خدمات از بخش دولتی می‎باشد.

عبدوس ایجاد پروژه‎های بزرگ همچون پتروشیمی و ایجاد صنایع را مشمول ارزیابی مطالعات زیست محیطی عنوان کرد و گفت: به طور کلی استقرار صنایع فاضلاب زا هم‎چون پتروشیمی و شهرک صنعتی در سه استان شمالی کشور ممنوع می‎باشد اما در استان گیلان شهرک صنعتی لوشان و در گلستان شهرک صنعتی مراوه‌تپه این قانون مورد استثنا قرار گرفته است و طرح‎های صنعتی می‎توانند در این دو منطقه انجام شود.

وی گفت: براساس مقتضیات زمانی و فشار سیاسی و اقتصادی گاهأ باعث شده برخی طرح‎ها خارج از دو شهرک صنعتی برای فعالیت مجوز اخذ کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار